یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جلسه طلاب ایلام

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی گفت: مرحوم والد ما حتی در ساعات آخر عمر خود که قریب به ۱۰۰ سال عمر داشتند هم مشغول مطالعه بودند و به نوه های خود در آن لحظات، سفارش به مطالعه می کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسن صافی گلپایگانی در جلسه طلاب و فضلای ایلامی مقیم قم که اول آبان ماه در دفتر مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن ولادت امام حسن عسکری(علیه السلام) به روایتی از ایشان اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت به علی بن الحسین بن بابویه القمی اینگونه توصیه کرده اند: وفّقک اللَّه لمرضاته و جعل من صلبک اولادا صالحین برحمته- بتقوی اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِیتاءِ الزَّکاةِ فانّه لا تقبل الصّلاة من مانع الزّکاة و اوصیک بمغفرة الذّنب و کظم الغیظ و صلة الرّحم و مواساة الاخوان و السّعی فی حوائجهم فی العسر و الیسر و الحلم و التّفقّه فی الدّین و التّثبّت فی الامر و التّعاهد للقرآن و حسن الخلق و الامر بالمعروف و النّهی عن المنکر، فانّ اللَّه عزّ و جلّ قال: لا خَیرَ فِی کثِیرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَینَ النَّاسِ و اجتناب الفواحش کلّها و علیک بصلاة اللّیل فانّ النّبی صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم اوصی علیا علیه السّلام فقال: یا علی علیک بصلاة اللّیل علیک بصلاة اللّیل علیک بصلاة اللّیل و من استخفّ بصلاة اللّیل فلیس منّا، فاعمل بوصیتی و أمر شیعتی حتّی یعملوا علیه و علیک بالصّبر و انتظار الفرج / خداوند تو را به کارهای مورد رضایتش توفیق دهد و از نسل تو، اولاد صالح بیافریند. تو را به رعایت تقوی و برپا داشتن نماز و ادای زکات وصیت می کنم، به رعایت تقوی و بر پا داشتن نماز و ادای زکات زیرا کسی که زکات نپردازد، نمازش قبول نخواهد شد. و نیز تو را سفارش می کنم به بخشایش گناه دیگران، و خویشتن داری به هنگام خشم و غضب، ارتباط با خویشاوندان، تعاون و همکاری با برادران دینی و کوشش در رفع نیازهای آنها در تنگدستی و گشاده دستی، بردباری و کسب آگاهی و معرفت در دین. در کارها ثابت قدم و با قرآن هم پیمان باش، اخلاق خود را نیکو گردان و دیگران را به کارهای شایسته امر کن و از پلیدی ها باز دار، زیرا خداوند فرموده است: «در بسیاری از سخنان آهسته و در گوشی آنها، هیچ خیری نیست مگر اینکه ضمن آن، به صدقه یا کار نیک و یا اصلاح بین مردم امر نمایند» [و بطور کلّی ] تو را سفارش می کنم به خودداری از تمام معاصی و گناهان. نماز شب را ترک مکن، زیرا پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم در وصیت خود به علی علیه السّلام، سه مرتبه فرمود: «بر نماز شب مواظبت نما. و [آگاه باش] هر کس نسبت به نماز شب بی اعتنا باشد، از ما نیست» پس ای علی بن الحسین، تو خود به سفارشات من عمل کن و شیعیان مرا نیز دستور ده تا عمل کنند. نیز تو را به صبر و پایداری و انتظار فرج توصیه می کنم».

وی اظهار داشت: باید ضمن عمل به این سفارشات، این توصیه ها را به دیگران نیز سفارش کنیم تا جامه عمل پوشانده شود.

این استاد حوزه در ادامه با اشاره به این نکته که باید بدانیم انگیزه و هدف ما از حضور در حوزه چیست؟، ابراز داشت: مرحوم والد ما حضرت آیت الله صافی گلپایگانی می گفتند: آیت الله العظمی بروجردی در یکی از درس های خود به بیان نکته ای خطاب به طلاب پرداخته و گفتند: نکته ای می خواهم برای شما بگویم و این مسئله را مردم از من سوال می کنند و می خواهم جواب این سوال را بدهم. مردم از من سوال می کنند آقایان طلاب که در قم هستند، چه زمانی فارغ التحصیل می شوند؟ آیا همیشه باید در قم بمانند؟ چه زمانی به هدف خود می رسند؟ اما جواب مردم این است که اگر این آقایان طلاب، برای خدا آمده و انگیزه خدایی دارند، بدانند از همان روز اول که وارد حوزه علمیه شدند، به مقصد خدایی خود رسیدند؛ اما اگر برای غیر خدا بوده است، هر چه در قم بمانند، به مقصد و هدف نخواهند رسید.

سخنران این جلسه خاطرنشان ساخت: اخلاص در عمل بسیار مهم است و مرحوم آیت الله العظمی صافی، اواخر عمر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی را اینگونه توصیف کرده و می گفتند: ایشان در آخر عمر خود ناراحت بوده و می گفتند می ترسم کاری برای خدا انجام نداده باشم و از این دنیا بروم.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی به حدیث قدسی اشاره کرد و گفت: در این حدیث آمده است: «وَ اَخْلِصِ الْعَمَلَ فَاِنَّ النّاقِدَ بَصیرٌ / و کار و عمل را خالص ساز، چرا که ارزیاب، بیناست».

وی ادامه داد: خود مرحوم والد ما بارها می گفتند که من کاری نکردم و به جایی نرسیدم. به ایشان عرض می شد: شما این همه خدمت کرده و کتاب های بسیاری در دفاع از اهل بیت (ع) نوشته اید؛ اما پاسخ می دادند: آنطور که باید و شاید نتوانستم از عمر خود استفاده کنم.

این استاد حوزه افزود: یکی از شاخصه های مهم مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی این بود که مدافع حریم اهل بیت (ع) بوده و هرجا می دیدند که شبهه و اشکالی وارد شده و می توانستند وارد شوند، پاسخ می دادند.

سخنران این جلسه به نقل خاطره ای از ایشان پرداخت و اظهار داشت: روزی عده ای از علمای کرج در حدود سن ۹۴ سالگی ایشان، خدمت این مرجع تقلید رسیده و شبهاتی را به ایشان دادند که وهابیت در منطقه کرج آن را پخش کرده بود و ایشان با آن کهولت سن، پاسخ به این شبهات داده و آن را در کتابی به نام «صراط مستقیم» پاسخ دادند.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی افزود: همچنین حدود دو ماه قبل از رحلت ایشان، مجله ای در نقد بهائیت به ایشان تقدیم شد و آن مرجع تقلید پس از مطالعه این مجله، متوجه شد در یکی از مقالات این مجله، به مرحوم میرزای شیرازی توهین شده است؛ لذا از این مسئله بسیار ناراحت شده و در تماس با مدیر این مجله، مراتب انتقاد خود را اعلام کردند.

وی یادآور شد: مرحوم والد ما حتی در ساعات آخر عمر خود که قریب به ۱۰۰ سال عمر داشتند هم مشغول مطالعه بودند و به نوه های خود در آن لحظات، سفارش به مطالعه می کردند.

این استاد حوزه ابراز داشت: یکی از خصوصیات مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، جامعیت ایشان بود و آن مرجع تقلید در موضوعات گوناگون، تسلط کامل داشته و همیشه بیان می کردند: شما امروز مسئولید؛ چراکه با همین موبایل می توانید تبلیغ دین کرده و به شبهات پاسخ دهید.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی با بیان این مطلب که مشکلات معیشتی نباید ما را از درس و بحث دور کند، خاطرنشان ساخت: امروز مشکلات مالی و اقتصادی زیاد است؛ اما این مشکلات در سابق بیشتر بود و مرحوم والد ما می گفتند ما وقتی به نجف رفتیم، از نظر امکانات بسیار ضعیف بودیم و در یکی از روزها به جایی رسیدیم که از گرسنگی به مشقت بسیاری افتادیم.

سخنران این جلسه بیان داشت: احترام ایشان نسبت به سادات و تواضع ایشان نسبت به طلاب و مردم بسیار زیاد بود و احترام بالایی برای بندگان خدا قائل بودند.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی در پایان به روایتی از امام جعفر صادق علیه السلام اشاره کرد و گفت: حضرت فرمودند: یا مَعشَرَ الشِّیعَةِ ، إنّکُم قد نُسِبتُم إلَینا ، کُونُوا لَنا زَینا ، و لا تَکُونُوا عَلَینا شَینا / ای گروه شیعیان! شما منسوب به ما هستید؛ پس مایه زینت ما باشید و مایه زشتی (بد نامی) ما نباشید».

آخرین ساعات عمر مرحوم آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی چگونه گذشت؟

همچنین در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام یگانه، نماینده طلاب و فضلای ایلام گفت: قریب به ۱۳۰ نفر از طلاب ایلامی در حوزه علمیه قم حضور داشته و با توجه به وضعیت فرهنگی استان ایلام، این آمار پایین است و باید تقویت شود.

وی اظهار داشت: ما امروز شاهد فعالیت گروه های گوناگونی همچون دراویش و طرفداران خان ها در شهرستان آبدانان هستیم که در گمراهی جوانان، فرهنگیان و اقشار گوناگون مردم تأثیرگذارند و باید توجه خاصی به این شهرستان شود.

نماینده طلاب و فضلای ایلام در پایان گفت: عقائد مردم از گذشته توسط علما و روحانیون مرزبانی شده و باید با تقویت تبلیغ در این استان، این عقائد حفظ شود.

خبرنگار: محمد رسول صفری عربی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha