یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/دیدار رایزن فرهنگی هند در ایران با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیاری برای گفت‌وگو، تعامل و هم‌افزایی وجود دارد، گفت: این ظرفیت‌ها می‌توانند در مسیر اثرگذاری در منطقه و جهان مورد استفاده قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار با بلرام شکلا رایزن فرهنگی هند در ایران، اظهار کرد: هند و ایران دو سرزمین پیوسته به یکدیگر و دارای عمیق‌ترین روابط فرهنگی هستند. باید تلاش کنیم این روابط علمی و فرهنگی از آسیب‌ها مصون باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه اضافه کرد: اگر این دو کشور روابط عمیق اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشته باشند می‌توانند در جهان تأثیرات مثبت صلح و تمدن داشته باشند.

وی با بیان اینکه جمعیت عظیم و تنوع فرهنگی به هند جلوه خاصی می‌دهد، عنوان کرد: ایران نیز با توجه به تاریخ و تمدن قوی که دارد در جهان شرایط خاصی دارد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه معنویت، اخلاق، عدالت، آزادی انسان و صلح میان انسان‌ها جایگاه مهمی دارد، خاطرنشان کرد: این دو کشور می‌توانند مبّشر این مفاهیم در سطح منطقه و جهان باشند.

وی با بیان اینکه جهان اسلام و ایران نگاه مثبتی به هند دارد، تصریح کرد: تقویت روابط دانشگاهی و حوزوی میان هند و ایران نیز در این مسیر بسیار اثرگذار و مهم است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیاری برای گفت‌وگو، تعامل و هم‌افزایی وجود دارد، تصریح کرد: این ظرفیت‌ها می‌توانند در مسیر اثرگذاری در منطقه و جهان مورد استفاده قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه در منظومه علمای شیعه در هند، چهره‌های شاخصی وجود دارند، یادآور شد: بسیاری از آثار بزرگان هند امروز نیز در مراکز حوزوی مورد توجه و مراجعه است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه از کشورهای مختلف دنیا در قم تحصیل می‌کنند، بیان کرد: روزانه برنامه‌های متعدد علمی در قم رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه امروز بزرگان بسیاری در مباحث تطبیقی میان ادیان مطالعه دارند، ابراز کرد: قم پایگاه مهم و خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی است و منطقی که از قم به عالم صادر می‌شود، منطق عقلانیت، اخلاق و تعامل با ادیان و مذاهب است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه همچنین در برابر ظلم و ستم نیز منطق مبارزه داریم، اظهار داشت: پایه گفتمان قم عدالت، معنویت، اخلاق و تعامل میان ادیان و مذاهب است و برای این گفتمان نیز سرمایه‌گذاری و فعالیت علمی شده است.

وی با بیان اینکه متفکران و اصحاب علم و فرهنگ باید راه گفت‌وگو و تعامل را باز کنند، مطرح کرد: مشکلات بزرگ بشریت در قلمروهای مختلف با این گفت‌وگو و تعامل رفع خواهد شد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه در قم آمادگی همکاری با مراکز علمی دنیا وجود دارد، عنوان کرد: این همکاری به ویژه می‌تواند با مراکز علمی، فرهنگی و دینی هندوستان شکل بگیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha