شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: در زمان امام عسکری(ع) فرقه‌های جعلی و عرفان‌های کاذب بسیار فعال و گسترده شده بودند که امام(ع) در مقابل این فرقه‌ها ‌ایستادند و شیعه را معرفی می‌کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در مراسم شام ولادت امام حسن عسکری(ع)، در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم در جمع زائران ومجاوران حرم کریمه اهل بیت(س) به تبیین شخصیت این امام بزرگوار پرداخت و اظهارکرد: امام حسن عسکری (ع) در میان ائمه کمترین دوران امامت را داشتند و هیچ امامی به اندازه ایشان امامتش کوتاه نبوده است.

رئیس مجتمع تاریخ، سیره و تمدن اسلامی جامعه المصطفی با بیان اینکه هیچ امامی به اندازه این امام در محاصره و تحت نظر نبود و دوران امامت این امام ۶ سال طول کشید که در ۲۲ سالگی به امامت رسیدند و در ۲۸ سالگی شهید شدند، ادامه داد: این امام همام در تمام عمرشان هیچگونه مسافرتی در طول زندگی خود نداشتند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه این امام حتی به مکه و حج هم تشریف نبردند و آن چنان در سامرا تحت نظر بودند که امکان مسافرت و حتی بازگشت برای قبر پیامبر به مدینه را هم پیدا نکردند، ابراز داشت: امام هادی چهار فرزند پسر به نام امام حسن، سید محمد، سید حسین و جعفر بودند که سید محمد بسیار مردی فاضل، جلیل و عالم بود که در زمان امام هادی (ع) از دنیا رفت و امام عسکری (ع) خیلی در مرگ این فرزند متاثر شد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه امام حسن عسکری(ع)مظلوم و غریب است و روی منبرها هم کم از ایشان بحث می شود، اظهار داشت: این امام بزرگوار پدر امامی است که ۲۵۰ سال ائمه(ع) و ۲۳ سال قبل از آن، پیامبر و سالها قبل انبیا از آمدنش خبر داشته اند و پدر امامی است که مصلح کل است و قرار است ظلم را از بین ببرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امام عسکری(ع) از آگاهی و ابزار غیبی استفاده کردند تا بتوانند امت را برای دوران جدیدی از امامت که دوران غیبت است آماده کنند، به چهار نکته اساسی آماده سازی مردم و جامعه برای غیبت و نشان دادن امام زمان (عج) به خواص، حفظ و معرفی شیعیان واقعی، مقابله با فرقه‌های انحرافی در دوران امامت این امام بزرگوار اشاره کرد و افزود: در زمان امام عسکری (ع) فرقه‌های جعلی و عرفان‌های کاذب بسیار فعال و گسترده شده بودند که امام در مقابل این فرقه‌ها ‌ایستادند و شیعه را معرفی می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ابراز کرد: در زمان زندگی امام حسن عسکری (ع) ۲۵۰ سال از آغاز امامت گذشته بود و بر تعداد شیعیان در این مدت افزوده شده بود، ‌ اما از سوی فرقه‌های انحرافی زیادی نیز به فعالیت می‌پرداختند. حضرت باید در برابر فرقه‌ها و گروه‌های متعددی از جمله غُلات، واقفیه، صوفیه، مفوضه و... می‌ایستاد، دوران زندگی امام حسن عسکری (ع) زمان اوج‌گیری فرقه‌ها بود.

استاد جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه اکنون نیز فرقه‌های گوناگونی در حال فعالیت هستند، خطاب به جوانان اذعان داشت: باید مراقب بود و با دقت و تحقیق جلو رفت، فریب هر نهاد و فرقه‌ای را نخورید.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تاکید بر اینکه امام حسن عسکری(ع) نسبت به باور شیعیان به امامت بسیار حساس بودند و به خوبی توانستند راه درست را به شیعیان نشان دهند، تربیت شاگردان برجسته را یکی از خدمات ارزنده این امام بزرگوار دانست و اظهار داشت: شاگردان برجسته آن حضرت در عصر این امام، چراغ هدایتگر شیعیان بودند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) چه در عصر پدر، و چه در دوران شش ساله امامت خود علاوه بر طاغوت ستیزی، همواره با فرقه‌هایی که به نام اسلام، اسلام ناب را تحریف می‌کردند مبارزه می‌کرد، و به طور مکرّر در مورد خطر آنها به شیعیان خود هشدار می‌داد. آن حضرت در این راستا، بسیار کوشید، و با موضع گیری های قاطع در برابر آنها، به افشاگری پرداخت و از گسترش افکار ناراستین آنها جلوگیری کرد، چرا که وجود آنها سدّ بزرگی فرا راه تعمیق و گسترش در رشد اسلام ناب بود، و از سوی دیگر باعث تقویت دشمنان و طاغوت‌ها می‌شد و در نتیجه آب به آسیاب دشمن می‌ریخت.

وی با اشاره به راهبردهای امام حسن عسکری (ع) در مقابله با جریانات انحرافی گفت: امام حسن عسکری (ع) با جاذبه و دافعه نیرومند، دوستان خالص و دانشمندان کارآمد را به سوی خود جلب می‌کرد، و مخالفان و منحرفان دوست نما را که بر ریشه معارف اسلام تیشه می‌زدند به شدّت دفع می‌نمود.

برخورد قاطع با صوفی گری و صوفیان

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به روایتی عنوان کرد: روزی امام حسن عسکری (ع) شنیدند شخصی به نام «احمد بن هلال» با خودنمایی و الفاظ بازی فریبنده‌ای به عقیده صاف شیعیان می تازد و با صوفی بازی و کج اندیشی، عقیده مردم را متزلزل می‌کند، با اینکه بعضی می‌خواستند او را درستکار و پاکدل و پارسا معرّفی کنند و می‌گفتند: او ۵۴ بار پیاده برای انجام حجّ به مکّه رفته است و… امام حسن عسکری (ع) با قاطعیّت برای نمایندگانش در عراق نوشت: «اِحْذَروا الصُّوفِیَّ الْمُتَصَنِّعَ؛ از آن صوفی ساختگی و دروغین، دوری کنید.».باز عدّه ای واسطه شدند تا بلکه فکر امام حسن عسکری (ع) را در مورد احمد بن هلال تغییر دهند، امام با کمال صراحت بدون هیچ گونه ابهام فرمود: «امر ما در مورد احمد بن هلال که خدایش او را نیامرزد، به شما رسید، خداوند گناهان او را نمی‌آمرزد، و لغزش او را پس نمی‌گیرد، او بدون کسب رضایت و نظریّه ما، با استبداد رأی در امور ما دخالت کرده است، و مطابق هوس‌های نفسانی خود رفتار می‌کند، خداوند اراده کرده که او را به دوزخ بفرستد، ما صبر می‌کنیم تا خداوند بر اثر نفرین ما، عمر او را کوتاه کند». امام حسن عسکری (ع) در سرزنش صوفیان و صوفی مسلکان، آن چنان برخورد شدیدی می‌کرد که در ضمن گفتاری که به منزله بیانیه‌ای برای همه شیعیان در تمام اعصار بود، چنین نوشت: «اَلا اِنَّهُمْ قُطّاعُ طَریقِ الْمُؤمِنینَ، وَالدُّعاةُ اِلی نِحْلَةِ الْمُلْحِدینَ، فَمَنْ اَدْرَکَهُمْ فَلْیَحْذَرْهُمْ، وَلْیَصُنْ دینَهُ وَ ایمانَهُ؛ آگاه باشید آنان راهزنان طریق مؤمنان هستند، و مردم را به راه ملحدان و منکران دین فرا می‌خوانند، هر کس که با آنها رو به رو شود، باید قطعاً از آنها دوری کند، و دین و ایمان خود را از گزند آنان حفظ نماید».

برخورد شدید با واقفیّه و غلات

این پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: واقفیّه فرقه‌ای بودند که به هفت امام اعتقاد داشتند و امامت امامان بعد از امام کاظم (ع) را قبول نداشتند. غلات (غالیان) گروه دیگری از کژاندیشان و تندروها بودند که امامان را بیش از حدّ خود بالا می‌بردند، و در فکر و روش بر خلاف امامان (ع) حرکت می‌کردند. امام حسن عسکری (ع) با آنان برخورد شدید نمود، آنها را از خود طرد کرد، و شیعیان را از هرگونه گرایش و تمایل به آنها برحذر داشت، و با کمال صراحت از آنها بیزاری جست.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: یکی از شیعیان که در ایران می‌زیست برای امام حسن عسکری (ع) در ضمن نامه‌ای چنین نوشت: «نظر شما درباره واقفیّه چیست؟ آیا آنها را از خود می‌دانید، یا از آنها بیزاری می جویید»؟ امام حسن عسکری (ع) در پاسخ او چنین نوشت: «آیا نسبت به عمویت (که از واقفیّه است) ترحّم می‌کنی؟ خدا او را رحمت نکند، از او بیزاری بجوی. من در پیشگاه خدا از گروه واقفیّه بیزارم. آنها را به دوستی نگیر. از بیمارانشان عیادت نکن، و در تشییع جنازه آنها شرکت منمای، هرگز بر جنازه آنها نماز نخوان». و در سرزنش غلات و تندروها در ضمن نامه‌ای نوشت: «من شما را افرادی افراطی می دانم که در پیشگاه خدا، دسته جدا کرده‌اید و در نتیجه در خسران و هلاکت افتاده‌اید. هلاکت و عذاب از آن کسی است که از اطاعت خداوند سرپیچی کند و نصیحت اولیای خدا را نپذیرد، با اینکه خداوند به شما فرمان داده که از خدا و رسول و اولی الامر، اطاعت کنید».

وی در بخش دیگری از سخنانش به یکصد شاگرد امام حسن عسکری(ع) که ۳۵ نفر از آن ایرانی بودند اشاره کرد و گفت: شیخ طوسی(ره) فرمودند، که حضرت دارای یکصد شاگرد بودند که ۳۵ نفر آن از جمله احمد بن اسحاق اشعری قمی، فضل بن شاذان نیشابوری، محمد بن خالد برقی و ... ایرانی بودند.

عضو هئیت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به جنایات اخیر رژیم کودک کش صهیونیستی با اشاره به فرازهایی از آیه ۴۰ سوره حج، «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا» با تأکید بر این که اگر در مقابل ظالم ایستادگی نکنیم؛ هیچ کلیسا، کنیسه، صومعه و مسجدی نخواهد ماند، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی هیچگاه طرف‌دار شریعت حضرت موسی نبوده و بیت‌المقدس را صرفاً برای نابودی اصل دین می‌خواهند.

وی با بیان این که عملیات طوفان الاقصی هیمنه اسرائیل را در هم کوبید و شکست بزرگ اطلاعاتی و نظامی را برای رژیم صهیونیستی به ارمغان آورد، تصریح کرد: ذات استعمار و استکبار در گذرگاه‌های مختلف تاریخی، از شگرد فرافکنی و انداختن تقصیرها بر گردن دیگری حداکثر بهره را برده و رژیم صهیونیستی نیز بدان چنگ زده است. با این که پایبندی به امان از اصول مهم تمام جنگ‌ها بود، اما رژیم خبیث صهیونیستی همواره به تعهد و امان‌نامه خود خیانت نموده است؛ کودک کشی صهیونیست‌ها در بیمارستان المعمدانی جدیدترین و تنها یکی از هزاران خیانت این رژیم است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ضمن اشاره به روایات نبوی حمایت از مظلوم، با بیان این که هرکسی حق مظلومی را در مقابل ظالم بگیرد، هم‌نشین رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله خواهد شد، اظهار داشت: امام سجاد علیه‌السلام در فرازهایی از دعای ۳۸ صحیفه سجادیه، دفاع‌نکردن از بنده‌ای که در حضور انسان به او ستم شده را ظلمی نابخشودنی توصیف می‌کنند.

وی دفاع از مظلوم را تأکیدی دینی و وظیفه‌ای همگانی دانست.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha