دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمد شجاعیان

حوزه/ حجت الاسلام شجاعیان گفت: آنچه رژیم صهیونستی از زمان تشکیل تا کنون در فلسطین انجام داده است قطعا مصداق فساد و استکبار و برتری جویی است. وعده قطعی خداوند به بنی اسرائیل این است که در صورت فساد و استکبار قطعا دچار شکست و نابودی خواهید شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد شجاعیان مدیر و استادیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نشست علمی بین‌المللی طوفان الاقصی و آینده فلسطین که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: موضوع بحث افول دولت اسرائیل از منظر قرآن کریم است. در واقع می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا زوال و اضمحلال دولت بنی اسرائیل قطعی و نهایی است؟ و مستندات قرآنی این موضوع شامل چه آیاتی است. اهمیت پاسخ به این پرسش را می‌توان از منظر ایجابی در تقویت محور مقاومت در جهان اسلام و به ویژه در فلسطین جستجو کرد. از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر در موارد متعددی ایده فروپاشی و سقوط قطعی صهیونیست‌ها و دولت آن‌ها در فلسطین اشغالی طی ۲۵ سال آینده را به صراحت مطرح کرده‌اند بررسی قرآنی این موضوع در واقع تبیین مستندات دیدگاه رهبر معظم انقلاب از منظر قرآن کریم نیز می باشد. بررسی آیات قرآن کریم نشان می‌دهد که پیش بینی افول و فروپاشی دولت بنی اسرائیل و یهود از مستندات قرآنی متقنی برخوردار است. به عبارت دیگر مبانی نظری_ قرآنی ایده نابودی قطعی دولت بنی اسرائیل از طریق آیات بسیاری قابل اثبات است.

مدیر گروه علوم سیاسی گفت: آیات قرآن کریم در این زمینه را می‌توان در دو دسته کلی تقسیم بندی کرد دسته اول از آیات شامل آیاتی می‌باشد که بر رفتنی بودن و نابود شدن قطعی حکومت های غیر الهی و ظالم و استقرار حکومت صالحان و مومنان تاکید می‌کنند. دسته دوم از آیات، شامل مواردی می شود که مشخصاً درباره فساد، استکبار و برتری جویی بنی اسرائیل و شکست قطعی آنها در سرزمین فلسطین دلالت می‌کنند.

در بخش اول آیات می توان به آیاتی استناد کرد که به صورت عام بر ناپایدار بودن و ریشه کن شدن حکومت‌های ظالم و مفسد و همچنین نصرت الهی مومنان و بندگان صالح در این عالم تاکید می کنند. به عنوان نمونه آیه ۴۱ سوره عنکبوت دلالت صریحی بر نابود شدن حاکمیت های غیر الهی و در واقع حکومت‌های مبتنی بر طاغوت دارد. خداوند در این آیه می‌فرمایند : مثل کسانی که غیر خدا را اولیا خود برگزیده‌اند مثل عنکبوت است که خانه‌ای برای خود انتخاب کرده است در حالی که سست ‌ترین خانه‌ها ، خانه عنکبوت است اگر می دانستند. به گفته علامه طباطبایی اطلاق این آیه شامل تمام اقسام شرک می شود. همچنین همه کسانی که در امری از امور غیر خدا ولی خود قرار داده‌اند را شامل می‌شود. شیوه استدلال برای اثبات قطعی دولت اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی بر اساس این آیات به این صورت است: گزاره اول- خداوند قطعاً مومنان را یاری می‌کند و آنها را وارثان حکومت در زمین قرار خواهد داد و حکومت‌های غیر الهی را نابود خواهد کرد . گزاره دوم: رژیم صهیونیستی با توجه به آنچه که در ۷۵ سال گذشته انجام داده است مصداق حکومت غیر الهی می‌باشد که بنیان خود را بر اشغال و تصرف سرزمین های مردم فلسطین ، آواره کردن و اخراج آنها از سرزمینشان، کشتار و قتل مردم زنان و کودکان قرار داده است. نتیجه این دو گزاره آن است که دولت اسرائیل پایدار نخواهد ماند و قطعاً از بین خواهد رفت.

حجت الاسلام شجاعیان در ادامه با اشاره به دسته دوم از آیات درباره افول دولت اسرائیل گفت: این دسته شامل آیات چهارم تا هشتم سوره بنی اسرائیل می‌باشد که به طور مشخص بر فساد و استکبار و برتری جویی بنی اسرائیل در سرزمین فلسطین از یک سو و شکست قطعی آنها از سوی دیگر تاکید می‌کند. این آیات محل بحث و طرح دیدگاه‌های مختلفی از سوی مفسران و اندیشه و اندیشمندان بوده و در این زمینه آراء و نظریات مختلفی ارائه شده است. در دوره معاصر و به دلیل تشکیل دولت جعلی اسرائیل در سال ۱۹۴۸ در سرزمین فلسطین بحث‌ها و نظریات بیشتری درباره این آیات و تطبیق آنها با اقدامات دولت فعلی دولت اسرائیل و آینده فلسطین مطرح شده است.

وی گفت: در واقع در پرتو آنچه در دوره معاصر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اتفاق افتاده است آیات ابتدایی سوره بنی اسرائیل مورد بازخوانی و بازفهمی قرار گرفته است معنای کلی آیات چهارم تا هشتم در این سوره آن است که خداوندبه بنی اسرائیل خبر داد که آنهادر زمین فساد میکنند و آنگاه خداوند کسانی را بر آنها مسلط میکند که با کشتن ،اسارت وگرفتن اموالشان آنهارا برخاک مذلت مینشاند سپس بنی اسرائیل دوباره نیرومند میشوندو تسلط پیدا میکنند اما بازهم فساد میکنند وخداوند بار دیگر کسی را بر آنها مسلط میکند و قدرت و حکومت بنی اسرائیل را از بین میبرد .
بیشتر مفسران مقصود از زمین که در این آیات مورد اشاره قرار گرفته است سرزمین فلسطین می دانند که مسجدالاقصی در آن واقع شده است .درباره اینکه این دو انحراف و فساد بزرگ بنی اسرائیل کدام حوادث می باشد،دیدگاههای مختلفی مطرح شده است .آنچه که در این زمینه مهم است یک سنت اجتماعی الهی است که در این آیات مورد تاکید قرار میگیرد. خداوند در آیه ۷این سوره خطاب به بنی اسرائیل تاکید میکند: اگر نیکی کنید به خودتان نیکی میکنید و اگر بدی کنید بازهم به خود بدی میکنید.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مقصود از این سنت الهی آن است که فساد و استکبار بازگشتش به خود عامل فساد است. در این آیات خداوند خطاب به بنی اسرائیل تاکید میکند در صورت فساد و استکبار، توسط بندگانی که خداوند مبعوث خواهد کرد شما شکست خواهید خورد و نابود خواهید شد.
حجت الاسلام شجاعیان یادآور شد: آنچه رژیم صهیونیستی از زمان تشکیل تا کنون در فلسطین انجام داده است قطعا مصداق فساد و استکبار و برتری جویی است. وعده قطعی خداوند به بنی اسرائیل ان است که در صورت فساد و استکبار قطعا دچار شکست و نابودی خواهید شد. نتیجه این دو گزاره آن است که دولت فعلی رژیم صهیونیستی، به طور قطع و یقین از بین خواهد رفت.

وی افزود: از این منظر می توان گفت ایده رهبری معظم انقلاب درباره شکست قطعی اسرائیل و پیروزی مردم فلسطین، از مستندات قرآنی متقنی برخوردار است. البته شرط این پیروزی مبارزه همگانی و متحد فلسطینی ها و کشورهای جهان اسلام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha