شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
علیرضا تراشیون

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد زنان و دختران در نظام آفرینش، گفت: غلبه و سلطه شیطان بر زنان و دختران و منحرف‌سازی آنها، خروج نسل انسان از گردونه تدین، تعبد و بندگی خدا را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا تراشیون، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به الگوهای زیست مؤمنانه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها برای برطرف‌سازی خلاء های زندگی امروزی نشأت گرفته از نگاه مادی انسان، اظهار داشت: وجود مبارک فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها از همه جهات و جنبه‌ها ممتاز و بی‌نظیر است؛ در برخی از روایات برای زیارت این بانوی بزرگوار بهای بهشت تعیین شده است.

وی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را الگویی برتر برای انسان معاصر خصوصاً بانوان و دختران دانست و با بیان این که شیطان همواره به سراغ دوری انسان از امور مهمی که منجر به رشد انسان می‌گردد، می‌رود، اظهار داشت: دورکردن انسان‌ها از توجه به اشخاص ارزشمند نیز یکی دیگر از شگردهای شیطانی است؛ چرا که انحراف فکری انسان از شخصیت‌های باارزش، افول انسان را به دنبال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون ضمن اشاره به روایتی از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله دررابطه‌با جایگاه زن، با بیان این که برخی از انسان‌ها ویژگی‌های خاص و محوری دارند، جایگاه ویژه زنان و دختران در عالم امکان را موردتوجه قرار داد و خاطرنشان کرد: زن و مرد هر کدام در جایگاه خود، خاص و محوری هستند؛ بانوان در این نظام آفرینش از نقش محوری در تربیت و دین‌مداری نسل‌ها برخوردارند.

وی با تأکید بر این که باتوجه‌به ویژگی منحصربه‌فرد زنان و دختران در نظام آفرینش، شیطان برای منحرف‌سازی ایشان از مسیر اصلی و رسالت خلقت، برنامه‌ها دارد، یادآور شد: اگر شیطان بر بانوان و دختران، سلطه و غلبه پیدا کند و آنها را دچار انحراف سازد، بسیاری از انسان‌های متدین، متعبد از گردونه نسل انسان حذف شده، دیگر پرورش نخواهند یافت.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه بر اهمیت توجه به نقش انسان‌های مؤثر در ترسیم جایگاه واقعی بانوان تصریح و حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها را یکی از شاخص‌ترین انسان‌های مؤثر در این راستا دانست و ابراز داشت: خستگی‌ناپذیری در مسیر بندگی و ارتباط با خدا، یکی از ویژگی های منحصربه‌فرد فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها است؛ ایشان حتی در مدت کوتاهی که قم بودند، عبادت گاه خاصی را برای رازونیاز با ذات اقدس الهی مشخص نمودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون با اشاره به این که مسیر ارتباط با خدا می‌تواند زنان و بانوان را از طمع شیطان دور سازد، اظهار داشت: دشمنان اسلام و شیطان‌صفتان، خط سیر خود را در نامأنوس سازی دختران با خالق هستی سوق می‌دهند و به دنبال کم رنگ‌سازی ارتباط بانوان با خداوند متعال هستند، امروز وظیفه مادران و پدران است تا دختران را اهل عبادت تربیت کنند.

وی تقویت ارتباط با ذات اقدس الهی از بستر پررنگ سازی نوافل در کنار توجه به نمازهای یومیه را از برجسته‌ترین راهبردهای رهایی انسان از شر وسوسه‌های شیطانی دانست و اذعان داشت: شیطان امروز قدرتمندانه و با ابزارهای به‌روز و کارآمد به جان نسل انسان افتاده است؛ در اقدامات فرهنگی باید در کنار فعالیت‌های شورآفرین، به سمت تجلی تقویت ارتباط انسان با خدا حرکت نماییم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر اینکه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در پایبندی و استمرار به عبادت، عبادت را خسته می‌کردند، اظهار داشت: تحصیل سبک زندگی و عمل به سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام از اساسی‌ترین راهبردهای رهایی انسان از دسیسه‌های شیطانی است؛ هر وقت دیدیم شیطان بیشتر به سراغ ما می‌آید، باید بیشتر به سراغ خدا و انجام نوافل حرکت کنیم.

وی با بیان این که نسل ما بیش از هر زمان دیگری به پیوند با خدا و عبادت نیازمند است، خاطرنشان کرد: بحث نماز یکی از پرچالش‌ترین موضوعات تربیتی است؛ چرا که نماز ستون دین بوده، چهره شیطان را سیاه می‌سازد. شیطان هر چیزی که مهم باشد، بیشتر با آن سرشاخ می‌شود. موفق‌ترین انسان‌ها در حوزه تربیت کسانی هستند که فرزندانشان را نمازخوان بار بیاورند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون در ادامه ضمن اشاره به الگوی تربیتی فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها و حجب و حیای وصف‌ناپذیر حضرت، یادآور شد: با این که حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در معرض جامعه قرار داشتند، هیچ‌کسی نتوانست چهره حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را توصیف نماید. متأسفانه در مدل تربیتی امروز نمایان‌سازی چهره، همه چیز دخترانمان شده است، این رویه برگرفته از تقویت حس ظاهری و مادی‌گرایانه توسط والدین در میان فرزندان است.

وی به مصادیقی از تجلی مادی‌گرایی در جامعه اشاره نمود و با تأکید بر این که وای به حال شهر و جامعه‌ای که اماکن ظاهرسازش بیشتر از اماکن تربیت روح و روانش باشد، تصریح کرد: در فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی، جامعه همه چیز را در زیبایی ظاهری نمی‌بیند و حجب و حیای دختر فاکتوری بسیار مهم برای تربیت نسل مؤمن است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود مسیر ولایت‌پذیری و حرکت به‌سوی ولی را از دیگر محورهای الگوپذیری از فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها دانست و با بیان این که در این برهه تاریخی آخرالزمان بیش از هر زمان دیگری به این مهم نیاز داریم، تصریح کرد: در عصر غیبت غیر از ولایت الهی باید از سه ولی؛ قرآن، حجت الهی و ولی‌فقیه به‌عنوان چراغ‌های هدایت بشر تبعیت نماییم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون با بیان این که ذره‌ای دوری از ولایت انسان را به انحراف‌های بزرگ می‌رساند، یادآور شد: دختران جامعه باید بیش از دیگران ولایت‌پذیری داشته باشند و در مسیر ولایت قرارگرفتن دخترانمان بیش از هر زمان دیگر باشد، برای دوری از ولایت شیطان باید به سراغ ولی خدا حرکت نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha