شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1107283
۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
سینمای ایران

با رونق گیشه و شادی و نشاط مردم از طریق نمایش آثار سینمای کمدی و طنز مخالفتی نداریم اما نباید تکیه بر این مسئله به نحوی باشد که خواسته یا ناخواسته هنر هفتم وطنی از اندیشه و فکر و پیام خالی شده و به تدریج با آرمان های انقلابی و دینی این ملت بیگانه گشته و بلکه زاویه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، روز ملی سینما که همین دیروز(۲۱ شهریور) بود فرصت مغتنمی است تا نیم نگاهی بیندازیم به وضع کنونی آثار سینمایی به خصوص از منظر محتوایی و اندیشه ای و این که بدانیم از این رهگذر سینمای ایران چه تأثیرگذاری بر مخاطبان خود دارد و این که آیا در سال های اخیر هنر- صنعت سینما که بُعد مهم دیگری چون رسانه هم دارد، توانسته مخاطبان را تحت تأثیر پیام القایی خود قرار دهد یا خیر؟

خدا رحمت کند استاد محمدحسین فرج نژاد را که تأکیدش بر این بود ما در عرصه های فرهنگی، هنری و اندیشه ای، به لطف الهی داشته های بسیار خوبی داریم و لذا ما باید به دنبال این باشیم که بر اساس نظام ارزشی و فرهنگی خودمان این داشته ها را به ویژه در ساحت هنر و سینما درست عرضه کنیم که اگر این کار به شکل صحیح انجام شود، قطعاً مخاطب انبوه خود را چه در داخل کشور و چه خارج پیدا خواهد کرد.

از سویی متأسفانه نگاه برخی مدیران سینمایی کشور ناظر به میزان فروش فیلم هاست، کما این که بعضاً در تریبون های رسمی و غیررسمی مکرراً بیان می دارند که ببینید چقدر سینمای ما در فلان بازه زمانی فروش داشته و این در حالی است که بخش مهمی از فروش ناظر به تولید و اکران آثار مبتذل و سخیفی چون "فسیل" است.

البته اشتباه نشود، کسی با رونق گیشه و شادی و نشاط مردم از طریق نمایش آثار سینمای کمدی و طنز مخالفتی ندارد اما نباید تکیه بر این مساله به نحوی باشد که خواسته یا ناخواسته هنر هفتم وطنی از اندیشه و فکر و پیام خالی شده و به تدریج با آرمان های انقلابی و دینی این ملت بیگانه گشته و بلکه زاویه پیدا کند

در این سوی قضیه تأکید بر این نکته است که ناظر به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در بعضی از مقاطع ۴۵ سال پس از پیروزی انقلاب، حرکت کلی سینما در برخی جاها خوب و امیدوارکننده بوده و در برخی مقاطع خیر و مهم این است که چرایی این مساله به درستی مورد تحلیل و ارزیابی کارشناسانه قرار گیرد.

نکته حائز اهمیت دیگر این که در طول این سال ها به موازات تغییر دولت ها شاهد تغییرات در سیاست های فرهنگی سکانداران عرصه اجرایی کشور بوده ایم که متأسفانه همان طور که اشاره شد، بخش قابل توجهی از این تغییر رویکردها و سیاست ها متناسب با اهداف و آرمان های دینی و ملی نبوده است.

از این رو، این انتظار به حق وجود دارد که در دولت کنونی که دغدغه انقلابی دارد بر اساس رهنمودها و فرمایشات رهبر معظم انقلاب، شاهد تحولی ارزشمند و مطلوب در ساحت هنر و به خصوص سینما باشیم که اگر این گونه شد برکات آن نصیب کلیت نظام فرهنگی کشور نیز می شود. ان شاءالله

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha