یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که قیام ملت مظلوم فلسطین و جنایات دیوانه‌وار این رژیم کودک کش، زمینه‌ساز سقوط سریع دولت صهیونیستی خواهد بود، گفت: امام علی علیه‌السلام در روایتی تأکید نموده‌اند؛ مردم یا برادر دینی شما هستند یا برادر انسانی؛ لذا در دفاع از مظلوم دین، مذهب و آئین هیچ معنایی ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی (ره)، ضمن اشاره به سیر تاریخی هجرت سادات و امامزادگان به سرزمین ایران، با بیان این که نخستین هجرت بزرگ سادات به سرزمین قم بعد از ظلم بنی‌امیه و غالباً در زمان عبدالملک مروان صورت گرفت، اظهار داشت: دومین موج بزرگ هجرت سادات و امامزادگان به سرزمین ایران به بعد از حضور امام رضا علیه‌السلام در خراسان بر می‌گردد.

وی با اشاره به این که سومین موج هجرت سادات و امامزادگان بعد از تأسیس حکومت علوی طبرستان در سال ۲۵۰ هجری قمری رقم خورد، یادآور شد: علویان با قیام در طبرستان یا همان گلستان امروزی، حدود ۷۰ سال حکومت در آن منطقه را بر دست گرفتند و بسیاری از نوادگان ائمه اطهار علیهم‌السلام نیز در آن دوران برای حضور در پناه حکومت شیعی به ایران هجرت کردند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به اشتباهات میان قبور امامزادگان اشاره و با بیان این که برای برخی از امامزادگان چندین قبر ذکر شده است، اذعان داشت: برخی از امامزادگان که با چندین واسطه به فرزند امام علیه‌السلام می‌رسند، نام مشترکی با فرزندان بلافصل اهل‌بیت علیهم‌السلام داشتند، این امر در گذر تاریخ مشکلاتی را برای شناسایی دقیق قبور امامزادگان ایجاد نموده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبیین اطلاعات تاریخی دررابطه‌با حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، با تأکید بر این که ایشان دو سال قبل از امام رضا علیه‌السلام و در قم به شهادت رسیدند، خاطرنشان کرد: چهار تن از ائمه اطهار علیهم‌السلام در روایات متعددی سفارش زیارت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را مطرح نموده‌اند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به اقوال مختلف هجرت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها به ایران اشاره نمود و با تأکید بر این که مقامات، کرامت و جایگاه علمی و شخصیتی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در میان امامزادگان از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردارند.

وی نقل‌های تاریخی دررابطه‌با حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را موردتوجه قرار داد و ضمن بیان روایتی از امام صادق علیه‌السلام از دیدارشان با یکی از اهالی قم، یادآور شد: امام صادق علیه‌السلام در دیدار با یکی از اهالی قم، خاندان این دیار را از نجبای امت یاد نموده، می‌فرمایند؛ هر ستمگری که قصد نابودی مردم این شهر را کند، خداوند متعال کمر آن ستمگر را می‌شکند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه به ویژگی‌های شهر مقدس قم در روایات اسلامی اشاره نمود و یادآور شد: شهر قم از زمانی که به‌عنوان مرکزی شیعی در نزد پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام شهرت یافت، پیوسته مهد دانش و فضیلت و سرچشمه حکمت و معرفت بوده، مهم‌ترین کتاب‌های دینی و معارفی توسط مردانی از دیار قم از جمله شیخ صدوق، ابن بابویه قمی، علی بن ابراهیم قمی و…. نگاشته شده است.

وی با بیان این که کتاب کافی مرحوم کلینی، مملو از روایت محدثان قمی است، تأکید کرد: شهر مقدس قم همواره کانون توجه اهل‌بیت علیهم‌السلام قرار داشت و تربتش به شرافت و مردمش نیز به فضیلت ستوده شده است؛ دیار قم در گذرگاه‌های مختلف تاریخی از جمله در دوران حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها کانون محبین اهل‌بیت علیهم‌السلام بود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن بیان کرامات فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها، مراجع و علما را برجسته‌ترین ناقلان کرامات حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها دانست و اظهار داشت: وقتی مراجع، بزرگان و علمای تراز اسلام ناقل کرامتی می‌شوند، نشان‌دهنده عظمت کرامت این بانوی بزرگوار است.

وی در ادامه برخی از کرامات حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها که توسط علما و بزرگان دین نقل شده را موردتوجه قرار داد و یادآور شد: زبان مراجع، مجتهدین و علما سرشار از نقل کرامات حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها است؛ وجود مضجع شریف فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها، بارزترین علت تأسیس و تقویت مرکز بزرگ دینی و حوزه علمیه در قم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به مظلومیت ملت فلسطین و جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی، با تأکید بر این که قیام ملت مظلوم فلسطین و جنایات دیوانه‌وار این رژیم کودک کش، زمینه‌ساز سقوط سریع دولت صهیونیستی خواهد بود، تصریح کرد: امام علی علیه‌السلام در روایتی تأکید نموده‌اند؛ مردم یا برادر دینی شما هستند یا برادر انسانی؛ لذا در دفاع از مظلوم دین، مذهب و آئین هیچ معنایی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha