یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1118027
۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱
سید حسن نصرالله

حوزه/ همراهی محور مقاومت لبنان، عراق و یمن با گروه‌​های فلسطینی ریشه در همگنی مومنانه دارد. محور مقاومت چشم​داشتی به فلسطین ندارد و جز به رهایی قدس از چنگال اشغالگران نمی‌​اندیشد. اشغالگران می​‌دانند که سید مقاومت اگر حرفی بزند بر تحقق آن سخن پای خواهد فشرد آنان این را در سال​‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۶ و جنگ ۳۳ روزه تجربه کرده‌​اند.

خبرگزاری حوزه | سخنان سیدحسن نصرالله رهبر مقاومت لبنان که با آرامش مثال زدنی ایراد شد، سخنانی از سر حکمت و مصلحت محور مقاومت بود. او صبورانه اما فکورانه و عملیاتی با آمریکا و رژیم صهیونیستی و حامیان منطقه‌ای آنان سخن گفت و در عین حال امیدواری و پایداری را به محور مقاومت جاری و ساری کرد. او با گفتن تبریک و تسلیت به خانواده شهیدان غزه و لبنان معیارهای اسلامی این نبرد را به منصه ظهور گذاشت.

۱. سید مقاومت گفت که ما رژیم صهیونیستی را علاوه بر غزه در جنوب لبنان و شمال اراضی اشغالی فلسطین گرفتار کرده‌ایم. بازگشودن یک جبهه علاوه بر جبهه اصلی توانایی ارتش از درون پوسیده رژیم صهیونیستی را به چالش میکشد و این رژیم را مجبور میسازد تا در این جبهه گسترش درگیری نداشته باشد تا فشارهای روانی و تسلیحاتی به ویژه کشتهشدگان نظامی مشکلی بر مشکلات آن نیافزاید.

او ناچار است از ترس وسعت جنگ و ضربه خوردن شدید از این ناحیه حملات حزب الله را به هر شکلی تحمل نماید. گشایش جبهه شمال فلسطین اشغالی با توجه به سوابق نبردهای محور مقاومت لبنان و رژیم اشغالگر باعث عدم تمرکز بر جبهه اصلی شده است. سیدحسن نصرالله گفت: در حقیقت ما از ابتدای عملیات طوفان الاقصی وارد معرکه شده‌ایم و صبورانه این مقاومت را پیش میبریم.

۲. آنچه مسلم است همراهی محور مقاومت لبنان، عراق و یمن با گروه‌های فلسطینی ریشه در همگنی مومنانه دارد. محور مقاومت چشمداشتی به فلسطین ندارد و جز به رهایی قدس از چنگال اشغالگران نمی‌اندیشد. اشغالگران میدانند که سید مقاومت اگر حرفی بزند بر تحقق آن سخن پای خواهد فشرد آنان این را در ساله‌ای ۲۰۰۰، ۲۰۰۶ و جنگ ۳۳ روزه تجربه کرده‌اند.

۳. باز شدن جبهه جدید از سوی برادران مقاومت عراق و یمن از نکات قابل تامل در عملیات طوفان الاقصی است. آمریکا که مسبب اصلی این جنگ و ادامه آن است از سوی مبارزان عراقی و یمنی تحت ضربات پهپادی و موشکی به پایگاه‌هایش قرار گرفته‌ است. یمنی‌ها به دلیل تسلط بر تنگه باب المندب و کوبیدن ایلات صفحه زرینی بر دفاع مومنانه از فلسطینیان داشته‌اند.

محور مقاومت عراق که هم به صورت قانونی و هم به شکل عملیاتی خواهان خروج اشغالگران آمریکایی از کشورشان بوده‌اند، اینک تبدیل به بازیگر اصلی شده‌اند. آمریکا در این اندیشه است که چنانچه شعله این جنگ برافروخته شود، تمام پایگاه‌ها و نقاط حساس مربوط به آنها در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت آنگونه که سیدحسن نصرالله گفت: اگر جنگ همه جانبه شروع شود، همه ناوها، پایگاه‌ها و تسلیحات شما در منطقه دود خواهد شد.

۴. رژیم اشغالگر به خوبی از توان و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران آگاه است و میداند که قدرت محور مقاومت ریشه در این توان دارد که دست فلسطینیان را به جای سنگ از موشک پر کردهاست. این کار توسط شهید بزرگ مقاومت سردار سلیمانی انجام گرفت، بنابراین نه این رژیم و نه آمریکا نمیتوانند کوچکترین تعرضی داشته باشند و آمریکا به صراحت اعلام کرده است که قصد درگیری با ایران را ندارد، در حالی که میداند ایران به دنبال تقویت و قدرتمندی محور مقاومت است.

۵. سفرهای متعدد مقامات غربی اعم از آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه به تل آویو نشان از یک واقعیت و در عمق خود از یک حقیقت دارد و آن مرگ مغزی رژیم صهیونیستی است. ممکن است کمک‌های غرب حکم تنفس مصنوعی داشته باشد اما درمان این بیماری جز با مرگ نخواهد بود. کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی و پرواز پهپادهای آمریکایی این بیمار مرگ مغزی را نجات نخواهد داد.

عملیات طوفان الاقصی نشان از ضعف اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدان آنها دارد که به هیچ وجه متوجه این عملیات در آینده نزدیک نشده بودند. به نظر میرسد تظاهرات ساکنین اراضی اشغالی و جنگ قدرت بین نخست وزیر فعلی و طالبان پست نخست وزیری چالش و حفره عمیق اطلاعاتی و امنیتی ایجاد کرده است. این را باید اضافه کرد که بیشتر ساکنین فلسطین اشغالی برای رفاه و امنیت بیشتر به آنجا آمده‌اند و در صورت عدم امنیت ممکن است به مهاجرت دست بزنند کما اینکه گفته میشود تعداد زیادی بار سفر بسته‌اند .

۶. در مشروعیت دفاع جانانه مردم غزه و به طور کلی فلسطین هیچ گونه شک و شبهه‌ای وجود ندارد ممکن است به صورت ظاهر با شهید شدن تعداد زیادی از مردم بیگناه اعم از کودک، زن و کهنسالان فشار روانی بر افراد عادی وارد آید، اما آنها خوب میدانند جز با پایداری و تحمل، آزادی سرزمینشان به دست نمیآید. مثل اعلای این مسئله، دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران است. غرب که ادعای حقوق بشر و ارزش‌های انسانی دارد، در برابر این جنایات فجیع سکوت اختیار کرده است در حالی که پوچی حرف آنان عیان شده است. مردم کشورهای غربی و دیگران فریاد آزادی فلسطین برداشته‌اند اما سیاست‌مداران و سیاست‌پیشگان که در بند اسارت زر و زور و تزویر صهیونیست‌ها در همه جهان گرفتارند دچار بیعملی و سکوت همراه با تایید شده‌اند.

سید مقاومت اما بر ایستادگی، پایداری، عظمت، تحمل و صلابت ملت فلسطین مهر تایید زده و آنان را بر این صفات ستوده است و در ادامه میگوید: این عملیات یک نبرد صد در صد فلسطینی است و از ناحیه هیچ کسی دیکته نشده است و برای نمونه حتی عدم اطلاع حزب الله از این اقدام را دلیلی بر فلسطینی بودن کامل عملیات دانسته است. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته است: فلسطینی‌ها خود تصمیم بر این اقدام گرفتهاند و ما به کسی دستور نمیدهیم. ما به طور کلی از محور مقاومت حمایت میکنیم و سفارش و یا توصیه‌ای به آنها نداریم.

سیاست‌مداران رژیم صهیونیستی و ساکنین اراضی اشغالی خود به خوبی میدانند که این رژیم و ارتش آن از لانه عنکبوت سستتر است و در جنگ ۳۳ روزه به چشم دیده‌اند. به گفته بزرگی ضربه‌ای که مرا از پا در نیاورد باعث تقویت من میشود و این در مورد مقاومت غزه صادق است و به زودی شاهد پیروزی را در آغوش خواهد کشید. خون شهید، پایداری و استقامت به بار خواهد آورد.

۷. بمباران غزه اعم از بیمارستان‌ها، مدارس، خانه‌ها و حتی مراکز خبری در مقابل چشم مردم دنیا قرار دارد. این گزارشات تصویری باعث شکست رسانه‌ای مظلوم‌نمایی رژیم صهیونیستی شده است و دیگر دروغ پراکنی این رژیم باعث حیرت و تردید کسی نخواهد شد. در سخنرانی جمعه شب، سید مقاومت از تمامی جهانیان پرسید این حقوق بشر و ارزش‌های انسانی که از آن دم میزنید کجاست؟ آمریکا و رژیم صهیونیستی و غرب ساکت در مقابل این جنایات، بایستی محاکمه شوند.

مخالفت ایالات متحده آمریکا از طریق وتوی دو قطعنامه برزیل و روسیه که بر توقف جنگ و آتشبس فوری دلالت داشت، نشان از پوچی و خیره سری آنان دارد.

۸. متاسفانه سازمان ملل متحد ضعف خود را در قضیه غزه آشکار ساخت. اگر چه دبیرکل برای اولین بار در طول عمر سازمان و شاید برای نخستین بار کشتار بیرحمانه را محکوم کرد، اما از عمق فاجعه نکاست. مجمع عمومی هم که تشکیل جلسه داد قطعنامه‌ای بدون پشتوانه اجرایی صادر کرد و اشغالگران صهیونیستی اعلام داشتند که آن را نمیپذیرند.

۹. سیدحسن نصرالله رهبر مقاومت لبنان اظهار داشت از ۸ اکتبر تا به امروز ما عملیات را شروع کرده و در سیستم نظامی اشغالگر عدم تمرکز ایجاد نموده و این باعث تخلیه شهرک‌های مجاور لبنان شده است. وی خاطر نشان کرد ما روی همه احتمالات فکر کرده و برنامه داریم.

آگاهان به مسائل منطقه میدانند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. ما خود را در معرض خطر قرار میدهیم اما این خطر بر اساس محاسبات صحیح است. ایشان به صراحت به آمریکایی‌ها گفت ما از ناوهای شما ترسی نداریم و برای آن در صورت هرگونه کنش، واکنش خواهیم داشت و ملت‌های محور مقاومت بدانند در قبال صبر، تحمل و پایداری، حتما پیروزی هستند .سیدحسین نصرالله در سخنانی کنایی گفت قدرت گروه‌های فلسطینی در برابر رژیم صهیونیستی کافی است. رژیمی که روزگاری رویای تسلط از نیل تا فرات را داشت، اینک برای حفاظت از خود به دیوار حائل پناه میبرد و حریف ایالات متحده آمریکا ما هستیم. همان سخنی که سردار شهید قدس به مسئولان آمریکا گفت که حریف شما منم. سید مقاومت به نیابتی بودن رژیم صهیونیستی در جنگ آمریکا با مردم فلسطین پرده برداشت. به نظر میرسد ایالات متحده با توجه به خطری که از ناحیه مقاومت در منطقه احساس میکند تلاش دارد رژیم صهیونیستی را به آتشبس اجباری وادار سازد و در آن صورت برنده ملت فلسطین خواهد بود. آمریکا به خوبی میداند رژیم اشغالگر این جنگ را به نیابت از او اجرایی کرده است. سید مقاومت در سخنان خود به صورت هوشمندانه‌ای تلاش کرد تا آتش جنگ روانی را بین سیاست‌بازان اشغالگر همچنان مشتعل نگاه دارد و ساکنین اراضی اشغالی را رو در روی آنها. نصرالله در خاتمه همچنان ایالات متحده و رژیم صهیونیستی و نیز حکام خاموش عرب را در ترس و ابهام نگاه داشت. ترسی که همچون خوره بر پیکر مرگ مغزی شده رژیم صهیونیستی اثر خواهد کرد.

سید شمس الدین اخلاقی، کارشناس ارشد مطالعات منطقه‌ای

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha