یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ڈاکٹر علی عباسی

حوزه/ رئیس جامعةالمصطفی در چهارمین دوره گفت‌وگوهای دانشگاهی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بر اراده جدی رهبران دو کشور به توسعه روابط فیمابین تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی در چهارمین دوره گفت‌وگوهای ایران و چین، اظهار امیدواری کرد این گفت‌وگوها به توسعه روابط دو کشور در عرصه‌های گوناگون یاری نماید.

وی با اشاره به شرایط خاص منطقه و جنایات رژیم اشغالگر قدس، ابراز داشت: امروز در شرایطی این گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی را برگزار می‌نماییم که وضعیت منطقه ما و جهان در شرایط خاص و بحرانی قرار دارد و شاهد هستیم یک رژیم اشغالگر، مردم بی‌پناه فلسطین را مورد حمله قرار داده و در سایه سکوت نهادهای بین المللی، به کشتار مردم بی‌گناه مشغول است.

رئیس المصطفی دست‌یابی به جهانی عادلانه تر و صلح آمیزتر را هدف اصلی شرکت کنندگان در این سمینار دانست و خاطرنشان کرد: روابط تاریخی دو ملت ایران و چین ریشه در اعماق تاریخ دو کشور دارد. بر اساس اسناد موجود، بیش از دو هزار سال ارتباط تاریخی میان دو ملت ایران و چین وجود داشته است. چنانکه در نام این دوره از گفت‌وگوها اشاره شده است، جاده ابریشم و مسیری که شرق و غرب عالم را به هم متصل می کرد، نقش اساسی در این ارتباطات داشته است.

وی ادامه داد: مسیری که از چین شروع و با عبور از شمال هند و ایران باستان و آناتولی به روم ختم می‌شده، صرفا راهی برای تجارت و بازرگانی نبوده، بلکه در این مسیر تبادل فرهنگ‌ها و ارزش‌ها میان ملت‌ها رخ می‌داده است.

رئیس المصطفی با اشاره به تبادل افکار، اندیشه‌ها و آیین‌ها در سایه این آمد و شدها و عبور از جاده ابریشم، ابراز داشت: پس از استقرار اندیشه اسلامی نیز این ارتباطات کماکان ادامه داشت. به ویژه در عصر ایلخانیان و تیموریان توسعه روابط میان کشورهای منطقه از جمله ایران، هند و چین توسعه بیشتری یافت. مسجد نیوجیه در پکن با سابقه بیش از هزار سال و عالمان ایرانی که در درون آن مسجد آرمیده‌اند، مقبره شیخ عمادالدین بخارایی و شیخ احمد قزوینی، امروز به عنوان نمادهایی از تبادلات فرهنگی میان دو کشور بجای مانده است.

وی ریشه روابط تاریخی میان دو کشور را برگرفته از روابط عمیق فرهنگی دانست و تصریح کرد: متاسفانه پس از حضور اروپائیان در منطقه ما و دست‌اندازی های استعماری آنها، روابط میان کشورهای منطقه دچار ضعف و زوال گردید. همه ما به نوعی زخم خورده این تجاوزات استعماری هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی حضور استعمارگران را موجب تحت تاثیر قرار گرفتن بسیاری از روابط میان کشورهای منطقه خواند و تاکید کرد: این تصرفات استعماری، جغرافیای سیاسی منطقه را تغییر و بخش زیادی از جغرافیای دو کشور را کاهش داد که تاثیرات تلخ آن همچنان برجای مانده است.

وی با اشاره به حمایت‌های استعماری از تجزیه‌طلبی ها در چین و منطقه ایران در طول تاریخ، تصریح کرد: گذشته درخشان همکاری‌ها و همچنین دست اندازی های استعماری به ما یادآوری می‌نماید باید به روابط تاریخی گذشته خود بازگردیم. خوشبختانه در دهه‌های اخیر اراده جدی رهبران دو کشور به توسعه روابط فیمابین قرار گرفته است. از جمله در سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین، بیش از بیست سند همکاری در عرصه‌های مختلف میان دو کشور به امضا رسید.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به مشترکات فرهنگی فراوان میان دو ملت یادآور شد: ضروری است مراکز علمی و دانشگاهی به توسعه روابط علمی و فرهنگی میان دو کشور کمک نمایند. مشرق زمین با تمدن تاریخی چین و ایران و به ویژه ارزش‌های اخلاقی و انسانی آن از جمله حفظ نهاد خانواده که از ضرورت‌های مشترک میان دو ملت است شناخته می‌شود.

وی مقابله با یکجانبه نگری و جهان تک‌قطبی را از اهداف اعلام شده توسط دو کشور خواند و گفت: راهبرد مخالفت با تحریم‌های ظالمانه و دخالت در امور داخلی کشورها، ما را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. مقابله با حمایتی که دول غربی از تجزیه‌طلبی ها در کشورها انجام می‌دهند از مشترکات ماست. آرمان مشترک هر دو ملت، ارائه نظم جدید برای بشریت است. امیدواریم این نشست‌ها و گفت‌وگوها ما را در رسیدن به این اهداف یاری نماید.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در پایان پیشرفت‌های علمی و دانشگاهی دو کشور در سال‌های اخیر را نویدبخش دستیابی به پیشرفت‌های بیشتر مشترک دانست و اظهار داشت: از علوم پایه و فنی مهندسی و پزشکی تا علوم انسانی و زبان و ادبیات و فرهنگ، عرصه‌های مختلفی هستند که ما می‌توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم. ما آمادگی خود را برای همکاری در زمینه آموزش زبان فارسی و چینی و دیگر زمینه‌های مورد علاقه طرفین اعلام می‌نماییم و مجددا به همه شما خیرمقدم عرض نموده و برای این سمینار علمی آرزوی موفقیت داریم.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha