شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دکتر محمدحسن ضیائی‌فر

حوزه/ رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: طوفان الاقصی اتفاق وسیعی را در سطح جهانی رقم زد و باعث شد توجه بسیاری از فعالان جهانی که به سوژه فلسطین توجه نمی‌کردند به این موضوع جلب شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمدحسن ضیائی‌فر رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در نشست علمی بین‌المللی طوفان الاقصی و آینده فلسطین که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، با موضوع تکاپوی جامعه مدنی جهانی برای فلسطین در میانه ساختار ناعادلانه بین‌المللی سخنرانی و بیان کرد: هدف ما از این گفت‌وگوها این است که اولاً به عنوان یک فرد نگاه درستی به موضوع فلسطین داشته باشیم و ثانیاً در شعاع اثرگذاری خود بتوانیم قدم‌هایی در جهت حمایت از مظلوم و زمینه سازی اجرای عدالت برداریم. تمام محیط‌های علمی و نخبگی که این روزها برنامه‌هایی برای فلسطین برگزار می‌کنند این هدف را دارند زیرا ما در خط مقدم جبهه برای کمک حضور نداریم.

وی افزود: موضوع مورد بحث درخصوص تکاپوی فعلان مدنی و کنشگران غیردولتی در سطح جهانی است، منظور ما از کنشگران مدنی و فعالانی که در عرصه غیردولتی کار می‌کنند تنها سازمان‌های غیردولتی و سمن‌ها نیست، بلکه عنوان جامعه مدنی جهانی یعنی کلیه افراد و نهادهایی که به صورت عام‌المنفعه و غیر سودجویانه دغدغه‌های انسانی را پیگیری می‌کنند اعم از فضای حقیقی و عینی و مجازی، جامعه مدنی جهانی را تشکیل می‌دهند. این مجموعه‌ها قبل از طوفان‌الاقصی نیز فعالیت‌هایی در خصوص فلسطین داشتند.

ضیائی‌فر ادامه داد: به طور مثال ما مجموعه‌ای از سال‌ها قبل داریم که برای حق بازگشت فلسطینی‌ها فعالیت می‌کنند که هیچ‌کدام مسلمان نیستند یا مجموعه‌هایی چندین سال است در غرب برای تحریم محصولات اسرائیل و شرکت‌هایی که در غرب با اسرائیل ارتباط دارند تأسیس شده است، لذا سال‌هاست این جنبش‌ها فعالیت می‌کنند و اسرائیل هم در مقابل سم پاشی می‌کند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی تصریح کرد: مجموعه‌هایی قبل از طوفان الاقصی بودند که در جلسات ادواری سازمان ملل به عنوان مجموعه مشورتی شرکت و سعی می‌کردند قطعنامه‌هایی که هر ساله در سازمان ملل تصویب می‌شود کنار گذاشته نشود و با دولت‌ها لابی می‌کردند و همین تلاش‌ها باعث شده از سال‌ها قبل گزارشگر ویژه برای موارد نقض حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی انتخاب شود تا اقدامات جنایتکارانه اسرائیل را نشان دهد، به علاوه در راستای این تلاش‌ها کمیته حقیقت یاب تشکیل شده اما اسرائیل بارها اجازه نداده است از سرزمین‌های اشغالی بازدید کنند.

وی گفت: طی سال‌های اخیر سازمان‌های غیردولتی که در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کنند برروی آپارتاید در اسرائیل تمرکز کرده‌اند و گزارش‌ها و جلسات بسیار خوبی انجام دادند که منجر به این شد که نماینده این سازمان در پارلمان اروپا حاضر شود و گزارش دهد.

ضیائی‌فر ابراز کرد: در کنفرانس جهانی دوربان شاهد بودیم در سند پایانی بخش غیردولتی آن، صهیونیست معادل نژادپرستی عنوان شد و چنان غرب را آشفته کرد که از بارگذاری سند پایانی این اجلاس بر روی سایت کنفرانس جلوگیری کردند، لذا قبل از طوفان الاقصی نیز اقداماتی انجام شده و اختصاص به جهان عرب هم ندارد.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: اما طوفان الاقصی اتفاق وسیعی را در سطح جهانی رقم زد و باعث شد توجه بسیاری از فعالان جهانی که به سوژه فلسطین توجه نمی‌کردند به این موضوع جلب شود، به اذعان خود این افراد، آنها تصویر درستی از فلسطین و حماس نداشتند و حتی ذهنیت منفی داشتند و طی این چهار هفته این فعالان حساس شدند و ما با این پدیده مواجه شدیم که در همه عرصه‌ها، فعالین مدنی موضوع فلسطین را مطرح می‌کنند مانند میدان‌های ورزشی و ورزشکاران.

وی بیان کرد: در بخش مربوط به فعالان آزادی بیان و رسانه نیز بعد از این عملیات در سطح جهانی تحول ایجاد شد و آنها به شدت به موضوع فلسطین می‌پردازند، هم‌چنین رهبران دینی جامعه مدنی نیز در کشورها و ادیان مختلف به حرکت افتادند و باعث شدند که یهودیان و مسیحیان جهان به جمع حامیان فلسطین بپیوندند، در بخش فعالان مدنی مربوط به سازمان ملل هم شاهد فعالیت‌های گسترده در این سه هفته بودیم و فشار زیادی به دادستان بین‌المللی وارد شده است.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی عنوان کرد: در مجموع فعالان مدنی تلاش‌های گسترده‌ای را در حال انجام دارند که باعث تظاهرات گسترده در سراسر جهان شده و کارهای ابتکاری جالبی نیز انجام می‌دهند، مانند جلوگیری از حرکت کشتی سلاح، علی‌رغم اینکه ضررهای زیادی نیز متحمل شدند.

وی با بیان اینکه تمام این تلاش‌ها در میانه ساختارهای ناعادلانه جریان دارد، گفت: اینکه تصور کنیم تمام کشورها در سازمان ملل حق رای دارد پس باهم برابرند، درست نیست، در سازمان ملل هم 5 کشور حق وتو دارند و می‌توانند آرای کشورهای دیگر را بنا به منافع خود وتو کنند، بنابراین ما ساختار حقوقی عادلانه‌ای در سطح جهانی نداریم و به همین دلیل خیلی از اوقات تلاش حق طلبان به در بسته می‌خورد.

ضیائی‌فر افزود: به علاوه ساختارهای فرهنگی و رسانه‌ای ناعادلانه‌ای نیز بر جهان حاکم هست و عمده این رسانه‌ها در اختیار قدرت‌هایی است که به صورت نامشروع قدرت خود را بر جهان حفظ کردند و با این ابزار فرهنگی و رسانه‌ای ذهن مردم جهان را شکل می‌دهند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی تصریح کرد: ما با ساختار ناعادلانه زبانی هم در سطح جهان مواجه هستیم و تکثر زبانی عادلانه در جهان حاکم نیست و این ساختارهای ناعادلانه و نظام دولت محور جهانی باعث شده که مطالبات ملت‌ها با تأخیر به ثمر بشیند، اما قطعاً هیچ قدرت و دولتی وقتی مردم به میدان بیایند نمی‌تواند جلو آنها بایستد.

وی در پایان ابراز کرد: به نظر بنده و بنا به اعتقاد دینی، مردم باید آگاه شوند و زمینه قسط و عدل را فراهم کنند، اگرچه ما معتقدیم منجی به کمک بشریت خواهد آمد و به تحقق جامعه عادلانه کمک خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha