یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
بهمنی

حوزه / یک کارگردان گفت: فیلم‌های دفاع مقدسی را با توجه به شاخصه‌های منحصر به فردی که در خود دارند می‌توان ژانر ملی سینمای ایران محسوب کرد.

حبیب‌الله بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس، گونه‌ای ملی برای هنر هفتم این کشور است، گفت: فیلم‌های دفاع مقدس را می‌توان به عنوان ژانر ملی سینمای ایران نام برد زیرا شاخصه‌هایی که در این شکل فیلمسازی وجود دارد در گونه‌های دیگر دیده نمی‌شود.

وی افزود: سینمای دفاع مقدس اگر به شکلی صحیح مورد توجه قرار گیرد مطمئناً مورد پسند تماشاگر نیز واقع خواهد شد زیرا تجربه ثابت کرده فیلم‌های با کیفیت با استقبال خوبی مواجه می‌شوند، بنابراین این گفته که دوران این دست فیلم‌ها به سر آمده کاملاً غلط است.

این سینماگر تصریح کرد: برای افول سینمای دفاع مقدس در شرایط فعلی می‌توان سیاست گذاری نادرست مدیران را هم دخیل دانست. به نظر من اگر در سینمای کشورمان برنامه‌ریزی صحیحی انجام شود سینمای دفاع مقدس به نقطه مطلوب خواهد رسید چراکه به واسطه نگاه‌های سطحی به این حوزه این افول فعلی پیش آمده است.

بهمنی تصریح کرد: برخی مدیران متصورند سینمای دفاع مقدس تنها به آثار جنگی خلاصه می‌شود درصورتی‌که این نگاه اجحاف به معنای دفاع مقدس است. از نگاه من تمام ژانرهای سینمایی از فیلم‌های اجتماعی گرفته تا اکشن قادرند از آموزه‌های دفاع مقدس بهره برند تنها کافیست راه استفاده از آن آموخته شود.

این فیلمساز درباره شرایط سینماگران فعال در دفاع مقدس گفت: این ژانر گونه ملی سینمای ایران محسوب می‌شود بنابراین آن را نمی‌توان به عده‌ای خاص خلاصه کرد اما نکته‌ای وجود دارد آن هم اینکه فیلمسازانی که این حوزه را درک کرده و از نزدیک تجربه کرده‌اند می‌توانند تولیدات بهتری در این رابطه داشته باشند بنابراین این دست سینماگران باید در اولویت باشند.

وی در انتها تأکید کرد: فیلم‌های بسیار خوبی در سینمای دفاع مقدس تولید شده‌اند. برای نمونه می‌توان به کارهای دهه ۶۰ اشاره کنم. در آثاری نظیر «دیده‌بان» یا «افق» می‌شد به خوبی ارزش‌های دینی و ملی را مشاهده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha