شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در مراسم افتتاحیه حوزه‌ علمیه استان گفت: «طلاب» افسران مبارزه با جنگ نرم دشمن هستند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه از قزوین حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه‌ علمیه استان قزوین، ضمن تبریک آغاز ولایت امام زمان (عج) و هفته دفاع مقدس اظهار کرد: امام صادق (ع) فرمودند هر کس برای رضای خدا یاد بگیرد و به آموخته‌هایش عمل کند، و همچنین آنچه را که یاد گرفت برای رضای خدا به دیگران یاد بدهد، در عالم ملکوت بزرگ خوانده می‌شود.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) این‌گونه بود، برای رضای خدا یاد گرفت، برای رضای خدا عمل کرد و برای رضای خدا به دیگران یاد داد، خدا کارهای بزرگی را با دستان ایشان انجام داد.

رئسی شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: خدا در عصر ما کارهای بزرگی را به دست امام خمینی (ره) انجام داد، اگر آن پشتوانه ملکوتی نبود، نمی‌شد کارهای عظیم و بزرگ از ایشان سر بزند، سرمایه معنوی امام خمینی (ره) در ملکوت بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در آموزه‌های دینی و قرآن فرمان داده شده از هر طایفه کسی یا کسانی برای تحصیل علوم دینی حرکت کنند، بنابراین اولین چیزی که ما باید یاد بگیریم و یاد بدهیم و به آن‌ها عمل کنیم، همین آموزه‌ها و پیام‌های قرآنی است.

وی خاطرنشان کرد: خدای متعال در آیه ۲۵۷ سوره بقره می‌فرماید «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ»، یعنی (خداوند سرور کسانی است که ایمان آورده‏‌اند آنان را از تاریکی‌ها به سوی روشنایی به در می‌‏برد ولی کسانی که کفر ورزیده‏‌اند سرورانشان [همان عصیانگران] طاغوتند که آنان را از روشنایی به سوی تاریکی‌ها به در می‌‏برند آنان اهل آتشند که خود در آن جاودانند).

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: امام خمینی (ره) آمد به همین آیه عمل کرد و سرنوشت ملت خود و ملت‌های مسلمان و حتی سرنوشت مستضعفان جهان را تغییر داد، طرحی نو در انداخت و عالم را با یک پیشنهاد دلپذیر که هم مورد پذیرش مسلمانان جهان و هم مورد پذیرش همه مستضعفان جهان است مواجه کرد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: امام مستضعفان را در مقابل مستکبران تقویت کرد، این به معنای عمل به آموزه‌های دینی است، خداوند در آیه ۸۲ سوره مائده فرمود «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَی ذَلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُونَ»، یعنی (مسلماً یهودیان و کسانی را که شرک ورزیده‏‌اند دشمن‏ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهی یافت و قطعاً کسانی را که گفتند ما نصرانی هستیم نزدیک‌ترین مردم در دوستی با مؤمنان خواهی یافت زیرا برخی از آنان دانشمندان و رهبانانی‏اند که تکبر نمی‌ورزند).

وی یادآور شد: امام (ره) هم این آیه را یاد گرفت، هم آن را به دیگران یاد داد و هم به آن عمل کرد، امام (ره) فرمود این غده سرطانی باید از پیکره جامعه اسلامی و جهان اسلام برداشته شود، این به معنای عمل کردن به دانسته‌هاست، البته امام (ره) فقط این را در کلام نگفت، بلکه تمام مقدمات برداشته شدن این غده سرطانی را فراهم کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۶۰ سوره انفال فرمود «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»، یعنی (هر چه در توان دارید از نیرو و اسب‌های آماده بسیج کنید)، امام (ره) و رهبر حکیم انقلاب اسلامی با همه وجود به میدان آمدند تا ما در مقابل اجانب قوی باشیم، در حالی که برخی از اندیشمندان دینی و سیاسی و سیاست‌مداران کهنه‌کار می‌گفتند ما موشک و اسلحه نمی‌خواهیم، آیه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» به معنای عمل به دستورات الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: یک مدت علم به معنای جزوه حفظ کردن و کپی برداشتن بود، این آفتی بوده که پیش از این داشته‌ایم، البته حوزه‌های علمیه کمتر از این آفت آسیب دیده‌اند ولی امروزه این آفت وجود دارد اما کم است، اینکه ما بیاییم ذهنمان را فقط با اصطلاحات، مطالب، اصول و مبانی آشنا کنیم، این خیلی خوب نیست، این اصلاً علم نیست، امام صادق (ع) علم را تعریف کرده و فرمودند علم نوری است که ما باید زمینه‌های اینکه این نور به دل ما بتابد را فراهم کنیم، یعنی ما باید قلبمان را به سمت این نور بچرخانیم.

وی بیان کرد: ما باید کاری کنیم این نور ما را ببیند، امام صادق (ع) راه آن را نشان داده و فرموده هر کس چهل شبانه‌روز خود را برای خدا خالص کند، چشمه‌های حکمت و معرفت از درونش می‌جوشد و بر زبانش جاری می‌شود، با جزوه حفظ کردن و روخوانی این حدیث امام (ع) محقق نخواهد شد.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: این مهم است که بدانیم حوزه علمیه و علوم دینی جنس ظریف و حساسی دارد، یک دروغ، یک غیبت، یک لقمه حرام، شکستن دل یک مؤمن و یک ناجوانمردی این جنس را به هم می‌ریزد و خسارت‌بار خواهد بود و نمی‌گذارد این شاکله معنوی اتفاق بیفتد، این نور بتابد و این چشمه از درون به جوشش در بیاید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: این‌ها همه به معنای آن است که عبادت زیرساخت رسیدن به آرمان‌های مهم است، بدانیم که مطابق آیه ۵۶ سوره ذاریات ما برای عبادت آفریده شده‌ایم، خداوند در این آیه فرموده «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»، یعنی (و جن و انس را نیافریدم جز برای آنکه مرا بپرستند).

وی تصریح کرد: ما حتی وقتی در سر کلاس درس حاضر می‌شویم باید با نیت عبادت باشد، اگر با وضو سر کلاس درس حاضر باشیم خیلی اوضاع فرق می‌کند، اگر نیت کنیم و بگوییم خدایا من برای رضای تو وارد این کلاس می‌شوم خیلی اوضاع فرق می‌کند، ان‌شاءالله از برکت رهنمودهای ائمه (ع) برای موفقیت بیشتر استفاده کنید.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی یادآور شد: صداقت یکی دیگر از ارکان است، خداوند در آیه ۱۱۹ سوره توبه می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ»، یعنی (ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از خدا پروا کنید و با صادقان باشید صادقانی که کامل‌ترینشان پیامبران و اهل بیت رسول بزرگوار اسلام هستند).

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید تقوا را رعایت کنید و با صادقان همراه شوید، صادقان یعنی انبیای عظام، ائمه (ع)، بنابراین ما باید همراهی آن‌ها را داشته باشیم، همراهی آن‌ها، منش، عبادت، اخلاق و راهنمایی‌های آن‌ها را سرمشق قرار دهیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: عزیزانی که توفیقاتی دارند را می‌بینیم که راز و رمز موفقیت آن‌ها قرآنی بودن و اهل بیتی بودن است، خدا ان‌شاءالله این‌ها را روزی ما کند، ما به دعوت اهل بیت (ع) به حوزه آمده‌ایم و حوزه‌های علمیه به خاطر قرآن و اهل بیت (ع) شکل گرفته‌اند اما گاهی می‌بینیم قرآن و اهل بیت (ع) به حاشیه می‌روند، متأسفانه مدت‌ها قرآن به عنوان درس اصلی در حوزه‌ها مطرح نبود و به عنوان درس جانبی بود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: با مدیریتی که شد و راهنمایی‌های رهبر حکیم انقلاب که در کیفیت بخشیدن و جهت دادن به حوزه و حکیمانه شدن حوزه‌ها مؤثر بودند، کم‌کم قرآن در حوزه‌های علمیه به عنوان درس اصلی و جدی مطرح شد، همه دروس دیگر حوزه باید زیرساخت و زمینه‌ساز فهم قرآن باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مطابق آیه ۱۱۹ سوره توبه باید صداقت و تقوا جدی گرفته شود، خداوند در این آیه فقط نمی‌گوید صداقت داشته باشید، بلکه می‌فرماید با صادقان باشید، باید معلوم باشد که ما با امیرالمؤمنین (ع) هستیم یا در جبهه مخالف قرار داریم، در این صورت اخلاق، بیان، زبان، قلب و عقل ما تنظیم می‌شود.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: اگر ما با ائمه اطهار (ع) همراه باشیم «مع الصادقین» هستیم، اگر «مع الصادقین» شدیم خیلی چیزهایمان تنظیم می‌شود، روح انقلابی نیز بسیار حائز اهمیت است، باید مردم را روشن کنیم که انقلاب به معنای دین، عزت، اقتدار، برافراشته شدن پرچم لااله الاالله و محمد رسول الله و پرچم ولایت اهل بیت عصمت و طهارت است، انقلاب این‌هاست و چه کسی است که با این مقوله‌ها مخالفت کند؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: امروز دشمن از جنگ میدانی مأیوس شده و می‌داند این نوع جنگ نتیجه‌ای برای او ندارد و متضرر خواهد شد، دشمن به جنگ ترکیبی و شناختی روی آورده و می‌خواهد افکار و اندیشه‌ها را تغییر دهد، اینجاست که کار جدی حوزه‌های علمیه آغاز می‌شود.

وی یادآور شد: وقتی این معنا اتفاق می‌افتد خود به خود آن روحیه انقلابی در ما ایجاد می‌شود و مسئله مقاومت اسلامی مطرح می‌شود؛ مقاومت اسلامی یک مقوله شعاری و آرمانی نیست، بلکه خیلی واقعی و میدانی است، امروز مقاومت اسلامی هر روز بیشتر از گذشته حرف برای گفتن دارد.

طلاب وارد بازی‌های حزبی نشوند

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه «طلاب» افسران مبارزه با جنگ نرم دشمن هستند، اظهار کرد: این‌ها فعل و انفعلاتی است که ما در مقاومت اسلامی می‌بینیم، طلبه به معنای افسر جنگ نرم در میدان مقاومت اسلامی است، این را باید خیلی جدی بگیریم و خود را برای این معنا آماده کنیم، اگر ما مشغول اختلافات، حزب‌بازی‌ها و افکار جنجال‌آمیز و کودکانه باشیم نمی‌توانیم خروجی مناسبی داشته باشیم، بنابراین طلاب نباید وارد بازی‌های حزبی شوند.

وی بیان کرد: حاکمیت اخوت دینی بین طلاب حوزه از دیگر موارد حائز اهمیت است، بین طلاب، اساتید، مدیران و مسئولان باید اخوت دینی تقویت شود، اخوت دینی خیلی برکت دارد، اگر اخوت دینی نداشته باشیم ممکن است خیلی از سهمیه‌های معنوی به ما نرسد، اگر با اخوت دینی زندگی کردیم خدا به ما رحم می‌کند و سهم معنویت ما، روشن بودن دل‌های ما و فهم ما از آیات و روایات افزایش پیدا می‌کند، بنابراین باید هوای هم را داشته و دلسوز هم باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: اساتید گرانقدر باید طلاب را مانند فرزندان خود ببینند، فرزندان هم اساتید و مدیران را به‌عنوان پدران معنوی و برادران بزرگتر بدانند، باید این نگاه اخوت دینی در حوزه‌ها حاکم باشد تا حوزه‌ها زیباتر از گذشته شود، ما به این زیباتر شدن محتاجیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: خداوند تحصیل همه عالم هستی را با آیات سوره علق آغاز کرد و آن‌ها را بر قلب رسول اکرم (ص) نازل کرد، خداوند پس از اینکه می‌گوید من انسان را آفریدم، اولین ویژگی خود را برای انسان «کرامت» معرفی می‌کند، همچنین خداوند راجع به انسان‌ها نیز فرمود «و لقد کرّمنا بنی آدم»، بنابراین جان ما با خدا گره خورده است، خدا «ربّ اکرم» است، ما نیز «و لقد کرّمنا بنی آدم» هستیم، دنیا هم مدرسه است، موضوع این مدرسه «کرامت» است و «قرآن کریم» متن درسی این دانشگاه انسان‌پرور است.

وی تصریح کرد: خداوند در آیه ۷۹ سوره واقعه فرمود «لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» یعنی (جز پاک‌شدگان بر آن دست ندارند)، با لقمه حرام و دل آلوده به گناه نمی‌شود به محضر قرآن شرفیاب شد، برای همدیگر دعا کنیم که دل‌هایمان هر روز بیشتر از گذشته آماده دریافت پیام‌های قرآن کریم و اهل بیت (ع) شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha