دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
1

حوزه/ تدبر کلید ارتباط گرفتن با کتاب است. اگر در سوره نسا آیه ۸۲ تدبر کنید به الهی بودن قرآن ایمان خواهید آورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به همت دانشکده علوم قرآنی دانشگاه ادیان و مذاهب نشست آشنایی با مبادی و مبانی تدبر در قرآن کریم با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علی صبوحی طسوجی مدیر موسسه تدّبر در کلام وحی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین صبوحی با بیان لزوم تشخیص درست راه و روش گسترش فرهنگ قرآنی گفت: اینجانب بیش از ۴۰ عنوان مقاله و جزوه در موضوعات علوم قرآنی و تفسیری نگاشته‌ام که ماهیت تمام آن‌ها برگرفته از خط فکری علامه طباطبایی رحمةالله‌علیه و آیت الله جوادی آملی است، و ان‌شاءالله به‌زودی منتشر خواهد شد.

در موضوع تدبر در قرآن کریم، ۵ جلد کتاب تدبر، با هدایت و راهنمایی استاد الهی زاده تحت نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تألیف کردم، که یک جلد از آن مربوط به روش تدبر، و چهار جلد دیگر مربوط به تدبرِ حدود ۱۵ جزء از قرآن کریم است. این کتاب‌ها در قطع کتابخانه‌ای چاپ شده و در کتابخانه‌های مرکزی موجود است.

وی ادامه داد: دغدغه پشت این حرکت این است که نه‌تنها در مقام تئوری که باید در عمل نیز کارهایی صورت می‌گرفت. قرآن خودش را کتاب معرفی می کند، اما ما با آن به عنوان یک کتاب برخورد نمی کنیم. کتاب یک تعریفی دارد و باید یک توقعی از آن داشت. نگاه به کتاب غیر از نگاه به سخنرانی آزاد است. نگاه ما به قرآن نگاه کتابی نیست.

وی در معرفی واژه تدبر گفت: تدبر کلید ارتباط گرفتن با کتاب است. اگر در سوره نسا آیه ۸۲ تدبر کنید به الهی بودن قرآن ایمان خواهید آورد. همچنین آیات تحدی بر سوره ها تمرکز کرده است. فاتو بسوره من مثل و … . لذا تدبری که می‌خواهیم بر سوره ها انجام دهیم مبحث اعجاز قرآن را برای ما روشن می‌کند. نگاه دیگری نیز به تدبر وجود دارد: ما از تدبر باید به باطن قرآن برسیم. یعنی ورای آیه نیز باید تشخیص دهیم. برای اثبات این تعریف هم استناد به آیه ۲۴ سوره محمد می‌شود.

مدیر مؤسسه تدبر در کلام وحی ادامه داد: تدبر کار قلب است و کار ذهن نیست. با استناد به این سخن، آیه درباره کسانی حرف می‌زند که با حکم جهاد آمده و برخی از آنها جا زده اند و حالا خدا سوال می کند أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ ٱلقُرءَانَ أَم عَلَی قُلُوبٍ أَقفَالُهَآ أفلا یتدبرون قفل قلب مرحله پس از تدبر است. مشکل اینها این بود که قفل قلب داشتند. تبین لهم الهدی. تدبر مشکل نبود. اما قفل قلب مانع شد. بنابراین استناد به این آیه شریفه استناد تام نیست.

وی در پایان گفت: برای تدبر در قرآن نیاز به یک مقدمه داریم. روش پیشنهادی ما برای تدبر چیست؟ این روش مقدمه را تعیین می کند. تدبر یک مکانیسم ذهنی است و روش خاصی در آن به کار گرفته نمی‌شود و صرفا پیگیری مطلب است. هر انسانی فطرتا متدبر است. روش تدبر روش فعال کردن مکانیسم شناختن سازوکار فهمیدن است. شناخت آیات در چهار گام صورت می‌پذیرد. گام اول فهم آیات، گام بعدی درک ارتباط اتصال مفهومی آیات، گام سوم جمع بندی هر سیاق است و گام آخر بررسی سیر سیاق هاست که ما را به سوره‌ها می رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha