شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه

سخنگوی وزارت خارجه با نشان دادن عکس‌های کودکانی که در حملات صهیونیست‌ها به غزه شهید شده اند، گفت: جای تاسف است که کسانی که مدعی حقوق بشر و اهداف سیاسی خود در مقابل دیگر ملت‌ها هستند چشمان خود را به روی این جنایات بسته اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ در نشست خبری با بیان اینکه تاریخ بیش از ۷۵ ساه اشغال فلسطین در قاب خونین غزه مشاهده می‌شود، گفت: امروز فریاد شجاعت و مظلومیت فلسطین را از زبان دخترکان و چهره‌های خونین کودکان غزه می‌بینیم و چهره نفاق مدعیان دروغین حقوق بشر را از چهره خونین غزه آشکارتر از همیشه دیده می‌شود.

وی ادامه داد: امروز در روز جهانی غذا، صهیونیست‌ها کودکان فلسطین را از دسترسی به ابتدایی‌ترین نیازهای شان محروم کردند. غزه در محاصره رژیمی است که از رویارویی با رزمندگان می‌ترسد و تمام توانش را علیه غیرنظامیان و زنان و کودکان به کار گرفته است.

چشم های بسته مدعیان حقوق بشر!!

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه با نشان دادن عکس‌های کودکانی که در حملات صهیونیست‌ها به غزه شهید شده اند گفت: جای تأسف است که کسانی که مدعی حقوق بشر و اهداف سیاسی خود در مقابل دیگر ملت‌ها هستند چشمان خود را به روی این جنایات بسته اند.

وی تأکید کرد: حمایت از حقوق ملت فلسطین مسئولیت همه کشورهاست و ایران به عنوان کشور مسئول حمایت از حقوق فلسطین را به دقت پیگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه آمار تکان دهنده‌ای از شهدای غزه منتشر شده است، گفت: میزان مجروحان بالای ده هزار نفر رسیده که نیازمند توجه جهانی است. اولویت شماره یک پایان دادن به جنایات و رفع محاصره غزه است؛ این که بمباران غزه قطع شود، جنگ خاتمه یابد و کمک‌ها به غزه گسیل شود.

وی افزود: ایران بلافاصله تلاش‌های دیپلماتیک را آغاز کرده و با کشورهای ذی نفوذ وارد رایزنی شده، همچنین با کشورهای صاحب نقش در شورای امنیت. ایران در گفتگوی تلفنی و مکاتبه با دبیرکل سازمان ملل مسئولیت شورای امنیت را یادآوری کرد.

درخواست برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به گفتگوها با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد: ایران خواهان برگزاری نشست فوق العاده این سازمان شد و پیشنهاد میزبانی این اجلاس در تهران را داد. همچنین در حوزه سیاسی و بین المللی اقدامات در حال پیگیری است.

کنعانی با اشاره به سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه و هیئت همراه گفت با مقامات کشورهای منطقه و سران گروه‌های مقاومت برای استفاده از همه ظرفیت‌ها و هماهنگی‌های لازم دیدار و تبادل نظر شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آقای رئیس جمهور تماس‌هایی با مقامات عالی کشورها انجام داده است، گفت: اجلاس شورای اجرایی سازمان همکاری اسلامی چهارشنبه در جده در مقر سازمان همکاری اسلامی برپا می‌شود، تعداد زیادی از وزرای خارجه کشورهای اسلامی برای حضور اعلام آمادگی کردند و سندی هم منتشر خواهد شد.

روایت‌های یکجانبه کمکی به صلح نمی‌کند

کنعانی در پاسخ به روایت فرانسوی‌ها از گفت‌وگوی مکرون و رئیسی و مطالبه او از ایران برای توقف اقدامات مقاومت، گفت: این که فرانسه چه روایت کرده به خودش مربوط است؛ ریشه اصلی بحران در منطقه اشغالگری و شکل گیری رژیمی اشغالگر است. تا زمانی که اصل اشغال در منطقه وجود دارد و برخی کشورها از آن حمایت کند این وضع وجود دارد. موضوع دوم این است که ملت فلسطین اشغالگری را به رسمیت نمی‌شناسد و باید حق قانونی برای مقابله با اشغالگر به رسمیت شناخته شود. این که عده‌ای چشم خود را بر جنایات صهیونیست‌ها ببندند امنیت و صلح برقرار نخواهد شد. کسانی که با روایت‌های یکجانبه حقایق را تغییر دهند بدانند که این روایت‌ها کمکی به برقراری صلح نمی‌کند.

 

حماس و گروه‌های فلسطینی تصمیم گیرنده هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به شروط مقاومت مانند توقف جنایات صهیونیست‌ها و تعرض به مسجدالاقصی، به رسمیت شناخته شدن حقوق اسرا گفت: این که در آینده حماس و گروه‌های فلسطینی چه تصمیمی بگیرند در حیطه اختیارات آنان است، اما باید به این شروط توجه و جنایات صهیونیست‌ها متوقف شود.

کنعانی افزود: مقاومت گفتند برای ادامه مقاومت مشکلی ندارند و تا زمان طولانی از توان تسلیحاتی برخوردارند، اما انتظار مقاومت از کشورها، تلاش برای توقف روند ناجوانمردانه کنونی است که جنگ را به شهروندان سوق داده. مقاومت از ما می‌خواهد که کشورهای اسلامی باید صدای واحد داشته باشند و مظلومیت ملت فلسطین در جامعه جهانی به تصویر کشیده شود، چون صهیونیست‌ها با خبرها و حتی تصاویر ساختی و دروغین سعی کردند مقاومت را تروریست جلوه دهند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مقاومت گفته حاضر است اقدامات لازم را برای آزادی شهروندانی که در اختیار دارد انجام دهد، افزود: این نیاز به مقدماتی دارد و باید جنایات کنونی متوقف شود. مقاومت شرایط انجام این کارها را به ما اعلام کرده و ما هم منتقل کردیم.

کنعانی تصریح کرد: مسئولیت جهانی است که از مقاومت دفاع کند. ما هم از مقاومت مشروع فلسطین با حمایت از، شهروندان غزه، شکست محاصره و ارسال کمک‌ها حمایت می‌کنیم. ما در ارتباط با مقامات کشورها به ویژه مصر اعلام کردیم حاضریم کمک‌های انسانی را به غزه بفرستیم و برای اسکان آوارگان اقدام کنیم. الان بسیاری خانواده‌ها در غزه در یک خانه زندگی می‌کنند و هر حمله نظامی می‌تواند ده‌ها نفر از اعضای خانواده‌ها را بکشد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: مقاومت اعلام کردند که توان تسلیحاتی دارند و نیاز به کمک ندارند بلکه خواستار جلوگیری از حمله نظامی به غیرنظامیان هستند.

کنعانی اظهار کرد: دولت آمریکا در جنگ غزه به لحاظ نظامی درگیر است؛ مقامات آمریکا گفته اند ناوهای خود را گسیل کردند و اعلام کردند کمک مالی فوق العاده تخصیص داده اند که رقمش تا هشت هزار میلیارد دلار می‌رسد.

اقدام نظامی مستقیم آمریکا علیه مردم غزه

به گفته کنعانی، آمریکایی‌ها برای تسلیح راکتی و موشکی گنبد آهنین و تجهیز ذخایر آن، موشک‌های جدید ارائه کردند. پس اقدام نظامی مستقیم علیه مردم غزه کردند که این‌ها برای این کشورهای حامی صهیونیست‌ها مسئولیت آور است و باید پاسخگو باشند، چون صهیونیست‌ها با نقض موازین بین المللی مرتکب جنایت جنگی شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: همانطور که اقدامات تحریک آمیز صهیونیست‌ها و اقدامات افراطی کابینه این رژیم باعث واکنش مقاومت فلسطین شده، تداوم این جنایات می‌تواند اوضاع را از کنترل خارج کند.

کنعانی ادامه داد: باز شدن جبهه جدید محدود به یک جبهه نمی‌تواند باشد و صهیونیست‌ها خود را در معرض همه طرف‌هایی قرار می‌دهند که به حمایت از مقاومت فلسطین متعهد می‌دانند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: رژیم صهیونیستی باید بپذیرد که آیا می‌خواهد خود را در مقابل جهانیان قرار دهد؟ چون اقدامات تحریک آمیز واکنش‌های بین المللی را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: ملت فلسطین در دفاع از خود، دست بسته نیست و کشاندن جنگ به حمله به شهروندان و ارتکاب جنایت جنگی، بی ثباتی و ناامنی و گسترش جنگ را در پی خواهد داشت و به نفع رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی اش نیست.


گذرگاه رفح تنها راه برای ارسال کمک هاست

کنعانی با بیان اینکه وضع مردم غزه بسیار بحرانی است، گفت: با دولت مصر گفتگو کردیم و ارتباط ما با صلیب سرخ برقرار است و اعلام آمادگی کردیم کمک‌ها را از این طریق بفرستیم، همچنین باید دالانی برای انتقال مجروحان غزه ایجاد شود.

کنعانی ادامه داد: جنگ جاری جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس نیست جنگ علیه ملت فلسطین است و در مقاومت هم همه گروه ها، متفق القول هستند. گروه های مقاومت تاکید می کنند جنگ صهیونیست ها علیه مقاومت نیست بلکه جنگ علیه ملت فلسطین است و صحنه نابرابر حمله به غیرنظامیان.

استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های ممنوعه

وی افزود: درباره استفاده از سلاح های ممنوعه اولین بار نیست که صهیونیست ها در جنگ های منطقه ای از این سلاح ها استفاده می کنند در لبنان و مناطق مختلف فلسطینی بارها از این سلاح ها استفاده کردند و مستندات موجود است اما برخی کشورها با استفاده از نفوذشان مانع از پیگرد قانونی و حقوقی صهیونیست ها هستند. پس هم صهیونیست ها و هم کشورهای حامی باید پاسخگو باشند و تحت پیگیرد قانونی قرار گیرند.

کنعانی در پاسخ به این پرسش که اگر ارتش صهیونیستی به غزه حمله کند ایران چه خواهد کرد؟ گفت: مقاومت در حوزه دفاع، قدرتمند است و به همین علت رژیم صهیونیستی جنگ را به صحنه شهرها کشانده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: درباره کوچاندن اجباری، رژیم صهیونیستی در صدد اجرای این موضوع است و با بمباران مکرر می خواهد میان مردم فلسطین و مقاومت تفکیک ایجاد کند در حالی که در این عرصه میان ملت فلسطین و مقاومت دوگانگی نیست. ملت فلسطین سرزمین خود را ترک نمی کند و هزینه سازش را از هزینه مقاومت بیشتر می داند.
 

کشورهای اسلامی به عنوان حلقه اول دفاع از ملت فلسطین مسئولیت دارند

وی با بیان این مطلب گفت همواره مشورت هایی با دولت های منطقه و رهبران مقاومت داریم و شرایط ایجاب می کرد در این مرحله هم متناسب با شرایط منطقه مشورت کنیم. در لبنان با سران این کشور و دبیرکل سازمان ملل درباره پایان به تجاوز به ملت فلسطین و هماهنگی در استفاده از ظرفیت ها تبادل نظر شد. رهبران مقاومت بر ادامه مقاومت تاکید داشتند و این که قائم به قدرت خود بودند. رهبران مقاومت به ویژه آقای هنیه بر این خواسته تاکید کردند که کمک شود صهیونیست ها جنایاتشان را متوقف کنند. این که بعد از جنگ چه می شود کشورهای اسلامی به عنوان حلقه اول دفاع از حقوق ملت فلسطین و مقدسات اسلامی مسئولیت دارند، مجامع جهانی هم مسئولیت دارند و امیدواریم در نشست سازمان همکاری اسلامی ساز و کارهایی برای دفاع از حقوق ملت فلسطین ایجاد شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گفتگوهای اخیر ایران و عراق گفت: در گفتگو با مشاور امنیت ملی عراق تمرکز بر مساله فلسطین بود و اقدامات دولت عراق درباره اجرای توافق نامه امنیتی با ایران توضیح داده شد. همچنین از عزم این کشور برای اجرای کامل این توافق نامه گفتند و این که کمیته مشترک برای اجرای گام های مشترک در این باره نظارت دارد.

حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: طرح اتهامات علیه ایران با هدف سرپوش گذاشتن بر حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.

کنعانی در پاسخ به اتهام نقش ایران در عملیات طوفان الاقصی گفت: ما خیلی به اظهاراتی از این دست وقعی نمی‌نهیم آن چه انجام شد اقدام گروه‌های فلسطینی به جنایات صهیونیست هاست و دولت آمریکا باید پاسخگوی این جنایت‌ها باشد. سخنگوی وزارت خارجه افزود گسیل ناوهای جنگی مفهومی جز حمایت یکجانبه از جنایات صهیونیست‌ها ندارد. پس آمریکا مسئولیت بین المللی در قبال این جنایات دارد و باید پاسخگو باشد.

عادی سازی با رژیم صهیونیستی غیر قابل قبول است

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد بارها گفتیم عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کمکی به صلح و ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند. هدف صهیونیست‌ها ایجاد ناامنی در منطقه است.

کنعانی ادامه داد: اگر گمان می کردند که می‌شود با عادی سازی روابط با صهیونیست ها، امنیت فلسطینی‌ها را تامین کنند؛ حوادث اخیر نشان داد این تصور غلط است. اگر هدف از عادی سازی، تامین امنیت کشورهایی است که در پی عادی سازی هستند که این رژیم حتی از تامین امنیت خود هم ناتوان است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ملت فلسطین از اقتدار لازم برای ادامه مبارزه با اشغالگری برخوردار است و خودش برای تعیین سرنوشت خود تصمیم می‌گیرد و اقدام می‌کند.


نقش شورای امنیت کلیدی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما از تلاش های بین المللی دریغ نخواهیم کرد. در این زمینه نقش شورای امنیت کلیدی است و باید نقش خود را ایفا کند. ایران در گفتگو با مقامات روسیه و چین این نقش شورای امنیت را یادآور شده است و گفته ایم که در صورت متوقف نکردن جنایات صهیونیست‌ها، ابعاد و دامنه بحران می‌تواند گسترش یابد

کنعانی افزود: مستند سازی جنایات صهیونیستی بسیار اهمیت دارد اینکه این حجم از جنایات مستندسازی شود و در آینده نزدیک مبنای پیگیری باشد تا جنایتکاران در مجامع حقوقی و بین المللی مورد پیگرد قرار گیرند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، اقدام مقاومت مبتنی بر حق پاسخ گویی به اقدامات افراطی کابینه صهیونیستی است و نیز اقدامات و تحرکاتی که علیه مسجدالاقصی و اسرای فلسطینی انجام داد و آن چه انجام شد پاسخ طبیعی به جنایات صهیونیست هاست.

کنعانی تصریح کرد: قرار دادن یک گروه فلسطینی به عنوان مسبب شرایط کنونی، تلاش برای انحراف افکار عمومی و عوض کردن جای شهید و جلاد است.

جنایات صهیونیست‌ها صلح جهانی را به خطر می اندازد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی برای جبران شکست هایش همه توانش را برای جنایت علیه مردم فلسطین به کار گرفته که این نقض حقوق بشر و جنایت جنگی است گفت ما شاهد حضور چشمگیر ملت‌ها در اقصی نقاط جهان در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایت‌های صهیونیستی است.

کنعانی در پایان تاکید کرد: با ادامه این جنایات، شرایط می‌تواند از کنترل خارج شود. جهانیان و مقاومت چشم خود را بر جنایات صهیونیست‌ها نخواهد بست. ادامه این جنایات می‌تواند صلح جهانی را به خطر بیندازد و باید نقش پایانی بر جنایات صهیونیست‌ها گذاشته شود.

انتهای پیام ۳۱۳/۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha