یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نمایشگاه کتاب دفاع مقدس

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا اظهار کرد: روحانیت با اقداماتی که در دوران دفاع مقدس انجام داد، نقش مرجعیت و الگویی را در جامعه ایفا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزار ی حوزه در همدان، امیر سرتیپ دوم «محمدرضا فولادی» رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران طی بازدید از دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در غرفه خبرگزاری حوزه حضور یافت.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان اینکه روحانیت نقش چند بُعدی را در دوران دفاع مقدس داشتند، اظهار کرد: یکی ایفای نقش تربیتی بود، در حقیقت این روحانیون بودند که جوانان رزمنده را تربیت کردند چراکه مساجد و حوزه‌های علمیه مراکز اعزام این رزمندگان بودند، علاوه بر این در داخل پادگان هم نمایندگان ولی فقیه، مسئولین عقیدتی سیاسی و معاونین فرهنگی و تبلیغی وجود داشتند و به تربیت نیروهای رزمنده می‌پرداختند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش ایفای نقش تبیینی را از دیگر رسالت‌های روحانیون در دوران دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: روحانیون با اجرای برنام‌ های مداحی، دعاخوانی، زیارت‌نامه خوانی و توسل به اهل بیت علیهم‌السلام بر فضای معنوی رزمندگان می‌افزودند، در حقیقت حال و هوای جبهه ما با جبهه‌های دشمن کاملا متفاوت بود، در جبهه‌های دشمن رزم و کشت و کشتار مطرح بود اما در جبهه‌های ما عشق و روحیه ایثار و شهادت حاکم بود به گونه‌ای که رزمندگان شب‌ها زاهد شب زنده‌دار بودند و روزها مرد میدان رزم.

۸۵ درصد روحانیون در جبهه های حق علیه باطل حضور داشتند

وی ایفای نقش تبلیغی- رزمی را یکی دیگر از نقش های روحانیون در دوران هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: ما شاهد بودیم که روحانیون در جایگاه عناوینی چون تک تیرانداز، بیسیم‌چی، آرپیجی‌زن، تخریبچی و فرمانده در زمان جنگ حضور داشتند.

امیر فولادی تأکید کرد: ایفای نقش‌های پشتیبانی، خدماتی و تدارکاتی از رسالت‌های این عزیزان در دوران دفاع مقدس است؛ به عنوان نمونه اخیرا برای افتتاح بیمارستانی در جنوب کشور حاضر شدیم که بازسازی‌های لازم برای آن انجام شده و تجهیز شده بود، امام جمعه دزفول در مراسم افتتاح این بیمارستان به ما گفت که در زمان جنگ من راننده آمبولانس بودم و مجروحین را به این بیمارستان منتقل می‌کردم.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا با تأکید بر اینکه روحانیون در کنار مردم از کیان وطن و اسلام و انقلاب دفاع کردند، افزود: آمارها نشان می‌دهد جمعیت روحانیون در آغاز جنگ حدود ۳۶ هزار نفر بود که بیش از ۲۹ هزار نفر از این افراد در مناطق عملیاتی حضور داشتند به عبارتی می‌توان اظهار کرد که ۸۵ درصد روحانیون کشور در جنگ تحمیلی بودند که از این تعداد ۴ هزار شهید روحانی تقدیم انقلاب و اسلام شد.

وی ادامه داد: این آمار درصد بالایی را در بین اقشار مختلف مردم نشان می‌دهد چراکه روحانیون خود را مالک اشتر انقلاب اسلامی و نظام می‌دانستند و هدف اصلی آنها حفظ انقلاب و اسلام است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش تأکید کرد: همانگونه که در انقلاب اسلامی روحانیت، مردم و ایدئولوژی سه رکن اصلی برای پیروزی انقلاب اسلامی بودند، در دوران دفاع مقدس نیز روحانیون نقش اساسی ایفا کردند به عبارتی می‌توان گفت که نقش مرجعیت و الگویی را برای سایر اقشار جامعه ایفا کردند.

جوانان نیازمند آشنایی با دفاع مقدس هستند

امیر فولادی با بیان اینکه این افراد بسیاری از شبهات و سؤالات شرعی رزمندگان را پاسخ می‌دادند و روشنگری می‌کردند، افزود: اکنون نیز روحانیون در جبهه مقاومت نقش بارزی دارند و بخشی از شهدای مقاومت را روحانیون تشکیل می‌دهند. امروزه نیز انتظاری جز این از این قشر نمی‌رود چرا که همواره در مسیر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گام برداشته اند.

وی در ادامه وضعیت نمایشگاه کتاب دفاع مقدس را بسیار خوب ارزیابی کردوگفت: جای خرسندی است که بیش از ۱۱۰ غرفه در این نمایشگاه تشکیل شده که تولیدات همه آنها مرتبط با دفاع مقدس است؛ باید گفت که برگزاری این نمایشگاه همزمان با دومین کنگره ملی ۸۰۰۰ هزار شهید استان نیز نقطه تلاقی بسیار خوبی برای همدان شهیدپرور با نسل چهارم انقلاب است.

امیر فولادی گفت: از مسئولین تقاضا دارم برای سال های آینده فاصله نمایشگاه را با مرکز شهر کمتر کنند و یا اینکه وسایل نقلیه مناسبی را برای ایاب و ذهاب شهروندان در نظر بگیرند، با توجه به اینکه سرانه مطالعه کتاب در کشور پایین است، یکی از راه هایی که می‌توان جوانان را به مطالعه ترغیب کرد به راحتی در دسترس قرار دادن کتاب برای آنها است‌.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در پایان گفت: تولیدات عرضه شده در نمایشگاه همگی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت بوده و به بیان سیره زندگی شهدا و معرفی قهرمانان دفاع مقدس می‌پردازد؛خوشبختانه تولیدات در این راستا به کثرت یافت می‌شود که البته جوانان دقیقا به این تولیدات نیازمند هستند.

امیر سرتیپ فولادی: ۸۵ درصد روحانیون در جبهه های حق علیه باطل حضور داشتند

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha