یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مزدآبادی

حوزه / یک کارگردان گفت: اگر به هشت سال دفاع مقدس نگاهی دقیق و کارشناسانه داشت تا سالها می‌توان پیرامون آن فیلمسازی کرد.

جواد مزدآبادی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس هیچگاه تکراری نخواهد شد، بیان کرد: دفاع مقدس تنها یک نبرد کلاسیک نبود بلکه در آن باورهای اعتقادی و انقلابی نقش و جایگاهی ویژه داشت. رزمندگان اسلام با تکیه بر ایمان در مقابل دشمنی ایستادند که به واسطه قدرت‌های بزرگ تا دندان مسلح شده بود.

وی افزود: با این گفته که دیگر دوران فیلم‌های دفاع مقدسی گذشته به هیچ وجه موافق نیستم. به سینمای جهان نگاه کنید. بعد از گذشت بیش از ۷۰ سال هنوز پیرامون این اتفاق فیلم ساخته می‌شود پس چگونه ما با سپری کردن تنها ۳۰ سال فکر می‌کنیم دیگر فیلم جنگی جذابیت لازم را ندارد؟ به نظرم سینمای دفاع مقدس اسیر کلیشه‌های رایج شده وگرنه اگر زوایای جدید در این حوزه باز شود، شاهد اتفاقاتی خوبی در این ژانر خواهیم بود.

این کارگردان ادامه داد: در سالهایی که گذشته معدود آثاری بودند که توانستند از کلیشه فاصله گرفته و به استانداردهای خوبی برسند. آخرین نمونه موفق در این رابطه سریال «عاشورا» ساخته هادی حجازی‌فر است. تولید این دست آثار نشان می‌دهد اگر متن و ساختار خوبی همراه فیلم‌های دفاع مقدسی باشد کارهای تولیدی باز هم مخاطب خواهد داشت. حتی باید بگویم فیلم‌هایی که نگاهی صحیح و حرفه‌ای به این موضوع دارند قادرند مخاطب بین‌المللی هم داشته باشند چون روابطی که در بین رزمندگان این سرزمین وجود داشت بر پایه ایمان و باورهای دینی و انقلابی شکل گرفته بود.

مزدآبادی با بیان اینکه هر یک از قهرمانان جنگ می‌تواند محور ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها بسیار باشند، گفت: هشت سال جنگ تحمیلی پر است از قهرمانانی که هر یک از آنها الگویی برای جوانان امروز است. اکثر شهدا و سرداران جنگ جوانانی بودند که با ایمان خود توانستند راه افتخار را بپیمایند بنابراین اگر بتوان بدون اغراق زندگی شهدا و رزمندگان را محور کارهایی نمایشی قرار داد هم یک اثر خوب را شاهد خواهیم بود هم اینکه جوان این سرزمین با افتخارات خود آشنا خواهند شد.

وی در انتهای این گفت‌وگو تصریح کرد: در کنار متن و سناریو قوی یک کارگردان کاربلد نیز باید پشت دوربین کارهایی دفاع مقدسی قرار گیرد. در کنار این دو شرط حتماً باید امکانات لازم نیز برای ساخت فراهم شود چون فیلمی دفاع مقدسی بدون امکانات راه به جایی نخواهد برد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha