دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
صفایی بوشهری

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: شکست انگلیس از زنان لرده در تاریخ بی سابقه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری امروز در همایش زنان لرده در سالن لیان بوشهر اظهار داشت: قیام زنان لرده در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی بعد از شهادت رئیسعلی دلواری رخ داده است که اگر بخواهیم مختصات ۳ سال بعد از شهادت را بازگو کنیم می بینیم که سال های سیاه بوشهر بوده است.

امام جمعه بوشهر افزود: در بین سران منطقه بوشهر در آن زمان اشکال جدی رخ داد که آیا مقاومت در برابر ابر قدرت انگلیس در آن زمان ممکن است به پیروزی برسد یا خیر؟

وی ادامه داد: انگلیس یک شایعه درست کرد که هر کس با آنها در هر جای جهان مخالفت یا مقاومت کند در فرآیند زمانی مناسب با او برخورد سخت می شود.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری اظهار کرد: انگلیسی ها در بوشهر یک روحانی از خودشان گذاشتند و در یکی از مساجد او را امام جماعت کردند و ایشان مدیریت افکار عمومی را به دست گرفت. اما مردم وقتی متوجه شدن در کنار گمرک علیه وی شعار دادند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ابراز کرد: آنها بین سران لشکر در استان از طرفی مدیریت ادراکی و شایعه می کردند و این افراد کم کم به این نتیجه رسیدند که مقاومت ممکن نیست. با این حال انگلیس به منطقه مرکزی بوشهر حمله کرد اما در چغادک مقاومت صورت گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری گفت: در آن زمان و در شرایطی که دولت مرکزی بوشهر هیچگونه توانایی نداشت زنان منطقه لرده حماسه آفریدند.

وی با اشاره به جانفشانی ها و مقاومت زنان لرده افزود: انگلیس روان مردم را تخریب کرده بود اما این زنان قشون انگلیس را شکست دادند.

وی بیان کرد: در تاریخ جهان این شکست انگلیس بی سابقه است. این زنان با تفنگ برنو توانستند هواپیمای جنگی انگلیس را ساقط کنند و قطعات آن در حال حاضر موجود است. انگلیس هم صدها کشته و تعداد زیادی زخمی در این نبرد داد.
وی با اشاره به پیشینه مقاومت مردم استان در طول تاریخ گفت: از سال ۱۹۲۰ میلادی که پرتغالی ها به بوشهر حمله کردند مردم بوشهر خوب مقاومت را فهمیدند و تا کنون این استان ۵ قرن تجربه مقاومت دارد و شناسنامه بوشهر با دیانت و مقاومت است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان اینکه بوشهر درس بزرگی به انگلیس داد گفت: در حماسه زنان لرده وحدت و غیرت و شجاعت و وطن پرستی رمز موفقیت بود.

امام جمعه بوشهر اظهار کرد: زنان لرده الگویی برای تمامی زنان مقاومت جهان است و منطقه لرده باید به عنوان منطقه حفاظت شده مقاومت طراحی، و المان ها گذاشته و کتابخانه زنان و موزه آن طراحی و این ساختار و مدل به جامعه ایران و جهان عرضه شود.

وی بیان کرد: استان بوشهر استان زنان و مردان مقاومی است که بر پایه دیانت و مقاومت شکوه می آفریند.

امام جمعه بوشهر گفت: انگلیس حتی از عکس رئیسعلی دلواری می ترسد در صورتی که بوشهر هزاران رئیسعلی دلواری دارد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به حوادث سال اخیر گفت: آنها می خواستند زنان ایران را تحت عنوان زن زندگی آزادی تسلیم کنند؛ انگلیس می خواهد زن را کالا کند و در اختیار باشد اما زن برای ما دارای قداست است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha