سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تفکر بسیجی معادلات دنیای غرب را برهم زد

حوزه/ کم نیستند کسانی که «کارت بسیج» ندارند و به تبع آن در هیچ مجموعه سازمانی بسیج قرار نمی گیرند اما به معنای واقعی کلمه «بسیجی» هستند و متدین و انقلابی، هر چند که طبعاً طیف ها و سطح ها در این خصوص متفاوت هستند اما اینان در داخل محدوده تفکر و اندیشه بسیجی محسوب می شوند.

خبرگزاری حوزه | ما هم قبول داریم که «بسیجی بودن» به «ریش» نیست بلکه به «ریشه» است؛ ریشه ای که البته به تفکر برآمده از تعالیم ناب ثقلین باز می گردد و به همین خاطر باید لازمه بسیجی بودن را برخورداری از اندیشه و تفکر بسیجی دانست.

این سخن البته به منزله گیر اُفتادن در تله‌ی شعارزدگی و تعارفات مرسوم نیست بلکه واقعیتی است که ریشه در یک اعتقاد راسخ دارد و آن هم این که اگر به عمق معنای نهفته در فرمان تاریخی امام روح‌الله(ره) در تاریخ ۵ آذر سال ۵۸ پی ببریم، خواهیم فهمیدکه چرا بسیج یک الگوست و راهگشا برای عبور از موانع.

حاکمیت ۴۵ ساله نظام جمهوری اسلامی ایران و تجربه‌ی برآمده از آن ثابت کرده که هر کجا تفکر و اندیشه بسیجی ممزوج شده با عزم و اراده جهادی، معجزه ها در این مُلک و مملکت رخ داده و این سخنی نیست که بخواهیم به گزافه و به تعارف به طرح آن بپردازیم و به راحتی از کنارش عبور کنیم!

بر اساس رهنمودهای امامین انقلاب، "شجره طیبه" بودن بسیج پیش از هر چیز دیگری نشأت گرفته از همان اندیشه و تفکر مبارکی است که امروز باعث پربرکت و ارزشمند شدن هر چه بیشتر فعالیت های بسیج و بسیجیان شده است.

در واقع بسیج یک «فرهنگ»، «گفتمان» و «تفکر» است و اینک به شدت نیازمند تبیین همین حقایق به ظاهر ساده بر اساس شرایط و اقتضائات روز جامعه اسلامی هستیم.

نکته حائز اهمیت دیگر آن که ریشه‌دار بودن تفکر بسیج و ارتباط مستقیم آن با مبانی و اصول اسلامی را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین عامل ماندگاری و قوام این تفکر برشمرد؛ تفکری که در طول حیات رسمی و نشان‌دار خود در ساختار نظام جمهوری اسلامی، البته شاهد ریزش‌ها و رویش‌های بسیاری بر پیکره‌ی آن بوده ایم و با این وجود نظام و انقلاب با عصاره تفکر بسیجی و روحیه انقلابی همچنان به راه پر عزت و افتخار خود ادامه داده و می دهد.

واپسین نکته هم این که؛ کم نیستند کسانی که «کارت بسیج» ندارند و به تبع آن در هیچ مجموعه سازمانی بسیج قرار نمی گیرند اما به معنای واقعی کلمه «بسیجی» هستند و متدین و انقلابی، هر چند که طبعاً طیف ها و سطح ها در این خصوص متفاوت هستند اما اینان در داخل محدوده تفکر و اندیشه بسیجی محسوب می شوند و لذا نباید به خاطر تفاسیر سلیقه ای، آن ها را از جبهه انقلاب اسلامی بیرون قرار داد.

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha