چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
مجید تلخابی، عضو خبرگان رهبری

حوزه/ رئیس مجتمع آموزش عالی فقه جامعةالمصطفی از برگزاری چهل پیش‌نشست علمی تا زمان برپایی همایش مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در نقاط مختلف کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید تلخابی، رئیس مجتمع آموزش عالی فقه جامعةالمصطفی العالمیه، شامگاه یکشنبه ۲۶ شهریور در دیدار با رئیس جامعةالمصطفی العالمیه با تبریک حلول ماه ربیع الاول پیرامون همایش مبانی فقهی بیانیه گام دوم در سخنانی اظهارکرد: این همایش در هشت محور برگزار می‌شود که محورهای آن شامل؛ «بحث‌های پژوهشی دولت اسلامی»، «وظایف دولت و ملت در گسترش معنویت و اخلاق»، «وظایف دولت و ملت در رونق بخشی به اقتصاد»، «وظایف دولت و ملت در ایجاد عدالت و مبارزه با فساد اقتصادی»، «وظایف دولت و ملت در خوداتکایی و کاهش وابستگی»، «وظایف دولت و ملت در حفظ آزادی»، «وظایف دولت و ملت تعادل و تعامل دیگر جوامع»، «وظایف دولت و ملت نسبت به بهینه‌سازی سبک زندگی» می‌شود که همه این‌ها با تلاش یک تیم علمی کارشناسی از بیانیه مستخرج شده است و ما سعی کرده‌ایم بحث‌ها را به صورت جامع دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه این بیانیه از سوی یک فقیه و عالم تدوین شده است، مطرح کرد: بررسی فقهی این بیانیه از جهات مختلف باید مورد توجه قرار بگیرد چراکه فقه ما در تمام شئونات فردی و اجتماعی اثرگذار می‌باشد، لذا بیانیه گام دوم بیانگر اهداف و ارزش‌های انقلاب اسلامی است. در این همایش از اساتید بزرگ فقهی حوزه علمیه استفاده کرده‌ایم.

رئیس مجتمع آموزش عالی فقه جامعةالمصطفی با اشاره به اینکه مراکز و شخصیت‌های علمی قوی حوزه علمیه در کمیته‌های متعدد این همایش همکاری دارند، گفت: در نظر داریم پس از جمع‌آوری مقالات و انتشار در مجله‌های علمی – ترویجی هماهنگ شده این همایش را در آبان ماه برگزار کنیم.

حجت الاسلام تلخابی با اشاره به ۳۰ مقاله سفارشی و ۲۰ گفت‌وگوی علمی پیرامون مباحث مطرح شده، بیان کرد: تاکنون بیش از ۹۰۰ مقاله به چهار زبان عربی، فارسی، انگلیسی و اردو به دبیرخانه همایش ارسال شده که از این تعداد یکصد مقاله از سوی خواهران طلبه مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی، جامعةالزهرا(س) و حوزه علمیه خواهران و نزدیک هفتاد درصد این مقالات توسط طلاب مجتمع آموزش عالی فقه به نگارش در آمده است و تا کنون ۷۷۰ مقاله با همکاری مؤسسه امام رضا(ع) ارزیابی شده است که از این میان، بیش از ۵۰۰ مقاله برای همایش پذیرش شده‌اند.

رئیس همایش بین‌المللی مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب با بیان اینکه برای این همایش بیش از ۴۰ پیش نشست برگزار کرده‌ایم، افزود: هم‌اکنون ۲۰ پیش نشست در حال تدارک و انجام است و تا آذرماه برگزار می‌شود. برای برگزاری این نشست اقدامات علمی بسیاری صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شده است.

وی با اشاره به محورهای همایش عنوان کرد: علم و پژوهش، وظایف دولت و ملت در گسترش و ژرفایی معنویت اخلاق، رونق بخشی به اقتصاد، ایجاد عدالت و مبارزه با فساد اخلاقی، خوداتکایی و کاهش وابستگی، حفظ آزادی، تعامل و تعادل در روابط با دیگر جوامع و بهینه‌سازی سبک زندگی، محورهای این همایش را شامل می‌شوند.

رئیس همایش بین‌المللی مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب با بیان اینکه از ۳۰ کرسی آزاداندیشی و نظریه پردازی تاکنون ۱۶ کرسی علمی برگزار شده است، گفت: از این تعداد ۹ کرسی توسط نمایندگی‌های المصطفی در هند، پاکستان و افغانستان برگزار شده است.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به برگزاری اختتامیه این همایش در آبان ماه سال جاری، خاطرنشان کرد: امیدواریم برگزاری این همایش آغازی برای اختصاص برخی از گروه‌های علمی مجتمع آموزش عالی فقه به دیدگاه‌های فقهی مقام معظم رهبری باشد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha