یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1109256
۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۹
افق

حوزه/ "افق" و "عقاب ها"از جمله آثار ماندگار و پرمخاطب سینمای دفاع مقدس است که هنوز هم برای مخاطبان پیگیر این گونه سینمایی، خاطره انگیز و الهام بخش است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به اذعان بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سینمای ایران، ملی‌ترین و بومی‌ترین گونه سینمایی کشور، سینمای دفاع مقدس است که در طول بیش از سه دهه اخیر شاهد تولید آثار درخشانی در این زمینه بوده ایم، ضمن آن که چندین نسل از فیلمسازان مبتکر و جریان‌ساز در همین راستا تربیت یافته و به هنر هفتمِ وطنی معرفی شده اند.

به مناسبت هفته دفاع مقدس، به شکل سلسله وار نیم نگاهی انداخته ایم به مهم ترین و تأثیرگذارترین فیلم ها و سریال ها با موضوع مرتبط با حوزه دفاع مقدس که امیدواریم مورد توجه مخاطبان عزیز و فرهیخته باشد.

فیلم سینمایی"افق" به کارگردانی و نویسندگی رسول ملاقلی پور در سال ۱۳۶۷ ساخته شد و روایتگر حمله ی رزمندگان دلاور کشورمان به اسکله راداری الامیه عراق است.

داستان فیلم از این قرار است که گروهی از غواصان بسیج و سپاه برای انهدام سکوی الامیه تجهیز می شوند. رزمنده ای به نام نصرت به تنهایی به مأموریت شناسایی و عکس برداری از اسکله می رود. همرزم او، احمد، که می داند نصرت بیمار است به دنبال او روان می شود. آنها به محاصره دشمن درمی آیند. احمد نصرت را فرار می دهد و خودش دستگیر شده و به شهادت می رسد اما با اطلاعاتی که نصرت در اختیار رزمندگان قرار می دهد، اسکله مزبور منهدم می شود.

یکی از ویژگی های ماندگار این اثر، موسیقی حماسی آن است که با نوحه معروف "بمیرید بمیرید..." در ذهن مخاطبان سینمای ایران به ویژه شیفتگان آثار دفاع مقدسی خاطره جذابی خلق کرده است. سازنده موسیقی این فیلم هم کسی نیست جز یکی از کاربلدترین افراد سینمای ایران در این زمینه"محمدرضا علیقلی"

از جمله بازیگران این فیلم سینمایی، می توان به هنرپیشگانی چون جهانبخش سلطانی، سیدجواد هاشمی، مهرزاد نوشیروانی، علی داروییان، حمید صالحین، حبیب اله الهیاری و سیدعلی سجادی حسینی اشاره کرد.

دیگر فیلم ماندگار و البته پرمخاطب سینمای ایران در دهه شصت، فیلم "عقاب ها" به ساموئل خاچیکیان است که در آن بازیگران شاخصی چون سعید راد، رضا رویگری، جمشید هاشم‌پور و زری برومند به ایفای نقش پرداخته اند.

واقعیت آن است که عقاب‌ها نه تنها یکی از بهترین فیلم های جنگی ایران، بلکه یکی از ماندگارترین آثار تاریخ سینمای ایران به شمار می رود. این اثر جریانی نو در آثار سینمای جنگ آغاز کرد. بعد از تولید و اکران این فیلم، آثار جنگی بسیاری با الهام و تقلید از این اثر ساخته شدند.

این قدیمی ترین فیلم دفاع مقدس داستان ماموریت تعدادی از هواپیماهای ارتش ایران در یکی از عملیات‌های نیروی هوایی است که در آن یکی از هواپیماها دچار سانحه شده و در خاک کردستان عراق سقوط می‌کند.

عقاب‌ها یکی از بهترین فیلم های جنگی ایران جمشید هاشم پور محسوب می‌شود و ماجرای واقعی نجات معجزه‌آسای خلبان یدالله شریفی راد توسط کردهای عراق است که بسیار جذاب و تماشایی از آب درآمده، ضمن آن که اثری بسیار پرمخاطب نیز به شمار می رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha