شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
همایش سراسری مدیران مدارس سراسر کشور با حضور رئیس جمهور

رئیس جمهور با بیان اینکه نماد و نمود تعلیم و تربیت، آموختن اخلاق است و در این مسیر تمام گفتار و کردار و رفتار افراد جنبه تربیتی و آموزشی دارد، تصریح کرد: آموزش منحصر در مدرسه نیست، اما تعلیم و تربیت در مدارس، محور تعالی و رسیدن به الگوی انسان تراز به عنوان هدف عالی خلقت و نهضت و انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی صبح امروز یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ در همایش سراسری مدیران مدارس سراسر کشور، ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول و نیز نزدیک شدن موسم بازگشایی مدارس و مراکز علمی و آموزشی، نقش اصلی و اول در ایجاد تحول در جامعه را بر عهده مدارس و مدیران دانست.

رئیس جمهور نقش مدیران در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و در تعلیم و تربیت را بی‌بدیل توصیف و تصریح کرد: با توجه به مراحل سه‌گانه تحول شامل تحول شناختی، فرآیندی و نهادی، اولین شرط تحقق تحول، باور به آن است و در این راستا نگاه مدیران به اهمیت ایجاد تحول بسیار اهمیت می‌یابد.

وی با تعریف مسیر تحول، شرط مدیریت موفق در فرآیند تحول را هدف‌دار بودن، کنترل و نظارت فرآیند و به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها در جهت رسیدن به هدف دانست و افزود: برای تحقق تحول باید همه ظرفیت‌های انسانی، ابزاری و سازمانی را در جهت هدف نهایی و غایی به‌کار گرفت.

رئیسی با بیان اینکه میان مدیریت در نگاه دینی ما در نظام جمهوری اسلامی با دیگر نظام‌های سیاسی، در کنار اشتراکات فراوان، تفاوت‌های اساسی نیز وجود دارد، اظهار داشت: پاسخگویی به خداوند، شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب اداری ۴ مرحله پایش و کنترل مدیریتی است، اما در نگاه دینی ما خودکنترلی مبتنی بر باور به اینکه خداوند در هر حالی شاهد و ناظر ماست، مهمترین عنصر و مولفه کنترل و پایش مدیریتی است.

وی اضافه کرد: در نظام خودکنترلی یک مدیر و مسئول خود را موظف به اجرای وظیفه، قانون، توجه به اخلاق فردی و حرفه‌ای می‌داند و همواره در مسیر اجرای ماموریت‌های محوله به خود تلاش می‌کند و این کارآمدترین نظام کنترلی است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه نماد و نمود تعلیم و تربیت، آموختن اخلاق است و در این مسیر تمام گفتار و کردار و رفتار افراد جنبه تربیتی و آموزشی دارد، خاطرنشان کرد: آموزش منحصر در مدرسه نیست، اما تعلیم و تربیت در مدارس محور تعالی و رسیدن به الگوی انسان تراز به عنوان هدف عالی خلقت و نهضت و انقلاب اسلامی است.

رئیسی انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی قرآنی را مهمترین ماموریت و هدف نظام اسلامی دانست که بر پایه تعلیم و تربیت در مدارس اجرایی و محقق خواهد شد و گفت: یک زمانی در کشوری دولت رفاه بر سر کار است و یک زمانی دولتی بر سر کار است که مهم‌ترین ماموریت خود را تعالی بر مبنای اصل عدالت می‌داند؛ در نظام متکی بر اصل عدالت مهم‌ترین ماموریت دولت تعالی تعلیم و تربیت است چرا که عدالت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در پرتو تعلیم و تربیت انسان‌های حق‌خواه و عدالت‌خواه محقق خواهد شد.

رئیس جمهور با تاکید دوباره بر این نکته که محور تحول مدارس هستند که باید این تحول را مستند به سند تحول در آموزش و پرورش به پیش ببرند، افزود: پیشبرد هماهنگ و منسجم تحول در عرصه تعلیم و تربیت گرو تکیه بر سند تحول آموزش و پرورش است و رهبر معظم انقلاب به همین دلیل بر اجرای کامل این سند تاکید دارند.

رئیسی با بیان اینکه جامعه از مدیران انتظار دارد که مدارسی در تراز انقلاب اسلامی شکل گرفته و اداره شوند، اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی کارهای زیادی در کشور انجام شده و تجربیات گرانسنگی اندوخته شده و امروز باید با اتکا به این اندوخته‌های ارزشمند گامی بلند در راستای تربیت نیروهای مومن، انقلابی و اثرگذار برداشته شود.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه جایگاه شورای‌عالی آموزش و پرورش از ابتدای آغاز به‌کار دولت به دلیل مأموریت بسیار مهم آن نسبت به دیگر شوراهای عالی متمایز بوده است، افزود: در همه عرصه‌ها، مدیریت و جایگاه مدیر بسیار مهم و با اهمیت است، اما مدیریت در ساختار آموزش و پرورش و به‌ویژه در مدارس به‌عنوان مجموعه‌ای انسان‌ساز، جامعه‌ساز و شکل‌دهنده شخصیت کسانی که می‌خواهند در جامعه ایفای نقش موثر داشته باشند، با مدیریت در دیگر عرصه‌ها قابل قیاس نیست.

وی، مدیران، مربیان و معلمان را عهده‌دار حفظ شأن و جایگاه انبیایی معلمی در جامعه دانست و با اشاره به وظیفه دولتمردان در این زمینه گفت: اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان کف و هدف‌گذاری در ارتقای جایگاه معلمان بوده نه سقف آن، چرا که در اجرای این طرح بخش مالی و معیشتی معلمان مورد توجه قرار داشته و در واقع این قانون مقدمه‌ای برای ارتقای شأن و منزلت معلمان بوده است.

رئیس جمهور در ادامه دانش‌افزایی و به‌روز شدن دانش معلمان و استفاده از آن در پرورش انسان تراز در جامعه را اساس و هدف اصلی طرح رتبه‌بندی معلمان دانست و تصریح کرد: در این طرح جایگاه علمی، بینشی، گرایشی و هویتی معلم که قرار است هویت‌سازی کند و با منزلت خود به جامعه منزلت دهد، مورد توجه بوده که بسیار با اهمیت است.

رئیسی با بیان اینکه امروز مدارس و دست‌اندرکاران آموزش، عهده‌دار مسئولیت خطیر هدایت، انسان‌سازی و تعلیم و تربیت در جامعه هستند، افزود: آنچه که امروز از پیشرفت‌های کشور در پیش‌روی ماست محصول آموزش و پرورش و دانشگاه است و تحقق چشم‌انداز پیشرفت کشور نیز منوط به توجه به این دو نهاد بسیار با اهمیت است، چرا که آینده کشور با تربیت نیروهای کارآمد، متعهد و با انگیزه در این دو نهاد و به دست معلمان و مربیان گرانقدر رقم می‌خورد.

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: هدف بنده از شرکت در این مراسم عرض سلام، احترام و خداقوت گویی به همه معلمان، مربیان و مدیران آموزش و پرورش است به این امید که سال تحصیلی جدید و متفاوتی با نزدیک شدن به اهداف عالی این وزارتخانه رقم بخورد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در موضوع تعلیم و تربیت در کنار نقش مدیران و معلمان نقش والدین نیز باید بسیار مهم تلقی شود، افزود: سازوکارهایی نظیر انجمن‌های اولیا و مربیان در این زمینه بسیار خوب است، اما نباید به آن بسنده کرد و باید با اشتراک مساعی و ارتباط خانواده، مدرسه و مسجد سطح تعلیم و تربیت را ارتقا داد.

وی در ادامه ساخت و تجهیز مدارس در حرفه‌آموزی و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان را بسیار بااهمیت خواند و ضمن تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز گفت: اگر امروز ۵ هزار طرح آموزشی تحویل و ۲ هزار طرح دیگر در حال آماده‌سازی است، به برکت تلاش‌های خیرین مدرسه‌ساز و همچنین مدیران دلسوز، با کفایت و باانگیزه بوده است.

رئیسی در ادامه عدالت آموزشی را از جمله مسائل مهم و محوری در دولت مردمی دانست و با تأکید بر ضرورت تلاش برای اجرای این هدف، خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت عدالت به معنای تساوی نیست، بلکه بدین معناست که هر منطقه‌ای متناسب با ظرفیت، اقلیم و فرهنگ خود در شهرها و روستاهای مختلف کشور مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور در ادامه هرگونه هزینه برای جامعه فرهنگیان و آموزش و پرورش را سرمایه‌گذاری برای کشور دانست و گفت: نباید برای هزینه کردن در این بخش نگران بود، بلکه آنچه باید نسبت به آن نگرانی داشت موضوع مهم بهره‌وری است.

رئیسی در ادامه خطاب به مدیران آموزش و پرورش در سراسر کشور، اظهار کرد: خواسته من از همه شما تلاش برای افزایش بهره‌وری متناسب با نیروی انسانی و امکانات و ظرفیت‌های در اختیار شماست.

رئیس جمهور با بیان اینکه ارتقای سطح نمرات دانش‌آموزان یکی از جلوه‌های افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش است، تصریح کرد: قطعاً برای یک متعلم و دانش‌آموز ارتقای نمره بسیار اهمیت دارد به‌ویژه آنکه امروز نقش نمرات در آینده تحصیلی دانش‌آموزان بسیار پررنگتر شده است.

رئیسی عزم و همت مدیران مدارس سراسر کشور در اجرا و برگزاری شیوه جدید کنکور را شایسته تقدیر دانست و گفت: قطعاً این شیوه جدید که مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بوده است بدون اشکال نیست و لازم است با جدیت از سوی شما که در این زمینه متخصص و متعهد نیز هستید مورد ارزیابی قرار گیرد.

رئیس جمهور در ادامه مطالبات فرهنگیان به‌ویژه معلمان در پرداخت به‌موقع حق‌الزحمه و مسکن را خواسته‌ای به‌حق خواند و از وزیر آموزش و پرورش خواست تا با هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه این مطالبات و خواسته‌ها را پیگیری و به نتیجه برسانند.

رئیسی اعتماد مردم به نهاد مدرسه را بزرگترین سرمایه آموزش و پرورش دانست و بر ضرورت ارتقای این اعتماد عمومی از سوی مدیران و معلمان تأکید کرد.

رئیس جمهور توجه به مهارت‌آموزی با تقویت هنرستان‌ها را نیز مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی دانش‌آموزان با تقویت هنرستان‌ها و به‌روزرسانی تجهیزات آموزشی مورد نیاز مورد توجه دولت است که باید با جدیت دنبال شود.

رئیسی در ادامه خواسته و پیام ۴۰ هزار شهید آموزش و پرورش از دولت و مدیران آموزش و پرورش را ایجاد مدارس در تراز انقلاب اسلامی و پرورش نیروهای کارآمد و متعهد عنوان و تصریح کرد: تلاش شما مدیران مدارس سراسر کشور در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان تضمین‌کننده آینده کشور است.

رئیس جمهور با ابراز علاقه نسبت به سخن گفتن بی‌واسطه و مستقیم با بدنه دستگاه‌های اجرایی کشور به‌ویژه وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز انتظار جامعه از بنده به‌عنوان رئیس جمهور و شما به‌عنوان مدیر مدرسه حفظ اعتماد عمومی به این مجموعه انسان‌ساز است که امیدواریم روز به روز افزایش یابد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha