شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اخلاق نبوی

حوزه/عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خواستار اهتمام بیش از پیش وعاظ و منبری ها در راستای تبیین مؤلفه های کلیدی اخلاق و سیره پیامبر اکرم(ص) شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت فرارسیدن ۲۸ صفر اظهار داشت: بی شک راه علاج بسیاری از معضلات جامعه امروز بشری به ویژه در مباحث مرتبط با اخلاق و فرهنگ و تربیت این است که به سیره و سبک زندگی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) رجوع کرده و از این اقیانوس عظیم معارف در همه ابعاد بهره مند شویم.

وی افزود: در تبیین و تشریح ویژگی های اخلاقی و رفتار نبی اعظم(ص) به "خُلق عظیم" و "اُسوه حسنه" اشاره شده و چه خوب است که اساتید حوزه و دانشگاه و وعاظ و سخنرانان به خصوص در ایامی چون روزهای پایانی ماه صفر به درستی این مباحث و واژگان را برای مردم تعریف نمایند.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: رسول الله(ص) چه در عرصه مسایل فردی و خانوادگی و چه مسایل اجتماعی و حکومتداری بهترین الگوی بشریت برای همیشه تاریخ هستند و متأسفانه ما گاهی در تبیین مؤلفه های سیره و سبک زندگی پیامبر(ص) آن طور که باید و شاید خوب عمل نکرده ایم که باید این ضعف را برطرف کنیم.

وی افزود: در روایات بسیاری آمده که حضرت رسول(ص) وقتی با مردم و در میان مردم بودند برایشان فرقی نمی‌کرد که کجای مجلس قرار بگیرند و لذا افراد غریبه وقتی وارد جلسه می‌شدند، حضرت را نمی‌شناختند، کما اینکه ایشان در سلام کردن نیز بر همه سبقت می‌گرفتند و با محبت و اخلاق عالی توانستند انسان های گمراه و جاهل را به اسلام و معنویت الهی جذب کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم با ابزار هنر و رسانه و امکاناتی که در اختیار داریم سیره و سبک زندگی حضرات معصومین (ع) به خصوص پیامبر اعظم(ص) را به درستی برای جامعه بشری تبیین کنیم و این مساله یکی از بهترین و تأثیرگذارترین فعالیت ها در عرصه کارهای فرهنگی است خصوصاً این که بتوانیم جلوه های تأثیرگذار سیره نبوی را در اولویت کارها قرار دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha