سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 1118196
۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
نشست

حوزه / استاد حوزه علمیه خواهران بندرعباس گفت: بحث فرزندآوری از نگاه اخلاقی ارزش ذاتی دارد، زیرا انسان در دستگاه خلقت جایگاه بزرگی دارد به طوری که خداوند همه مخلوقات را مسخر انسان قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از هرمزگان، خانم راضیه سلیمانی استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) بندرعباس در تریبون آزاد که امروز با موضوع «تاثیر باورها و اعتقادات در افزایش فرزندآوری» با حضور اساتید، کارکنان و طلاب این مدرسه در سالن اجتماعات آن برگزار شد، اظهار داشت: بحث فرزندآوری از نگاه اخلاقی ارزش ذاتی دارد، زیرا انسان در دستگاه خلقت جایگاه بزرگی دارد به طوری که خداوند همه مخلوقات را مسخر انسان قرار داده است.

سلیمانی افزود: دو نوع باور دینی و غیر دینی مرتبط با موضوع «تأثیر باورها و اعتقادات در افزایش فرزندآوری» وجود دارد که هر دو باور در افزایش فرزندآوری تاثیرگذار است، اما نوع و میزان تاثیر متفاوت است.

استاد حوزه علمیه خواهران بندرعباس، تصریح کرد: باور غیر دینی با نگاه اجتماعی و اقتصادی سعی بر افزایش یا کاهش جمعیت دارند، لذا این نوع باور از لحاظ تاثیرگذاری کوتاه مدت و مقطعی است اما در باور دینی تاثیر آن بلند مدت خواهد بود تا جایی که فرزند می‌تواند باقیات صالحات محسوب شود و حتی پس از مرگ نیز وجودش موثر خواهد بود.

وی یادآور شد: در ادیان دیگر نیز به موضوع افزایش جمعیت توجه شده، به‌عنوان مثال در عهد عتیق در سفر پیدایش کتاب دینی یهود به بارداری و ازدیاد فرزند تاکید شده و یا در کتاب انجیل هدف اول از ازدواج را تولید نسل و فرزندآوری می‌داند، همچنین در آیین‌های باستانی، باروری را با بقای در آخرت ارتباط می‌دادند به طوری که با زنده بودن نام و یاد شخص، وی را مرده نمی‌پنداشتند و عدم فرزندآوری را عیب بزرگی می‌دانستند.

سلیمانی اظهار کرد: از آنجا که باور دینی و نگاه توحیدی به این مساله برخاسته از منبع وحی است، لذا تاثیر بلندمدت و همیشگی دارد، قرآن با منع کردن کشتن فرزندان و توجه دادن به روزی دهنده اصلی سعی در ازدیاد نسل انسان دارد.

استاد حوزه علمیه خواهران بندرعباس خاطرنشان کرد: باور توحیدی موجب عمل توحیدی می‌شود و به دنبال آن بسیاری از مسائل تکراری مربوط به فرزندآوری از قبیل وضعیت اقتصادی نامناسب، افسردگی پس از تولد فرزند، تربیت فرزندان و تحمل دوران بارداری نیز حل می‌شود، زیرا معیار باور توحیدی، اطاعت از خداست و باور و نگاه مسائل مادی ملاک نخواهد بود.

وی گفت: دشمن بر باورهای دینی مردم بر تولید نسل و تغییر این باورها و اعتقادات برنامه ریزی کرده، به‌طوری که در سال‌های گذشته توانست رشد جمعیتی ایران را بسیار کاهش دهد، حال آنکه طبق بیانات امام خمینی(ره) در صحیفه نور، ایران از نظر امکانات تا ۱۵۰ میلیون نفر ظرفیت دارد.

سلیمانی ابراز کرد: تغییر سبک زندگی اسلامی نیز در کاهش جمعیت موثر بوده، لذا انسان با جایگزین کردن حیواناتی از قبیل سگ و گربه به جای فرزند، خود را مشغول ساخته و دیگر حاضر به فرزند آوری نیست، بنابراین برای افزایش فرزندآوری، سبک زندگی و شرایط آن، باید براساس باور دینی اصلاح شود.

وی ضمن اشاره به آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی کاهش جمعیت، خاطرنشان کرد: کاهش فرزندآوری نوعی حق الناس را بر عهده پدران و مادران می‌گذارد، زیرا فرزند را از داشتن حق خواهر و برادر و دیگر بستگان نسبی محروم می‌کنند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha