شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای

کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای به همت جامعةالمصطفی و دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری مراکز مختلف حوزوی دانشگاهی کشور آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نخستین روز برگزاری کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعةالمصطفی، استاد علی اکبر رشاد رئیس شورای حوزه علمیه تهران و دکتر محمد مهدی تهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سالن شهید مطهری این دانشگاه در تهران آغاز شد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای، ضمن تقدیر از دانشگاه آزاد اسلامی، جامعه المصطفی و ۱۸۰ مجموعه همکار در این کنگره، به سیر تطور تفسیر امام خامنه ای و روش تفسیری و نوآوری های ایشان اشاره نمود

وی در ادامه ضمن ارائه تاریخچه ای از زندگی امام خامنه ای، تبیینی از سیره تفسیری رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه و شخصیت ایشان را حاصل تعامل سه حوزه مشهد، قم، نجف و ترکیبی از تعبد نقلی، عقلانیت و ولایت دانست.

دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای با بیان این که امام تفسیر عمومی رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۴۳ آغاز و تفسیر تخصصی معظم له برای طلاب در سال ۵۱-۱۳۵۰ش در مدرسه میرزاجعفر در مشهد (سوره های مائده - توبه – انفال – یونس) آغاز شد.

وی ضمن اشاره به پایان نامه های مرتبط با اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب با بیان این که ۲۳۳ پایان نامه های در مراکز آموزشی کشور ناظر به این موضوع نگاشته شده است، اظهار کرد: سیره تفسیری امام خامنه ای روشی جامع است که در عین توجه به روش قرآن به قرآن از روش روایی و علمی نیز توجه نموده، روش اجتهادی جامعی را مورد توجه قرار داده اند.

دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای گرایش های تربیتی اخلاقی و اجتماعی و سیاسی ایشان در تفسیر اشاره و با بیان این که مبانی تفسیری رهبر معظم انقلاب احصا شده است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب قرآن را کتاب تحول آفرین در علوم می دانند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی به نظریه های نوآمد قرآنی اشاره و نظریه ابتناء علوم انسان به قران را مورد توجه قرار داد و بر اهمیت بازسازی علوم انسانی بر اساس آموزه های قرآنی تصریح نمود و ابراز داشت: در راستای اهمیت تبیین رویکرد قرآن ناظر به علوم؛ رشته قرآن و علوم به ۱۰ گرایش در حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی تاسیس و اجرایی می شود.

وی در ادامه شناخت و ارائه اندیشه‌های امام خامنه‌ای در مباحث تفسیری، علوم قرآنی، علوم انسانی با صبغه قرآنی و...؛ کشف نوآوری‌های قرآنی و تبیین شخصیت قرآنی معظم له در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و تحکیم حکومت اسلامی را از مهمترین اهداف این کنگره دانشت.

دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای با بیان این که این همایش در ۱۵ کارگروه علمی برگزار می شود، ضمن اشاره به محورهای کنگره بین‌المللی، تصریح کرد: حدود۵۳ نشریه ( ۲۲ مجله علمی و ۳۱ مجله ترویجی و تخصصی)، برای انتشار مقالات منتخب کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای اعلام آمادگی نمودند.

وی در پایان اعلام کرد: در مجموع ۲۴۱۶ چکیده مقاله و ۱۴۸۱ مقاله کامل از ۱۸ ملیت جهان دریافت شده است.

برگزاری ۲۰۰ پیش نشست و ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲ کرسی ترویجی مرتبط با محورهای همایش در شهرهای مشهد، اصفهان ، گرگان، بندرعباس، سنندج، ساری، اهواز، دزفول، شوشتر، کرمان، قم، تهران، کربلا، استانبول، کراچی و... تنها بخشی از رویدادهای علمی این کنگره بین المللی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha