شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دکتر محمدحسن ضیائی‌فر رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه لومز پاکستان با انتقاد از به کار بردن قوانین حقوق بشری تنها در موارد خاص و برای منافع سیاسی و اقتصادی دولت‌هایی خاص، گفت: نادیده گرفتن اصول و قواعد حقوق بشری در رابطه با کشتار فجیع فلسطینیان باعث ایجاد شکافی غیرقابل ترمیم بین غرب و شرق شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر تیمور رحمان عضو هیئت علمی دانشگاه لومز پاکستان در نشست علمی بین‌المللی طوفان الاقصی و آینده فلسطین که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: همزمان که تمرکز و توجه رسانه‌های جریان اصلی به وقایع روزمره و اتفاقاتی است که در فلسطین می‌افتد و همچنانی که تمرکز اصلی رسانه‎های اصلی بر این بوده که نظر افراد درخصوص این جنگ و دیدگاهی که به این جنگ دارند را هر روز پوشش دهد و بپرسند که در چه جایگاهی ایستاده‌اند و چه نظری در رابطه با حملات اسرائیل دارند و همچنانی که رسانه‌ها اعتراضات در جهان و فجایع در غزه و اعتراضاتی که در راستای آتش بس است را پوشش می‌دهند(هر چند هم کامل نبوده)؛ در مقابل به نظر بنده جنبه‌ای که در تمام محتواهای پوشش داده شده مغفول مانده و پوشش داده نشده این است که یک تغییر فکری بزرگ در جهان اسلام و تمام دنیا ایجاد شده است.

وی گفت: من فکر نمی‌کنم رسانه‌ها و حتی افراد تأثیرگذار جهانی تغییر فکر و نگرشی که اتفاق افتاده را متوجه شده باشند و من نیز متوجه نمی‌شوم چطور می‌توانند از این عبور کنند و آنرا نفهمند؟

دکتر رحمان اظهار کرد: زمانی که یک اعتراض اتفاق می‌افتد، تعداد زیادی از افرادی که تجمع کرده‌اند را می‌بینید، یعنی شما حجم و تعداد افراد را می‌بینید اما تغییری که در تفکرات اتفاق افتاده را نمی‌بینید و بنده بنا دارم در رابطه با این جنبه مغفول صحبت کنم.

عضو هیئت علمی دانشگاه لومز پاکستان ادامه داد: به نظر بنده حمله حماس و حمله رژیم اشغالگر برای از بین بردن حماس کاملاً نامتعادل و نامتناسب است و باعث یک فاجعه انسانی خیلی بزرگ و شدید در غزه شده و آنچه که بعد از این حمله نامتناسب در بین مردم جهان اتفاق افتاده این است که یک شکاف تقریباً غیرقابل ترمیم را بین جهان اسلام و جهان غرب ایجاد کرده است.

وی گفت: چیزی که جهان اسلام و یا بالاتر از آن همه افراد جهان به آن فکر می‌کنند این است که صحبت‌هایی که در مورد تساوی حقوق بشر و تناسب بین وجود صداهای مختلف در رسانه‌های اصلی دنیا بود کجا هستند؟ چیزی که ما از ابتدا همواره شنیدیم و با آنها رشد کردیم و بزرگ شدیم. قوانینی که در خصوص جنایات جنگی همیشه به ما معرفی شده کجا هستند؟ ارزش‌هایی که برای لیبرال دموکراسی هست، ما با این استدلال‌ها بزرگ شدیم و خیلی از این استدلال‌ها را پذیرفتیم و با آنها زندگی می‌کنیم.

دکتر رحمان گفت: چیزی که در مورد این مورد خاص من مشاهده می‌کنم این است که یک کاربست انتخابی و غیرکامل از این قواعد و قوانین بر یک گروه خاصی از افراد انجام میشه و نادیده گرفتن و انجام ندادن این موارد برای گروه دیگری از افراد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه لومز پاکستان تصریح کرد: به نظر بنده جهان اسلام می‌بیند که بحث به منافع سیاسی و اقتصادی یک سری دولت‌های خاص می‌رسد و تمام ایده‌ها و نظریه‌های تمدن غربی و نظریاتی که درخصوص حقوق بشر و ضدیت با کشتار جمعی بوده رنگ می‌بازد و از بین می‌رود، زیرا به نحو کاملاً انتخابی اجرا می‌شوند و تنها در موارد تعارضات خاصی که منافع با این موارد و ادعاها همسویی داشته باشند، اجرا می‌شوند.

وی ادامه داد: اینجا جایی است که ما می‌بینیم متفکران غربی و رسانه‌های جریان اصلی به شدت ساکت هستند، من نمی‌توانم این مسئله را به طور کامل بیان کنم و کمتر از چیزی که هست بیان می‌کنم.

دکتر رحمان افزود: به نظر بنده این مسئله یک شکاف تاریخی بین مردم ایجاد کرده و مردم نمی‌توانند آن را درک کنند، به نظر بنده جهان اسلام و شاید همه مردم دنیا به شدت حس کردند که زمانی که این منافع سیاسی و اقتصادی غرب با این اصول و قواعد هماهنگ نباشد، این اصول کاملاً نادیده گرفته می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه لومز پاکستان در پایان اظهار کرد: به نظر بنده این شکاف در زمان کوتاهی پر نخواهد شد و تمام نسل کنونی این را حس خواهند کرد و این مسئله یک شکاف غیرقابل ترمیم را بین غرب و شرق ایجاد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha