یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کوشکی

حوزه/ استاد دانشگاه امام صادق(ع)با بیان اینکه تمدن پاسخ به سؤالاتی مانند شهرسازی و تفریح و ساخت مسکن و ... است، افزود: اینکه ما الگوی اسلامی تفریح و شهرسازی به مردم بدهیم از نیازهای جدی امروز است و حوزه نقش محوری در این زمینه دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محمدصادق کوشکی؛ استاد دانشگاه امام صادق(ع) شامگاه 6 مهرماه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مرکز تمدن نوین اسلامی گفت: خیلی از کسانی که از بیرون ایران در مورد انقلاب اسلامی پژوهش کرده‌اند جدی‌تر از تحقیقات داخلی بوده است و عمده اینها هم در مقام خصومت با ما بوده‌اند. پژوهش جدی شبیه آنچه بیرون برای شناخت انقلاب رخ داده است در داخل کمتر سراغ داریم. یعنی اینقدر که در آلمان، آمریکا، کانادا و انگلیس و ... در مورد انقلاب شده است در داخل نداریم.

وی افزود: برخی پژوهش‌ها، مدیرکلی است یعنی اوعلاقه به پژوهش ندارد بلکه در مقام مدیرکلی مجبور است که پژوهشی را انجام دهد و لی برخی پژوهش‌ها با سماجت پژوهشگر انجام شده است؛ ابن سینا گفت 50 بار مابعدالطبیعه ارسطو را خواندم و نفهمیدم و وقتی دیدم نشد دو رکعت نماز خواندم و از خدا خواستم گره بگشاید و اغراض مابعدالطبیعه به او رسید.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: محققان سمج غربی با اینکه شخصا عنادی با انقلاب نداشتند ولی در اردوگاه خصم بودند، گفت: عمده این محققان معتقدند که انقلاب اسلامی، انقلاب روحانیت است و روحانیت به جهان اعلام می‌کند ما روش دیگری برای اداره جهان داریم. می‌گویند علمای شیعه می‌گویند ما برای زندگی بشر و حکمرانی جامعه الگو داریم و الگوی کنونی بشر را قبول نداریم.

کوشکی اظهار کرد: آنتونی گیدنز استاد معروف جامعه‌شناسی در بیش از 26 سال قبل در کتاب خود آورده است که جهان تا قبل از انقلاب ایران به سمت سکولاریسم و نفی دین از زندگی حرکت می‌کرد ولی انقلاب ایران مسیر جهان را به سمت دینی تغییر داد؛ یعنی از اتفاق رخ‌داده از 26 سال قبل خبر می‌دهد. این از یکسو برای ما احساس خطر به همراه دارد زیرا دنیا باور کرده است که انقلاب مسیر جهان را تغییر داده است ولی آیا ما خودمان آماده برای این حرکت هستیم؟ آیا اقتصاد ما در مسیر درست در حال حرکت است؟

اندیشمندان جهان انقلاب اسلامی را باور کرده‌اند

استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه اضافه کرد: جهان الان به صورت جدی ما را باور کرده است و به ما می‌گوید ما مسیر غرب را تجربه کرده‌ایم و ایمان آورده‌ایم و شما هم دست ما را بگیرید و از نیل عبور دهید و برای ما مدینه‌النبی بسازید و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه را اجرا کن. از ما قسط و عدالت طلب می‌کنند. از ما روش تربیتی می‌خواهند تا اصول انقلاب را نسل به نسل منتقل کنیم.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید بر اینکه باید اصول تربیتی فکری و معنوی انقلاب را برای نسل جدید تدوین کنیم، بیان کرد: با گذشت چند دهه از انقلاب بسیاری از افراد از بیرون این تصور را دارند که ما ارزش‌های انقلاب را در طول این چند دهه به نسل‌های بعد منتقل کرده‌ایم ولی واقعیت این است که در داخل با کمبود روبرو هستیم و باید الگوهای این مسئله را به خصوص در سبک زندگی برای بشریت تدوین کنیم.

وی افزود: برخی از انقلابیون قدیمی و مسئولان ما از آرمان‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند؛ یکی از اینها می‌گفت ژان ژاک رسو گفته است صدای اکثریت صدای خداست؛ بنده به او گفتم مگر شما همان نبودید که 30 سال قبل گفتید اکثرهم لا یعقلون؛ یکی دیگر از این افراد هم بیان کرده است که جمهوری اسلامی به بالانس رسیده است و هر کسی دوست دارد روسری سر کند و هر کسی دوست ندارد نکند و ما بیخود تاکنون اصرار کردیم.

کوشکی با بیان اینکه کسانی که دقیق هستند می‌دانند انقلاب این ظرفیت را دارد که راه بهتر را به دنیا نشان دهد و چشمه‌هایی را هم نشان داده است، اضافه کرد: کارهایی که در این 4 دهه انجام شده است دنیا باور نمی‌کرد رخ دهد و چون این توانمندی را دیده است از ما انتظارات بیشتری هم دارد و انقلاب هم از ابتدا مدعی این مسیر بوده است ولی مقداری در این مسیر تاخیر داشته‌ایم.

ایجاد جامعه آرمانی با ظهور امام عصر(عج)

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه برخی می‌گویند ما ادعاهایی کرده‌ایم که اشتباه بوده است، گفت: برخی هم می‌پرسند پس امام زمان(عج) در ساخت تمدن اسلامی چه نقشی دارند؛ جواب این است که هیچ کسی جز انسان معصوم قادر به ساختن جامعه مطلوب نیست و مسیر انقلاب قرار است که به حکومت جهانی امام زمان(عج) برسد و قبل از ظهور همه کسانی که مدعی جامعه ایده‌آل هستند خواهند دید که توان آن را ندارند.

کوشکی بیان کرد: مدینه‌النبی را امام می‌سازد ولی ما می‌توانیم راه رسیدن به این مدینه را بسازیم لذا حوزه با ایجاد مؤسسه تمدن نوین اسلامی گام خوبی را در پاسخگویی به این مطالبات برداشته است.

وی با بیان اینکه الان مردم یکسری سؤالات از حوزه دارند تا سبک زندگی دینی خود را ادامه دهند و حوزه باید راه پیش روی آنان بگذارد، افزود: ایجاد چنین مراکزی گامی در این راستا است. کسانی که در آمریکا و اروپا به عشق انقلاب اسلامی از مسیحیت وارد شیعه شده است روحانیت را یکپارچه می‌داند و توقع و انتظارات زیادی دارد.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه تمدن پاسخ به سوالاتی مانند شهرسازی و تفریح و ساخت مسکن و ... است، افزود: اینکه ما الگوی اسلامی تفریح و شهرسازی به مردم بدهیم از نیازهای جدی امروز است و حوزه نقش محوری در این زمینه دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha