یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ دیدار فرمانده کل انتظامی کشور با آیت الله اعرافی

حوزه/مدیر حوزه‌های علمیه گفت: وقف‌های جدید متناسب با اقدامات خیریه در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است و این موضوع دلایل مختلفی دارد، ولی نکته محوری این است که اوقاف باید اعتمادسازی بیشتری انجام دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در بازدید از اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم ضمن تبریک دهه وقف، اظهار کرد: رابطه انسان با این عالم پس از مرگ قطع خواهد شد، مگر اینکه اثر ماندگاری به عنوان باقیات الصالحات بماند.

وی با اشاره به اینکه هرچه موج عمل انسان بیش‌تر باشد، آثار عمل نیز بیش‌تر است، مطرح کرد: در نتایج ماندگار اعمال که شامل وقف نیز می‌شود و واقفین را در بر می‌گیرد، افرادی که در ایجاد وقف خدمت می‌کنند نیز به نحوی سهیم هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه اقدام در زمینه وقف می‌تواند آثار و برکات خوبی داشته باشد، عنوان کرد: موج وقف‌زدایی در زمان رضاخان آمد و بسیاری از موقوفات را از بین برد و گرچه حدود ۴۰ سال تلاش شده است هنوز عقب ماندگی‌هایی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اهتمام در راستای اخذ سند موقوفات بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: احیای موقوفات یک وظیفه شرعی است و اقدامات خوبی تاکنون در این زمینه انجام شده است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه باید به وقف‌های جدید نیز توجه داشت، تصریح کرد: وقف‌های جدید متناسب با اقدامات خیریه در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است و این موضوع دلایل مختلفی دارد ولی نکته محوری این است که اوقاف باید اعتمادسازی بیش‌تری انجام دهد.

وی ادامه داد: اگر این اعتماد در جامعه شکل بگیرد جریان وقف و ایجاد وقف با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه می‌تواند با راهبری و استفاده از ظرفیت مجموعه‌های مختلف در این مسیر حرکت کند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه الگوهای وقف جدید برای کارآمدی بیشتر باید در دستورکار قرار بگیرد، یادآور شد: طراحی این الگوها اقدام مهی است که می‌تواند تغییر و تحول را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای فرهنگ‌سازی وقف باید همکاری و همراهی بیشتری وجود داشته باشد، ابراز کرد: شبکه تبلیغ با ظرفیت‌های مختلف می‌تواند در گفتمان‌سازی و ترویج در مسائل وقف تعامل داشته باشد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه مردم برای اجاره‌ها و حق وقف باید توجیه شوند، بیان کرد: حق وقف نباید مال ضایع شده دانسته شود و نیازمند یک حرکت میانه در این زمینه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم نیز در این دیدار با اشاره به اینکه دامنه کار اوقاف وسیع و گسترده است، اظهار کرد: در مواردی اموراتی که ارتباطی با این حوزه کاری ندارد بر ما تحمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه در مواردی از ما سوال می‌شود برای دفن اموات چرا هزینه می‌گیرید، مطرح کرد: زمین‌های وقف شده برای امامزاده است و این محل‌ها برای دفن اموات نیست. فضای محدودی وجود دارد و اگر دفن اموات صورت بگیرد باید تا چندین سال مراقبت و نظافت محیط انجام شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به اینکه هزینه‌ای که دریافت می‌شود برای امورات امامزاده‌ها است، عنوان کرد: از مردم تقاضا داریم میت‌های خود را قبرستان بهشت معصومه (س) دفن کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه شاهد بهم ریختگی در سطح شهر هستیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه دو قبرستان نو و وادی السلام که برای دفن اموات وقف شده‌اند، توسط شهرداری قم از دستورکار دفن اموات خارج شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری با اشاره به اینکه شناسایی موقوفات و اخذ اسناد با جدیت دنبال می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه در گذشته موضوع سند دار کردن قالب موقوفات پیگیری نشده است.

وی با بیان اینکه در طی ۶ ماهه گذشته ۵ وقف جدید معادل ۴۰ میلیارد تومان داشته‌ایم، یادآور شد: در استان قم آستان مقدس حضرت معصومه(س)، جمکران و دفتر مراجع نیز دریافت موقوفات دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به عقد تفاهم‌نامه با دانشگاه علوم پزشکی، بیان کرد: طی این تفاهم نامه در برخی از بقاع متبرکه، تامین پزشک توسط بسیج پزشکان صورت می‌گیرد و دارو توسط اوقاف تهیه می‌شود تا خدمت‌رسانی به مردم انجام شود.

وی اضافه کرد: ۶۰ دوره اقدامات این چنینی طی یکی دو سال گذشته انجام داده‌ایم و طبق تفاهم نامه با بیمارستان علی ابن ابی‌طالب(ع) این بیمارستان نیز در تأمین پزشک همکاری دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha