سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مجتبی فاضل

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه اگر معجزه حضرت عیسی (ع) شفای بیماران و زنده کردن مردگان بود، معجزه پیامبر اکرم (ص) کتاب است، گفت: کتاب نمادی از فرهنگ است و ما وارثان این تراث هستیم و باید برای آینده برنامه ریزی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فاضل در نشستی که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، عنوان کرد: از جمله مسئولیت‌های خواهران در باروری و اعتلای فرهنگ، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی است.

وی گفت: در سند چشم‌انداز و اسناد میان مدت مقوله کتاب و کتاب‌خوانی مورد توجه قرار گرفته است لذا خود را با توجه به برنامه پنج ساله در پژوهش موظف می‌دانیم تلاشی بیش از پیش داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل اضافه کرد: برخی برای جمع‌آوری اطلاعات در حوزه پژوهش، وسواس شدید در وسایل و ابزار به خرج می‌دهند و قریب به دو دهه وقت می‌گذارند، گرچه این وسواس و دغدغه علمی خوب است اما وسایل و ابزار هستند و نباید در آن‌ها متوقف شد.

وی با اشاره به اینکه ما گذشته، حال و آینده‌ای داریم، بیان کرد: تراث ما مجاهدت داشتند و توانستند به وظیفه خود نسبت به جریانات روزی که با آن مواجه بودند در حوزه نشر و اطلاع رسانی به خوبی عمل کنند و تاریخ گواه است که روحانیت و حوزه علمیه در عصری که مکلف به دفاع از حریم مذهب بودند خوب دفاع کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: اگر موقعیت حال را با تاریخ مشابهت سازی کنیم، نقش و جایگاه ما مانند دوران حکومت صفویه و حمایت حکومت صفویه از عالمان وقت است؛ البته امروز این امر پر رنگ‌تر است.

وی با تاکید بر اینکه گذشتگان ما به خوبی عمل کردند، ادامه داد: بار امروز به دوش همه است اما ثقل کار به عهده کسانی است که در معاونت پژوهش هستند. در عرصه بانکداری، تعلیم و تربیت و...حرف داریم و گفتیم اما شبهات و سوالاتی مطرح می‌شود که به آن پاسخ داده نشده است و پاسخ این امر به ما بر می‌گردد.

حجت الاسلام و المسلمین فاضل اضافه کرد: توقع می رود که حوزه علمیه درباره علوم انسانی نظر بدهد و نظر و دیدگاه دین در رابطه با موضوعات را بیان کند.

وی با بیان اینکه اگر معجزه حضرت عیسی (ع) شفای بیماران و زنده کردن مردگان بود، معجزه پیامبر اکرم (ص) کتاب است، تصریح کرد: کتاب نمادی از فرهنگ است و ما وارثان این تراث هستیم و باید برای آینده برنامه ریزی کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: چه اتفاقی می‌افتد که طلبه پیش ما ۵_۶ سال توقف دارد؟ طلبه‌ای که بیش از ۱۸۰ واحد آموزشی را گذرانده است اما سه واحد پژوهشی را نمی‌تواند بگذراند، چرا این اتفاق رخ داده است؟

حجت الاسلام و المسلمین فاضل ادامه داد: تصویر دنیا فردا چگونه است؟ آیا به همین صورت می مانند؟ تغییرات به صورت سریع در حال رخ دادن است به همین خاطر ما نیز نمی‌توانیم به شکل سابق بمانیم.

وی اضافه کرد: برای فردا باید کفش فردا به پا کرد به همین خاطر معاونت پژوهش باید خیز بردارد. جامعه مدلی را انتخاب کرده است، برای مثال طلبه امروز از کتاب دیجیتال بیشتر از کتاب‌های مکتوب استفاده می‌کند، اما ما به شیوه قبلی در حال قدم برداشتن هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه برای فردا باید به روز باشند، بیان کرد: به روز بودن به معنای به قاعده بودن است نه به معنای اینکه به هر رنگی در بیاید.

وی افزود: مدیران باید تغییر رویکرد بدهند نمی‌توانیم به همان منهج بمانیم در حالی که مخاطب چیز دیگر می‌خواهد. گذشتگان ما به خوبی به وظیفه شان عمل کردند، امروز نیز باید به وظیفه مان به خوبی عمل کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین فاضل گفت: ملت‌هایی در برون مرزهای جمهوری اسلامی تشنه فرهنگ اهل بیت (ع) هستند، چقدر توانستیم مدرس، پژوهشگر، مبلغ و... تربیت کنیم که در سرزمین‌های مختلف انجام وظیفه کنند؟

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران یادآور شد: اگر آن طوری که هستم خود را معرفی نکنیم، دنیا آنگونه که می‌خواهد ما را معرفی می کند.

در پایان این نشست نهمین نمایشگاه تخصصی کتاب ویژه حوزه‌های علمیه خواهران افتتاح شد و از تازه‌های نشر بانوان طلبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین فاضل مدیر حوزه های علمیه خواهران رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha