شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: جلال و شکوه این نظام و اصل دین به برکت همین چهارده معصوم هست، این بزرگواران، آدم عادی نیستند، امیرالمؤمنین علی علیه السلام صریحا می‌فرماید که قرآن کریم، کتاب صامت است و ما اهلبیت، کتاب الله ناطق هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه درس امروز که همزمان با ایام فاطمیه برگزار شد، بیان داشتند: امیدواریم همه ما حرمت و جلال و شکوه فاطمیه را به یاد داشته باشیم و بدانیم که جلال و شکوه این نظام و اصل دین به برکت همین چهارده معصوم هست.

ایشان بیان داشتند: فاطمیه تنها عزاداری نیست، بلکه باید بدانیم که این فاطمیه و اربعین و اینها برای ما مکتب هستند، چرا که اهلبیت عصمت و طهارت، قرآن ناطق اند؛ «فاطمیه»، امامت شناسی، ولایت شناسی، نبوت شناسی، وحی شناسی و فرصتی برای بیان کلمات این بزرگواران است و آخر هم اشک و عزاداری است.

معظم له اظهار داشتند: جلال و شکوه این نظام و اصل دین به برکت همین چهارده معصوم هست، این بزرگواران، آدم عادی نیستند، امیرالمومنین علی علیه السلام صریحا می فرماید که قرآن کریم، کتاب صامت است و ما اهلبیت، کتاب الله ناطق هستیم.

ایشان بیان داشتند: ما یک امام می خواهیم قبل از اینک جامعه و کشور امام بخواهد، ما را چه کسی اداره کند؟ چشم و گوش یا وهم و خیال یا علم و یا عقل اداره کند؟! علم قدرت ندارد که امامت ما را بر عهده بگیرد، از علم کاری ساخته نیست، علم فقط چراغ است نه صراط، اگر می خواهیم آدم شویم با علم نمی شود. تمام توطئه ها و حرفها در برابر انبیاء و تمام اغواگری ها و بازیهای سیاسی برای علم است، باید دست و پای علم را عقال کرد «و بالعقل یعتقل»؛ این عقل است که میتواند امام جامعه باشد و لذا مرحوم کلینی نیز در آخر مقدمه خود بر کتاب کافی می گوید: «قطب فرهنگی یک ملت، عقل آن ملت است».

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: آنچه مهم است و اصرار ائمه که عقل محض هستند، این است که اولین چیزی که خداوند خلق کرده، عقل است و آن وجود مبارک پیامبر اکرم است، امام علی علیه السلام که صریحا می فرماید قرآن، کتاب صامت است و من کتاب ناطق، آن حضرت که مرتب می فرمود «سلونی قبل ان تفقدونی» از من سؤال کنید پیش از آنکه مرا از دست دهید، زیرا من به راههای آسمان از راه های زمین آشناترم! این بزرگواران فرموده اند که بدون امام نمی شود زندگی کرد و امام شما علم شما نیست بلکه امام شما عقل است، عقلی که « مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان‏». از مصادیق بارز آن، وجود مبارک حضرت زهراء سلام الله علیهاست.

ایشان اظهار داشتند: فاطمیه، عزاداری تنها نیست ، بلکه باید خطبه آن حضرت تدریس شود و کلمات آن حضرت بیان شود، چرا که این بانو، یک شخص عادی نیست که تنها بگوییم مقدس است و اهل بهشت و اینها، بلکه مرحوم کلینی در کتاب کافی نقل کرده است که مکرر جبرییل خدمت حضرت زهرا می آمد! «إِنَّ فَاطِمَةَ ع مَکَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص خَمْسَةً وَ سَبْعِینَ یَوْماً وَ کَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِیدٌ عَلَی أَبِیهَا وَ کَانَ یَأْتِیهَا جَبْرَئِیلُ ع فَیُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَی أَبِیهَا وَ یُطَیِّبُ نَفْسَهَا وَ یُخْبِرُهَا عَنْ أَبِیهَا وَ مَکَانِهِ وَ یُخْبِرُهَا بِمَا یَکُونُ بَعْدَهَا فِی ذُرِّیَّتِهَا وَ کَانَ عَلِیٌّ ع یَکْتُبُ ذَلِکَ»، «کان» مفید استمرار است، مکرر جبرئیل می آمد! برای هر پیغمبری جبرییل نمی آید، ولی جبرئیل برای عرض تسلیت خدمت حضرت زهرا می آمد و همچنین خبر از حوادث آینده می داد، البته ما یک نبأ دارد، ولی نبی نیست، چون گاهی شریعت می آورد و گاهی طریقت می آورد، ولی مگر برای هر پیغمبری، جبرییل می آید؟! این می شود فاطمه سلام الله علیها!

معظم له ادامه دادند: وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) آنچه را که از جبرئیل شنیده بود، می فرمود و املا می کرد «وَ کَانَ عَلِیٌّ ع یَکْتُبُ ذَلِکَ»؛ آن وقت املا می کرد و امیرالمؤمنین می نوشت! این برای کدام مقام است؟ وحی را فاطمه دریافت کند به علی (سلام الله علیه) بگوید و علی بشود کاتب وحی فاطمه! لذا اگر می بینید این همه جلال و شکوه علما و و فقهای بزرگ و مراجع در عرض ادب به پیشگاه این بانودر ایام فاطمیه هست، به این علت است.

ایشان بیان داشتند: در حدیثی دیگر هست که یونس ابن عبد الرحمن می گوید که امام صادق (سلام الله علیه) فرمود که «لَولا أنَّ اللّه َ خَلَقَ أمیرَ المُؤمِنینَ لِفاطِمَةَ ما کانَ لَها کُفوٌ عَلَی ظَهرِ الأرضِ» اگر علی نبود، هیچ کفوی بر روی زمین برای حضرت زهرا وجود نداشت، «مِنْ آدَمَ وَ مَنْ دُونَهُ». لذا وظیفه ما تنها عزاداری و اینها نیست، فاطمیه برای ما مکتب است! عزاداری، فاطمیه اول، فاطمیه دوم، کربلا، اربعین، ۲۸ صفر اینها برای ما مکتب است! اینها قرآن ناطق هستند!، اصل اینها امامت شناسی است! ولایت شناسی است، نبوت شناسی است، وحی شناسی است و کلمات اینها را گفتن است، آخرش هم چند قطره اشک است.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان اظهار داشتند: امیدواریم همه ما حرمت و جلال و شکوه فاطمیه را داشته باشیم و به برکت فاطمیه نظام ما سالم بماند.

لازم به ذکر است: به مناسبت ایام فاطمیه، دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در روزهای دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه برگزار نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha