پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
صفایی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان اینکه بوشهر در حوزه سخت افزار ضعیف است، گفت: لازم است کتابخانه‌های تخصصی و موزه مؤلفین ایجاد شود و به سمتی حرکت کنیم که کتابخوانی و استانداردهای سخت افزار کتاب چه مکتوب و چه دیجیتال گسترش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر امروز در آیین تجلیل از کتابداران استان بوشهر، اظهار داشت: کتاب مقوله‌ای است که اگر انسان بخواهد ارزش آن را تشخیص دهد، می‌توان این را گفت که اولین پدید آورنده کتاب، خدا و آخرین معجزه خداوند کتاب است و پیامبر آخرش که اشرف النبیاء است را پیامبر کتاب قرار داده است.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه مقوله کتاب یک مقوله مقدس و بسیار ارزشمند است، ابراز کرد: دو نوع خاطره نگار داریم که شامل عکس، فیلم و صوت است که از انسان می‌ماند، اما شخصیت نگاری که مانا می‌باشد کتاب است، لذا کتاب بهترین پدیده برای مانایی انسان است، در تاریخ شخصیت‌های بزرگی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی طلوع کردند اما شخصیت‌هایی مانا و ماندگار شدند که دارای تألیف بودند.

وی با بیان اینکه کتاب یک منظومه است، اظهار کرد: تاریخ بشریت در فراز تمدنی خود همیشه با کتاب تجلی پیدا کرده، لذا کتاب پایه‌های اصلی تمدن و پیشرفت و تعالی است بدین جهت هر کشوری و هر جغرافیایی که در آن منظومه کتاب دارای شاخصه‌های رشد است، آن جغرافیا در معرض پیشرفت‌های فوق العاده قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری ابراز کرد: تألیف نشان از انسانیت مؤلف و خوانش کتاب نشان از انسان بودن خواننده است، یعنی مبدأ و مقصد تألیف انسان است، دومین قدم این منظومه سواد است، مؤلف مجموعه‌ای از دانش خود را می‌اندوزد و این دانش را طبقه بندی و مهندسی در ذهن می‌کند و پیرامون موضوعی که تشخیص می‌دهد، به آن معلومات نظام می‌دهد.

امام جمعه بوشهر، توانایی ارائه داشته‌ها و داده‌ها بر قلم را سومین عنصر این منظومه عنوان کرد و یادآور شد: قلم وقتی بر کاغذ جاری می‌شود برخاسته از انسانیت، دانش، طبقه بندی دانش، موضوع شناسی، شناخت گونه تألیف کتاب و حسن ابتکار است، یعنی یک کتاب عصاره حیات مؤلف در تحقیقات و پژوهش‌های او است.

وی با بیان اینکه استان بوشهر نسبت به امر کتاب و کتابخوانی توجه ویژه‌ای دارد، گفت: استان بوشهر از دیرباز در عرصه تولید منظومه تألیف حضور داشته است، انس با کتاب در این استان بوده اما با این حال مشکلاتی هم وجود دارد، در منظومه مؤلفین باید عرصه تألیف عمومی گسترش پیدا کند و در عرصه عمومی، فرهنگ سازی دست به قلم بردن و جرأت پیدا کردن و اعتماد به نفس داشتن منبعث از دانش وجود داشته باشد، باید اعتماد به‌نفس به‌نوجوانان و جوانان داده شود که کتاب بنویسند، اما قبل از چاپ بایستی کتاب آنها در معرض نقد قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، با بیان اینکه بوشهر در حوزه سخت افزار ضعیف است، اظهار کرد: لازم است کتابخانه‌های تخصصی و موزه مؤلفین ایجاد شود و به‌سمتی حرکت کنیم که کتابخوانی و استانداردهای سخت افزار کتاب چه مکتوب و چه دیجیتال گسترش پیدا کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha