یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1122264
۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹
تصاویر/ نشست حجت الاسلام والمسلمین  قرائتی با طلاب موسسه آل البیت

حوزه/ مفسر قرآن کریم در رابطه با الزامات کار فرهنگی گفت: اول اینکه خودتان را بهتر از دیگران ندانید، ممکن است تا فردا این گونه نباشد و هر دو این افراد تغییر کنند و دوم اینکه عمل افراد را از خود افراد جدا کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی امشب در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه معصومیه قم، عنوان کرد: عمل کننده به کار خیر، کمک کننده به کار خیر و راضی به کار خیر در ثواب کار خیر شریک هستند.

وی ادامه داد: تبلیغ باید کوتاه و مفید باشد، امام علی (ع) در نهج البلاغه دو خطبه بلند دارند که یکی وصیت به امام حسن مجتبی (ع) و دیگری نامه به مالک اشتر است و دیگر خطبه‌ها کوتاه هستند.

این مبلغ اظهار کرد: باید ظاهر و باطن کنار هم باشد. در قرآن ۱۱۵ کلمه دنیا و ۱۱۵ کلمه آخرت آمده است و در حدیثی نیز بیان شده است که اگر کسی دنیا را برای آخرت یا آخرت را برای دنیا از دست بدهد، مسلمان نیست.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه هرچه دارید اعم از علم، شعر و... در اختیار همه بگذارید، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید:« «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ» پیامبر برای هدایت شما حریص بود.

وی بیان کرد: عالمی داشتیم که دو سوم طلبه‌های قم شاگرد او بودند. روزی همسر او مریض می‌شود و زمانی که می‌خواهد به کلاس درس برود همسرش فوت می‌کند. او مردد می شود که به کلاس درس برود یا خیر؛ اما به خاطر اینکه طلبه‌ها منتظر او بودند به کلاس می‌رود و بابت تاخیری که در کلاس ایجاد شده بود معذرت خواهی‌ می‌کند و ماجرا تعریف می‌کند. ۵۰سال از این ماجرا می‌گذرد اما من هنوز به خاطر دارم که استادی داشتم که کلاس درسش را تعطیل نکرد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با تاکید بر لزوم استفاده از همه فرصت‌ها گفت: ۶۰ سال است که طلبه هستم و مجموع پنجشنبه های این ۶۰ سال بیش از سه هزار روز می‌شود نباید پنجشنبه ها تعطیل شوند.

وی با بیان اینکه باید هم تجربه قدما و هم ابتکار روز را با هم داشت، اضافه کرد: توفیق را شهرت ندانید. اگر همه یک سخنرانی را ببینند این ذخیره‌ای برای قیامت نیست؛ زیرا اگر برای رضایت خداوند نباشد سودی ندارد.

مفسر قرآن کریم اظهار کرد: خداوند بخواهد خوار کند بالاترین مدرک را هم داشته باشی خوار می کند و اگر خداوند بخواهد عزت دهد در هر شرایطی عزت می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با تاکید بر اینکه رزق ما از قبل تعیین شده است، ادامه داد: از خداوند هر چیزی می‌خواهید ظرفیت آن را هم بخواهید؛ اگر علم از خداوند می‌خواهید ظرفیت علم را هم بخواهید.

مفسر قرآن کریم در رابطه با الزامات کار فرهنگی بیان کرد: اول اینکه خودتان را بهتر از دیگران ندانید، ممکن است تا فردا این گونه نباشد و هر دو این افراد تغییر کنند.

وی افزود: امام صادق (ع) می‌فرماید:« مَن ذَهَبَ یَری أَنَّ لَهُ عَلَی الآخَرِ فَضلاً فَهُوَ مِنَ المُستَکبِرینَ، (قالَ حَفصُ بنُ غیاثٍ): فَقُلتُ لَهُ إِنَّما یَری أَنَّ لَهُ عَلَیهِ فَضلاً بِالعافیَةِ إذا رَآهُ مُرتَکِبا لِلمَعاصی، فَقالَ: هَیهاتَ هَیهاتَ! فَلَعَلَّهُ أَن یَکونَ قَد غُفِرَ لَهُ ما أتی وَ أَنتَ مَوقوفٌ مُحاسَبٌ؛ هر کسی خودش را بهتر از دیگران بداند، او از متکبران است. حفص بن غیاث می گوید: عرض کردم: اگر گنهکاری را ببیند و به سبب بی گناهی و پاکدامنی خود، خویشتن را از او بهتر بداند چه؟ فرمودند: هرگز هرگز! چه بسا که او آمرزیده شود، اما تو را برای حسابرسی نگه دارند.»

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ادامه داد: دوم اینکه عمل افراد را از خود افراد جدا کنید؛ نگویید تو خوب نیستی بگویید کار خوبی انجام ندادی و این کار درشأن تو نیست. ممکن است زنی بد حجاب باشد و این به معنی بی عفتی نیست.

وی بیان کرد: سوم اینکه از راه درود و سلام دعوت کنید و اگر محبوبیت ندارید امر به معروف و نهی از منکر نکنید؛ زیرا باید نفوذ کلام داشته باشید. تعداد کسانی که با اخلاق ایمان می آورند بیشتر از افرادی است که با استدلال ایمان می آورند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha