پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
کتاب مبانی روان شناسی اسلامی

حوزه/ کتاب "مبانی روان شناسی اسلامی" تدوین و توسط انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است .

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام رحیم ناروئی از انگیزه خود و گروهی از نویسندگان برای تألیف کتاب"مبانی روان‌شناسی اسلامی" گفت: کتاب حاضر، اندیشه‌های بنیادینی را معرفی می‌کند که علم روان‌شناسی بر پایه آنها بنا می‌شود، اندیشه‌هایی که نقشی تعیین کننده در موضوع، قلمرو، هدف، روش و دامنه کاربرد روان‌شناسی دارند.

وی افزود: نحوه اثرگذاری این اندیشه‌ها را بر روان‌شناسی معاصر بیان می‌کند و در نهایت دورنمایی از روان‌شناسی اسلامی را به طور ضمنی به نمایش می‌گذارد.

حجت الاسلام ناروئی خاطرنشان ساخت: وقتی به روان‌شناسی معاصر مراجعه می‌کنیم رویکردها، مکتب‌ها و در بسیاری موارد یافته‌های متفاوت و متعارض در موضوع یک مسئله به چشم می‌خورد، نویسندگان کتاب مبانی روان‌شناسی اسلامی، به دنبال آنند که نشان دهند چطور تلاش علمی برای کشف واقعیت، متأثر از اندیشه‌های پایه (مبانی) متفاوت، تبیین‌های متفاوت، بلکه متعارض از واقعیت را به‌بار می‌آورد، این در حالی است که دارندگان مبانی متفاوت، به گمان خود، ده‌ها دلیل و شاهد عقلی و تجربی برای اثبات مدعای خود دارند؛ اما هیچ‌کدام نمی‌تواند دیگری را متقاعد کند.

وی افزود: نگارندگان به دنبال آنند که نشان دهند، اولا این مبانی هر قدر به واقعیت نزدیکتر باشند یافته‌های اندیشند باورمند به آنها در حوزه روان‌شناسی، به واقعیت نزدیکتر است که به طور ضمنی به آن پرداخته شده است، ثانیا، این مبانی در روان‌شناسی کدامند و چه هستند و ثالثا، مبانی روانی‌شناسی اسلامی را معرفی کنند.

حجت الاسلام ناروئی تأکید کرد: اگر اندیشمندی دارای مبانی صحیح در عرصه شناخت‌شناسی، هستی‌شناسی، الهیات، انسان‌شناسی، ارزش‌شناسی و روش‌شناسی باشد، به هنگام علم‌ورزی لزوماً به واقعیت همان‌طور که هست، دست نمی‌یابد، دستیابی به واقعیت چنان که هست، علاوه ‌بر اتخاذ مبانی صحیح، به ویژگی‌های فردی و شخصیتی، ازجمله میزان دانش درباره موضوع مسئله، میزان دقت و بردباری در رسیدن به یافته‌ها و حتی میزان تقوا بستگی دارد بنابراین ممکن است دو اندیشمند مبانی و حتی اصول صحیح را در کاوش علمی اتخاذ کنند، ولی یافته نهایی یکی به واقع نزدیک‌تر باشد یا حتی تنها یافته یکی از آن دو با واقعیت انطباق داشته باشد.

وی گفت: باور نگارندگان بر آن است که روان‌شناسی برآمده از مبانی معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی، الهیاتی، انسان‌شناختی، ارزش‌شناختی و روش‌شناختی اسلامی، در جنبه‌های مختلف از جمله موضوع، ریزموضوعات، اهداف، مسائل و نحوه تبیین با روان‌شناسی موجود تفاوت اساسی دارد.

حجت الاسلام ناروئی خاطرنشان ساخت: نگارندگان همچنین بر این باورند که اگر فردی مبانی درستی اتخاذ کند، به اصول متقن‌تری در ارتباط با موضوع مورد بررسی دست می‌یابد و درنتیجه، یافته‌هایش از دقت بیشتری برخوردار خواهند بود بدین ترتیب، به‌تدریج علمی جامع شکل می‌گیرد که همه ابعاد روان‌شناختی انسان را مد نظر قرار می‌دهد و دانشی منسجم و متناسب با انسان شکل می‌گیرد.

وی گفت: نگارندگان، این کتاب را به ‌منظور معرفی آن دسته از مبانی که از منابع اسلامی بدست می‌آید و می‌تواند به منزله قواعد پایه برای کشف اصول و یافته‌های روان‌شناختی قرار گیرد به جامعه علمی تقدیم کرده‌اند و نگارندگان امیدوارند این اثر به منزله ابزاری راهگشا برای تدوین روان‌شناسی اسلامی به اندیشمندان کمک کند.

خاطرنشان می‌شود: کتاب "مبانی روان شناسی اسلامی" در ۴۸۲ صفحه رقعی و هفت فصل شامل کلیات، مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی، الهیاتی، ارزش‌شناختی و روش‌شناختی تدوین و توسط انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به زیور طبع آراسته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha