دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که رباخوار تابع شیطان است و به‌جای کار، تلاش و کارآفرینی مردم را به بیچارگی و فقر سوق می‌دهد، گفت: ربا فقر را در جامعه گسترش داده، باعث می‌گردد تا کار و تلاش در جامعه کاهش یابد؛ ربا رشد اقتصادی جامعه را از بین می‌برد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه تبیین درس‌هایی از قرآن و تفسیر آیات الهی، به موضوع انفاق و ثواب خدمت به مردم و رسیدگی به فقرا اشاره نمود و اظهار داشت: در آخرین آیات سوره بقره که دررابطه‌با انفاق نازل شده، بر انفاق در روز و شب، آشکارا و مخفی و کم یا زیاد و حتی هر آنچه خداوند متعال به انسان ارزانی داشته اعم از؛ اعتبار و آبرو، بیان و قلم و … تصریح شده است.

وی با بیان این که انفاق از چند جهت؛ زمانی، مکانی، نوع انسان‌ها و… فراگیر است، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در آیه ۲۷۴ سوره بقره می‌فرماید «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ» آنان که اموال خویش را در شب و روز، در پنهان و آشکار انفاق می‌کنند، اجرشان با پروردگارشان است، نه بیمناک می‌شوند و نه غمگین.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه به فرازهایی از آیات ۲۷۵ و ۲۷۶ سوره بقره اشاره و با بیان این که این آیات شریفه در رابطه‌ با حرمت ربا نازل شده است، اظهار داشت: با هیچ‌کدام از گناهان به‌اندازه ربا برخورد نشده است، ذات اقدس الهی ربا را جنگ با خدا می‌نامد.

وی با اشاره به این که موضوع ربا اختصاص به اسلام ندارد و در تمام ادیان الهی حرام است و قرآن کریم در آیه ۱۶۱ سوره نساء، ربا را یکی از کارهای ناپسند قوم یهود که از آن نهی شده بودند ذکر می‌کند، اظهار داشت: در قرآن کریم ۸ آیه راجع به ربا نازل شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی ربا را یکی از منابع درآمد مردم مکه پیش از اسلام دانست و با بیان این که در آن زمان زنان، همسران و خانواده مکه شدیداً در معرض فحشا قرار داشت، خاطرنشان کرد: با این که اکثر آیات احکام در مدینه نازل شده و آیات مکی نیز غالباً اعتقادی هستند؛ خداوند متعال در آیه ۳۹ سوره روم که در مکه نازل شده، بر آثار سوء ربا تصریح نموده است.

وی با بیان این که آیات راجع به ربا دودسته و برخی ربا را نهی و برخی دیگر آن را حرام ذکر می‌کنند و آیات ۲۷۵ و ۲۷۶ سوره در بیان آثار منفی ربا است، خاطرنشان کرد: این آیات شریفه تأثیرات ربا بر جامعه و به‌نوعی فلسفه حرمت ربا را تشریح می‌کنند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به تعبیر «یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ» اشاره و با بیان این که اگر کسی اهل ربا باشد، شیطان زده، مجنون و همچون انسان دیوانه عمل می‌کند، اظهار داشت: رباخوار تابع شیطان است و به‌جای کار، تلاش و کارآفرینی مردم را به بیچارگی و فقر سوق می‌دهد.

وی با اشاره به این که در ادامه فرازهایی از آیه ۲۷۵ سوره بقره ضمن تبیین توجیهات رباخواران بر «و َأَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبَا» تصریح می‌کند، یادآور شد: ربا کار انسان‌های کم‌عقل و بی‌خرد است و کسی که با علم به حرمت ربا به سراغ ربا برگردد، «فَأُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» خواهد بود؛ تعبیر «خلود» تأکیدی بر همیشگی بود حضور رباخوار در جهنم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی ضمن تبیین آیه ۲۷۶ سوره بقره، «یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَ یُرْبِی الصَّدَقَاتِ وَ اللَّهُ لَا یُحِبُّ کُلَّ کَفَّارٍ أَثِیمٍ»؛ با تأکید بر اینکه برکت از مال ربا گرفته می‌شود، اظهار داشت: قرآن کریم می‌فرماید؛ خدا سود ربا را نابود می‌سازد و صدقات را افزایش می‌دهد و خدا انسان‌های ناسپاس، بی‌ایمان و گنه پیشه را دوست ندارد.

وی ضمن اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام با بیان این که پیامبر خدا، ربا، خورنده آن، فروشنده، خریدار آن، نویسنده و دو شاهد آن را مطرود و لعن نموده است، اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند؛ «اِذا اَرادَ اللّه ُ بِقَوْمٍ هَلاکا ظَهَرَ فیهِمُ الرِّبا» قومی که با ربا شکل بگیرد هلاک خواهد شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ربا را زشت‌ترین کسب‌ها دانست و ابراز داشت: ربا فقر را در جامعه گسترش داده، باعث می‌گردد تا کار و تلاش در جامعه کاهش یابد؛ ربا رشد اقتصادی جامعه را از بین می‌برد.

وی به راهکارهای اسلام برای افزایش پول اشاره و مضاربه، مساقات، مزارعه، جعاله، مشارکت و… را از جمله آنها دانست و اذعان داشت: مضاربه قراردادی است که پول ازیک‌طرف و کار از طرف دیگر بوده، سود آن تقسیم می‌گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha