دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1114223
۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
آخرالزمان

حوزه/ این یک هشداری است برای ما که اگر اطرافیان ما و کسانی که ما به آن‌ها علاقه داشته چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی، کانال‌ها و پیج‌هایی که ما آن‌ها را دنبال و فالو می‌کنیم، در مقابل این جنایت غیر انسانی روزه سکوت گرفته‌اند، به معنای حقیقی کلمه باید بترسیم و مواظب باشیم چرا که هیچ‌گاه تر و خشک با هم نمی‌سوزند، بلکه تر ابتدا خشک می‌شود و بعد می‌سوزد. فتامل!

خبرگزاری حوزه | تقابل دو جریان حق و باطل سابقه طولانی داشته و از بدو خلقت بشر، تعارض و خصومت میان آن دو برقرار بوده است. این تقابل، در طول تاریخ در قضایای گوناگون و اَشکال متعددی ظهور و بروز داشته و اکنون نیز در عالم جاری و ساری‌ است، و در ادامه نیز چنین خواهد بود.

لکن این تقابل در آستانه ظهور آن حقیقت عظمی (ارواحنا فداه) و پس از ظهور پربرکت ایشان، تفاوت خواهد کرد!

از ابتدا تاکنون گرچه در عالَم دو دسته بیشتر وجود نداشته (حق و باطل) اما عده‌ای با بهانه‌های مختلف و گوناگون، خود را {بی‌طرف} معرفی نموده و ادّعا می‌کنند با هیچ یک از گروه‌ها کاری ندارند! بماند که همیشه این دشمن بوده است که از سکوت بی‌طرفان و مدعیان عدمِ حمایت، نهایت استفاده را برده و آن‌ها را نیز در جُلگه یاران خود به حساب آورده است. نمونه‌های دردناک و حزن آلود آن در طول تاریخ، کاملاً شفاف و روشن است که ما آن‌ها را ملحق به باطل می‌دانیم.

اما در آستانه ظهور منجی موعود اتفاق دیگری رقم می‌خورد!

از آنجا که لحظه ظهور آن منجی عالَم بشریت که دیگر بناست عدالت به تمامه اجرا و عدل و داد همه جهان را فرا گیرد، دو دسته بیشتر در جهان وجود نخواهد داشت ( حق _ باطل) لازمه آن، این است که قبل از ظهور و در آستانه آن، اتفاقاتی رقم بخورد که دسته بی‌طرفان، جهت‌گیری و اراده باطنی‌شان روشن شده و تکلیف آن‌ها معین گردد که با حق هستند و یا با باطل؟! این همان نکته‌ای است که در روایات متعددی تعبیر به (غربال) شده است.

غربال آخرالزمانی!

برای نمونه جناب جابر جعفی از امام باقر (علیه السلام) روایت می‌کند:

[ روی عن جابر الجعفی قال: قلت لأبی جعفر علیه السلام: متی یکون فرجکم؟ فقال: هیهات لا یکون فرجنا حتی تغربلوا ثم تغربلوا ثم تغربلوا یقولها ثلاثا حتی یذهب الکدر و یبقی الصفو ] ۱

هنگامی که به حضرت عرض کردم فرج شما اهل بیت (علیهم السلام) چه زمانی خواهد بود؟ حضرت فرمود:

هیهات! فرج واقع نخواهد شد مگر بعد از آنکه شما غربال شوید، بعد (دوباره) غربال شوید، بعد (بار سوم) غربال شوید _که حضرت این جمله را سه مرتبه تکرار کردند_ تا اینکه کدورت‌ها از بین رفته و صفا و پاکی باقی بماند.

یا در روایت دیگری امام صادق (علیه السلام) فرمود:

[ ... قَالَ: لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَنْ یُمَحَّصُوا وَ یُمَیَّزُوا وَ یُغَرْبَلُوا وَ یُسْتَخْرَجُ فِی الْغِرْبَالِ خَلْقٌ کَثِیرٌ ] ۲

ناگزیر مردمان امتحان می‌شوند و از هم تمییز و جدایی می‌یابند، و غربال می‌شوند و بسیاری از مردم از غربال بیرون می‌آیند.(و در امتحانات موفق نمی شوند.)

گرچه برای تربیت یافتگان حقیقی مکتب اهل بیت (علیهم السلام) امر ایشان و جبهه حق در عالَم، روشن و شفاف است، اما این‌ هشداری است برای تک تک افراد بشر و به ویژه شیعیان که باید خود را برای غربال‌های متعدد آماده نمایند.

مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) می‌فرمایند:

(شما جوانان عزیز که در آغاز زندگی و تلاش خود هستید، باید سعی کنید تا زمینه را برای آن‌چنان دورانی آماده کنید؛ دورانی که در آن، ظلم و ستم به هیچ شکلی وجود ندارد؛ دورانی که در آن، اندیشه و عقول بشر، از همیشه فعال‌تر و خلاق‌تر و آفریننده‌تر است؛ دورانی که ملتها با یکدیگر نمی‌جنگند؛ دستهای جنگ‌افروز عالم - همانهایی که جنگهای منطقه‌یی و جهانی را در گذشته به راه انداختند و می‌اندازند - دیگر نمی‌توانند جنگی به راه بیندازند؛ در مقیاس عالم، صلح و امنیتِ کامل هست؛ باید برای آن دوران تلاش کرد. قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحت‌طلبی و عافیت نیست. در روایات، «واللَّه لتمحّصنّ» و «واللَّه لتغربلنّ» است؛ بشدّت امتحان می‌شوید؛ فشار داده می‌شوید. امتحان در کجا و چه زمانی است؟ آن وقتی که میدان مجاهدتی هست. قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان می‌شوند؛ در کوره‌های آزمایش وارد می‌شوند و سربلند بیرون می‌آیند و جهان به دوران آرمانی و هدفیِ مهدی موعود (ارواحنافداه) روزبه‌روز نزدیکتر می‌شود؛ این، آن امید بزرگ است.) ۳

هرچه به آن دورانِ موعود نزدیک‌تر شویم، غربال‌ها نیز بیشتر و سخت‌تر خواهد شد؛ گرچه همانگونه که اشاره شد پیروان حقیقی مکتب اهل بیت (علیهم السلام) در صورت وجود بصیرت، مسیر برایشان روشن و شفاف خواهد بود و سربلند از امتحانات خارج خواهند شد ان شاءالله.

یکی از اتفاقاتی که در این مقطع زمانی در عالَم رخ داده و می‌تواند یک غربال مهم و اساسی برای بشریت باشد، جنایات رژیم سفاک و پلید صهیونیستی است که ۷۵ سال است به مسلمین و مردم مظلوم غزه و فلسطین به انحاء گوناگون ظلم، تعدّی و ستم می‌نماید. به ویژه در اتفاقات اخیر که این رژیم منحوسِ سیاه‌روی، به برکت جریان مقاومت و اقتدار بیش از پیش آن‌ها در سرتاسر عالَم، لحظات احتضار و پایان خود را درک نموده، اقدام به جنایاتی سَبُعانه، ددمنشانه و غیر انسانی کرده است که برای دلسوزی، ترحم و پیوند با مظلومین غزه و فلسطین لازم نیست انسان شیعه، مسلمان یا حتی اهل کتاب باشد، بلکه اگر ذره‌ای انسانیت و خوی انسانی در وجودش باشد نمی‌تواند در مقابل این ظلم آشکار و جنایت پلید ساکت بنشیند و از اعماق دل نسوزد!

چگونه می‌توان ادعای محبت اهل بیت (علیهم السلام) و انتظار برای ظهور بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) را داشت اما برای محبین ایشان و مظلومین و بی‌پناهان عالَم دلسوزی نکرد؟! این جریان و اتفاق یکی از آن غربال‌های مهم و اساسی است که هر شخصی چه عمامه به سر و چه غیر آن، سلبریتی یا بازیکن، هنرمند یا سخنران، شاعر یا مسئول و.. اگر در این قضیه جبهه نگیرد و قطب وجودی خویش را به سمت مردم مظلوم، بی‌پناه و ستم‌دیده فلسطین سوق ندهد، برای عاقبت بخیری خویش ویژه دعا نماید!

این یک هشداری است برای ما که اگر اطرافیان ما و کسانی که ما به آن‌ها علاقه داشته چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی، کانال‌ها و پیج‌هایی که ما آن‌ها را دنبال و فالو می‌کنیم، در مقابل این جنایت غیر انسانی روزه سکوت گرفته‌اند، به معنای حقیقی کلمه باید بترسیم و مواظب باشیم چرا که هیچ‌گاه تر و خشک با هم نمی‌سوزند، بلکه تر ابتدا خشک می‌شود و بعد می‌سوزد. فتامل!

بنابراین ضمن عرض تسلیت به پیشگاه پدر حقیقی امت، امام زمان (ارواحنا فداه) برای رهایی مظلومین غزه و فلسطین و بلکه بی‌پناهان تمام عالَم از چنگال خونین مستکبرین و ظالمین در پیشگاه الهی دعا نموده و چشم امید ما به لحظه مشاهده قدس شریف، خالی از خونخواران صهیونیستی است که حذف آن‌ها علاوه بر تامین امنیت منطقه، بی‌شک موجب رضایت و سرور آن حقیقت عظمی خواهد بود ان‌شاءالله.

فراموش نکنیم غربال آخرالزمانی ادامه داشته و همچنانی که اکنون شاهدیم، پس از این جریان نیز غربال‌های دیگری را شاهد خواهیم بود، که از خدای متعال عاجزانه می‌خواهیم با اعطای فهم و بصیرت به ما، ما را در غربال‌های آخرالزمانی محافظت نموده و تا لحظه ظهور آن منجی عالَم بشریت ما را پیرو و در رکاب او و نائب عزیزش قرار بدهد ان‌شاءالله.

اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا و غیبه ولینا

اللهم انا نسئلک ان تجعل وفاتنا قتلا فی سبیلک تحت رایه نبیک مع اولیائک

علی گلستانی

منابع:

۱) بحار الانوار/ ج ۵۲ / ص ۱۱۳

۲) اصول کافی/ ج ۱ /کتاب‌الحجه / باب کراهیه التوقیت

۳) بیانات در دیدار مردم قم _ ۳۰/۱۱/۱۳۷۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha