چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
مديريت حوزه علميه خواهران مازندران

حوزه/ دبیر علمی همایش علامه ذوالفنون گفت: این همایش به پاس بزرگداشت مقام علمی و رفتاری علامه حسن‌زاده آملی(ره) و با مجوز ISC به‌صورت ملی برای اولین‌بار در حوزه علمیه خواهران مازندران برگزار می‌شود.

حجت الاسلام مرتضی عبدی، دبیر علمی همایش علامه ذوالفنون(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در رابطه با برگزاری این همایش در نوبت صبح امروز در سالن مصباح شهرستان ساری اظهار کرد: این همایش به پاس بزرگداشت مقام علمی و رفتاری جناب علامه ذوالفنون حسن‌زاده آملی(رحمة الله علیه) و با مجوز ISC، به‌صورت ملی برای اولین‌بار در حوزه علمیه خواهران مازندران برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش علامه ذوالفنون(ره) خاطرنشان کرد: این همایش با محوریت علمی حوزه علمیه خواهران استان مازندران و با مشارکت بنیاد ملی نخبگان استان(به تبع استان قم و تهران هم اعلام آمادگی مشارکت کردند) و دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران و همکاری حدود ۳۴ نهاد استانی و کشوری در حال برگزاری است.

وی تاکید کرد: علامه حسن‌زاده یکی از نعمت‌هایی است که خداوند بر مردم مازندران منت نهاد و بزرگ‌داشت ایشان هم از افتخارات جامعه علمی و فرهنگی استان می‌باشد، و چه افتخار بزرگی است که تکریم علمای استان توسط حوزه علمیه خواهران استان برگزار شود؛ ازاین‌رو، با توجه به این‌که ایشان از نوابغ قرن پانزدهم جهان علم و دانش بوده‌ و این‌که حیات و زیست ایشان در مازندران بوده‌است.

دبیر علمی همایش علامه ذوالفنون(ره) ادامه داد: محورهای این همایش براساس اولویت، علامه و عرفان و اخلاق، علامه و فلسفه و کلام اسلامی، علامه قرآن و حدیث و فقه، علامه و نجوم و ریاضیات و طب، علامه و ادبیات و علامه و زیست اجتماعی می‌باشد.

وی بیان کرد: برگزاری همایش غالباً برای شناسایی توانمندی و تکریم شخصیت علمی افراد است و این همایش از این امر مستثنی نبوده، حضرت علامه در عین این‌که دارای سطح معرفتی بالایی در بین عموم و خواص جامعه دارد، اما آثار ایشان در بین اندیشمندان ناشناخته است، این همایش برای تکریم آثار علمی و اندیشه‌ی علمی ایشان است.

عبدی افزود: دبیرخانه علمی همایش، با بعضی از سردبیرهای مجله مانند مجله دین و سلامت دانشگاه علوم پزشکی و مجلات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم و همین‌طور دانشگاه قم هماهنگی انجام شد که مقالات همایش‌ را به‌صورت ویژه‌نامه به چاپ برساند و اگر مقاله یا مقالاتی تأییدیه مجلات را پیدا نکرد، همراه با مقالات مقبول مجلات در مجموعه مقالات به‌صورت الکترونیکی به چاپ خواهد رسید، در ضمن تمام چکیده مقالات در پایگاه ISC نمایه خواهد شد.

وی عنوان کرد: این همایش برای اولین‌بار در کل حوزه‌های علمیه کشور توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC مجوز اجرا گرفته و با افتخار می‌توان گفت مازندران اولین دارنده مجوز است و گرامی‌داشت علامه حسن‌زاده این مجوز را در حوزه‌های علمیه سراسر کشور متبرک کرده‌ است.

دبیر علمی همایش علامه ذوالفنون(ره) ادامه داد: در این همایش برای اولین‌بار بعضی از کتب علامه در رشته‌های مختلف، عرفان ۴ کتاب، فلسفه ۸ کتاب، هیئت و نجوم ۳ کتاب، آثار ادبی ۲ کتاب، تفسیر 1 کتاب و حدیث ۲ کتاب و در رشته‌های طب هم یک کتاب را معرفی نمود تا جامعه علمی با این آثار و محتوای آن‌ها بیشتر آشنا شوند.

عبدی افزود: از ویژگی این کتاب که به به همت دبیرخانه علمی همایش تهیه‌شده است، بیان ساختار و امتیاز هریک از آثار علامه نسبت‌ به سایر علوم هم‌تراز بوده، با عنوان در حوزه علمیه خواهران استان مازندران «ثنای آفتاب حسن» در روز همایش توزیع خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در انتها از حوزه علمیه خواهران مازندران، به‌عنوان دبیرخانه علمی این همایش، بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز تشکر می‌کنم.

انتهای پیام 313/48

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha