یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دکتر جان فیلپوت، حقوقدان بین‌المللی کیفری از کانادا

حوزه/ حقوقدان بین‌المللی کیفری از کانادا گفت: اگر در ‌رفع ریشه‌های بحران در سرزمین‌های اشغالی که همانا مهم‌ترین آنها «پایان اشغالگری» است، تأخیر ایجاد شود، هم‌چنان صلح پایدار و عادلانه دست یافتنی نخواهد بود و حتی اگر آتش بس برقرار شود، موقتی خواهد بود و با کوچکترین جرقه دوباره منطقه مشتعل خواهد گردید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر جان فیلپوت، حقوقدان بین‌المللی کیفری از کانادا در نشست علمی بین‌المللی طوفان الاقصی و آینده فلسطین که امروز ۱۶ آبان ماه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: این روزها شرایط سخت و غم انگیزی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین جریان دارد که برای همه صلح طلبان در سراسر جهان بسیار دردآور است. ملت‌های مختلف صحنه‌های قتل عام را هر روزه می‌بینند و تأسف می‌خورند که چگونه قدرت اشغالگر بی‌محابا هر آنچه می‌خواهد علیه مردم غیر نظامی بکار می‌گیرد.

وی گفت: سال‌هاست فعالین صلح طلب در مناطق مختلف دنیا برای رفع بحران‌های انسانی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین انواع تدابیر را پیشنهاد کرده یا مورد پیگیری قرار داده‌اند چنانچه من وسایر همراهان مدت‌هاست در قالب جنبش BDS (جنبش بایکوت و تحریم کالاها ومحصولات اسرائیلی و شرکت های مرتبط با آن) در تلاشیم تا با فشار بر اشغالگران به تحقق صلح، آزادی و عدالت کمک کنیم.

دکتر جان فیلپوت ادامه داد: ما هم‌چنین در قالب مدافعان صلح عادلانه(Just Peace Advocates ) در تلاشیم که به سال‌ها رنج و درد جاری در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پایان داده و زمینه صلح عادلانه برای همه مردم آن منطقه اعم از مسلمان و یهودی و مسیحی و دیگران را فراهم آوریم.

حقوقدان بین‌المللی کیفری تصریح کرد: آنچه کاملاً برای همه ملت‌ها روشن است این است که سازمان ملل بارها به صراحت در اسناد خود اعلام داشته که سرزمین‌های تصرف شده فلسطین بعد از ۱۹۶۷ توسط اسرائیل هیچ مشروعیتی ندارد و اشغالگری است، همین اشغالگری ریشه همه مشکلات محسوب می‌شود و هیچگاه نمی‌گذارد که آتش نزاع‌ها و درگیری‌ها فروکش کند. همین اشغالگری موجب ریشه یافتن انواع کینه‌ها و تنفرها بین مردم مسلمانان و یهودیان آن منطقه و حتی خارج از منطقه می‌شود.

وی افزود: هیچکس نباید حامی ناقضان حقوق انسانی باشد، بلکه باید مراقبت کرد که هر دولت یا نهاد غیردولتی که از ناقضان حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین حمایت می‌کنند مورد انتقاد ملت‌ها قرار بگیرند و ناچار شوند مباشرت یا معاونت در ارتکاب جنایات علیه انسان‌ها را پایان دهند.

دکتر جان فیلپوت بیان کرد: دولت‌های غربی که از ارتکاب جنایات در سرزمین‌های اشغالی حمایت می‌کنند باید در معرض اجرای عدالت قرار گیرند. صلح در سرزمین‌های اشغالی فلسطین آرمانی است که چندین نسل از انسان‌ها در حسرت تحقق آن باقی مانده و بدان دست نیافته‌اند و روندهای بی عدالتی موجب شده که هم اینک شاهد خونین‌ترین کشتارها در سرزمین فلسطین باشیم.

وی گفت: اگر در ‌رفع ریشه‌های بحران در سرزمین‌های اشغالی که همانا مهم‌ترین آنها «پایان اشغالگری» است، تأخیر ایجاد شود، هم‌چنان صلح پایدار و عادلانه دست یافتنی نخواهد بود و حتی اگر آتش بس برقرار شود، موقتی خواهد بود و با کوچکترین جرقه دوباره منطقه مشتعل خواهد گردید.

حقوقدان بین‌المللی کیفری تصریح کرد: اگرچه دیوان کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ برای رسیدگی به شکایت تشکیلات خودمختار فلسطین اعلام صلاحیت کرده و اعلام نموده که تحقیقات خود را مورد جنایات بین‌المللی که در سرزمین‌های اشغالی فلسطین واقع شده و رسیدگی به آن جرایم در اساسنامه این نهاد پذیرفته شده، در دست اقدام دارد ولی در شرایط فعلی، سازوکارهای حقوقی بین‌المللی کارایی مؤثر و فوری برای بازگرداندن صلح به فلسطین ندارند، اما ملت‌ها می‌توانند با مطالبات خود از دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و با اقدامات مسالمت آمیز تحریم کننده اشغالگران فلسطین و طرح مطالبات انسانی، فضایی را فراهم آورند که عناصر مرتکب جنایات انسانی ناچار به عقب نشینی و تن دادن به معیارهای انسانی و صلح و عدالت شوند.

وی ابراز کرد: برگزاری برنامه‌های علمی مختلف از این حیث مفید است که با روشنگری ابعاد گوناگون وقایع جاری در فلسطین، اراده مردم در سراسر دنیا برای دفاع از آزادی و صلح وعدالت را تقویت می‌کند و اجازه نمی‌دهد که تصویرسازی‌های منفی توسط اشغالگران مبنای شناخت مردم قرار گیرد.

دکتر جان فیلپوت در پایان اظهار کرد: برای شما که دغدغه بهبود شرایط در فلسطین را دارید آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم در سریع‌ترین زمان ممکن شاهد صلح و عدالت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و اجرای عدالت بر مبنای حاکمیت قانون و معیارهای حقوق بشر علیه جنایتکاران باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha