پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کد خبر: 1117822
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
نشست تخصصی همایش گفتمان‌سازی تاثیر حجاب بر سلامت زن و خانواده

حوزه/ استادیار گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز تفسیر از سنت، متفاوت شده است، گفت: انسان حیا را باید با علم وجدانی درک کند و مقوله حیا یک موضوع فرهنگی با تناسبات فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، ابوالفضل گائینی در چهارمین نشست تخصصی همایش گفتمان‌سازی تأثیر حجاب بر سلامت زن و خانواده که با عنوان حجاب در گفتمان علم مدیریت در قم برگزار شد، با اشاره به اینکه باید در سازمان کدهای اخلاقی را تعریف کنیم، اظهار کرد: اگر افراد بر اساس این کدها عمل کنند، هماهنگی و اجرا دقیق‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه خانم‌ها در جامعه پس از انقلاب اسلامی توانستند به بسیاری از امورات مدیریت و رهبری در سازمان‌ها برسند، مطرح کرد: اگرچه از نگاه مدرنیته این فضا پیش از انقلاب نیز موجود بوده است ولی از نظر سنت بعد از انقلاب اسلامی شاهد بازگشایی این مسیر بودیم.

استادیار گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امروز حتی در بسیاری از کشورهای اسلامی با مدیریت خانم‌ها در سازمان‌ها مشکل است، عنوان کرد: این مسیر در جمهوری اسلامی با نگاه و بینش فقهی امام خمینی(ره) باز شد.

وی با بیان اینکه امروز تفسیر از سنت متفاوت شده است، خاطرنشان کرد: انسان حیا را باید با علم وجدانی درک کند و مقوله حیا یک موضوع فرهنگی با تناسبات فرهنگی است.

گائینی با اشاره به اینکه در گذشته در حوزه کسب و کار بازارها بر اساس فقاهت و در نزدیکی پایگاه فرهنگی به نام مسجد شکل می‌گرفت، تصریح کرد: امروز در بازارها و پاساژهای نوین اگر به دنبال مسجد باشیم، نمازخانه‌ای کوچک در زیرزمین که آن‌ هم به زور ساخته شده است را به شما نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه در گذشته در بازار رقابت نبود و دیدگاه همکاری وجود داشت، یادآور شد: امروز در بازار به دنبال راهبرد هستند؛ راهبرد نیز تنها در حالت جنگ وجود دارد که موجب شده است امروز در بازار به دنبال ضربه زدن به یکدیگر هستند.

استادیار گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امروز حضور بانوان در مجامع موجب ساختار شکنی شده است، بیان کرد: امکان دارد تعریف حیا برای آقایان و بانوان متفاوت باشد و تمایز حجاب و حیا باید توسط فقه مشخص شود تا بتوانیم به یک معیار برسیم.

وی با بیان اینکه تمام مباحث فقهی به عرف واگذار شده است، ابراز کرد: حجاب و حیا دو موضوعی هستند که باید ملاک و معیار آن در عرف تعیین شود.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha