جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
1

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی فضل الله: دشمن از اینکه ما با دیگر ادیان همچون مسیحیت و یهودیت در ارتباط باشیم در هراس است و با تمام قوا می‌خواهد که ارتباطات مثبت را از بین ببرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست «نگاهی به سیره و اخلاق پیامبر اسلام(ص) از منظر ادیان آسمانی» با حضور و سخنرانی سید علی فضل الله امام جمعه بیروت، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی جعفرطیاری قائم مقام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب و دکتر عباس خامه یار معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در این نشست دکتر عباس خامه یار معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن خیر مقدم به مهمانان و حاضران در جلسه حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی فضل الله را در دانشگاه ادیان و مذاهب غنیمت و فرصت دانسته و گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین فضل الله از شخصیت های بزرگ و همگام انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در خارج از ایران هستند وی، فرزند علامه محمد حسین فضل الله صدای رسای عقلانیت و اعتدال است. فرزند شخصی که امریکا را شیطان بزرگ می‌دانست و صهیونیسم ستیز بود.

وی ادامه داد: علامه محمد حسین فضل الله احساس راحتی را در نابودی اسرائیل می دانستند. وی همراه و همگام با امام خمینی (ره) و امام خامنه ای بوده و در سخنی بیان کرده بودند که اگر کار به جایی برسد که همه مرا سنگ باران کنند و به من بی احترامی شود من از حمایت کردن جمهوری اسلامی ایران دست بر نمی دارم.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: علامه فضل الله دلسوز و صدیق انقلاب و رهبری بود، و در جای جای بحران های جمهوری اسلامی همراه و همگام بودند. به همین جهت ما امروز در دانشگاه ادیان و مذاهب میزبان فرزند این شخصیت بزرگ هستیم. ایشان سرپرست مؤسسات خیریه بسیاری در سراسر لبنان است و مهمتر از همه ایشان عامل به وصیت پدر، امام جماعت مسجد و امام جمعه بیروت هستند. همچنین ایشان وارث بر حق پدرش و همگام با جمهوری اسلامی است و آرزوی توفیق و سربلندی برای ایشان و مقاومت لبنان و حزب الله را داریم.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی فضل الله ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) را تبریک گفته و بیان داشت: بنده بسیار خوشحال هستم که در کنار شما عزیزانم و به مسئولان دانشگاه ادیان و مذاهب سلام و درود می‌فرستم. زیرا این دانشگاه درهای بزرگی را برای فهمیدن جهان ادیان و اسلام گشوده است.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم اتفاقات مهم در جهان را متوجه شویم و بدانیم جریان فلسطین ستیزی کار دشمن اسلام، یعنی صهیونیسم جنایتکار است. ما باید بدانیم چه اتفاقاتی در دنیا در حال اجراست، تا بتوانیم مسائل اختلافی را متوجه شویم و بدانیم چگونه با آنها برخورد کنیم و راه‌حلی برای آن بیابیم. ما با این کار می توانیم مشکلات موجود در تفرقه بین ادیان و مذاهب را حل کرده و دشمنان مان را در این زمینه از بین ببریم.

امام جمعه بیروت با بیان نقش دانشگاه ادیان و مذاهب در تحکیم وحدت اسلامی بیان داشت: این همان چیزی است که اسلام و پیامبر اکرم (ص) مسلمانان را به آن دعوت کرده بود. پیامبر اسلام (ص)‌ فرموده تا با دیگر مذاهب و ادیان به گونه‌ای منصفانه رفتار کنیم، زیرا این عمل به تقوا نزدیکتر است. همچنین اختلاف ما نیز نباید باعث شود تا موارد منفی را بزرگ نمایی کرده و از موارد و ارتباطات مثبت بین الادیانی و اسلامی چشم بپوشیم.

علامه سید علی فضل الله ادامه داد: در هنگام اختلاف باید سوءفکرها را کنار گذاشته و با مسائلی همچون برخی کینه ها به نحو صحیح برخورد کنیم. زیرا گاهی ندانستن باعث می شود تا ما نسبت به برخی مسائل علم نداشته باشیم و از روی جهل موضع گیری کنیم. ایشان با اشاره به صفات نیکوی پیامبر اکرم (ص) وی را پیامبر خوبی ها و پیامبر اخلاق دانسته و گفت: اگر پیامبر (ص) اخلاق پسندیده و خوب نمی داشت، نمی توانست مردم را دور خودش جمع کند او در سایه این اخلاق توانست دل های مردم را نرم و به سوی خود جذب کند. همچنین در باره امام صادق (ع) باید گفت: امام صادق (ع) به عالی ترین فرد در علوم مختلف معروف است، زیرا ایشان توانستند یک مرجعیت علمی در زمان خود داشته باشند. در نظر همه‌گان ایشان عالم ترین فرد بوده و حتی اهل تسنن نیز بر این ویژگی ایشان تاکید دارند.

وی در ادامه گفت: ما باید از ارکان اصلی موفقیت صحبت کنیم. این ارکان موفقیت در قرآن کریم نیز آمده است. پیامبر اسلام با تمام دشمنی هایی که دیده بود بعد از پیروزی در فتح مکه دستور داد تا با مردم به درستی رفتار شود. اصلی ترین رکن موفقیت پیامبر (ص) اخلاق حسنه ایشان بود که توانست به توسط آن مردم را به اسلام دعوت کند و خود را به پیروان دیگر ادیان بشناساند. همچنین قرآن در همه چیز صادق است و سخنان قرآن برای همه مسیحیان و یهودیان و اهل کتاب مورد تصدیق است. حضرت محمد (ص) رسول خداست و نام او در این کتب آسمانی نیز ذکر شده است. و به همین جهت مورد قبول دیگر ادیان نیز واقع می‌شود.

در آیه شریفه سوره مبارکه التوبة آیه ۱۲۸ داریم که: لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ؛ به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است! هر چند برخی صفات پیامبر (ص) در قرآن ذکر نشده است اما نباید از آنها نیز غافل شد. البته همین یک ویژگی یعنی مهربانی پیامبر (ص) باعث شد تا همه مردم به سمت دین او بیایند. این صفت پیامبر (ص) در تورات نیز ذکر شده و به همین دلیل بود که مسیحیان به پیامبر (ص) ایمان آوردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی فضل الله در پایان به رابطه مسیحیان و پیامبر اکرم (ص) اشاره کرده و بیان کرد: دشمن می خواهد که ما وحدت مان را از دست بدهیم. همچنین دشمن می‌خواهد که ما دین مان و روح توحیدی مان را نیز از دست بدهیم. دشمن از اینکه ما با دیگر ادیان همچون مسیحیت و یهودیت در ارتباط باشیم در هراس است و با تمام قوا می‌خواهد که ارتباطات مثبت را بین ببرد. به همین جهت وظیفه ماست تا به ریسمان الهی چنگ بزنیم و دنبال امام عصرمان حضرت حجت (عج) حرکت کنیم و از ایشان تبعیت کنیم.

گفتنی است در پایان این جلسه از سفیران تقریب دانشگاه ادیان و مذاهب تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha