جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
آیت الله لاریجانی

حوزه/ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با پرداختن به مواردی همچون نحوه ساختار مباحث، کیفیت تدریس، تحقیق و تحلیل و توسعه حقیقی علم، توصیه کرد که افراد نخبه و مستعد علمی یک استاد را برای چند مدت انتخاب کرده و به تکثر جابجایی نپردازد تا با نظام فکری استاد اُنس بگیرند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، نشست آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با علما و اساتید حوزه علمیه خراسان شب گذشته در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد که در ابتدای این دیدار، شش نفر از اساتید مدارس مختلف حوزه خراسان به ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی خود پرداختند و برخی چالش‌های فقهی با مسائل روز را تشریح کردند.

آیت‌‎الله صادق آملی لاریجانی در پاسخ به مطالب مطرح شده ابتدا به موضوع تجزی در اجتهاد پرداخت که البته آن را مساوی با تقسیم کار ندانست و سپس بحث مهم توسط در اجتهاد را متذکر شد و آن را مساوی با تجزی در اجتهاد عنوان کرد.

وی گفت: این بحث مبتلابه است زیرا بسیاری از مقدماتی که ما را به استنباط فقهی در نتیجه می رساند، مقدمه های اصولی، ادبی، کلامی، فلسفی و... است که همه اینها نیازمند یک اجتهاد هستند.

این استاد دروس خارج حوزه علمیه در ادامه به موضوع فرآیند استنباط حکم شرعی در نزد فقیه یا اصولی اشاره کرد و این نکته را نیز متذکر شد که ما در اصول به چرایی حجیت خبر واحد نمی پردازیم بلکه به نفس اینکه خبر واحد حجت است، توجه می کنیم.

وی بر توجه به استفاده از فرصت ها در توسعه حقیقی علوم برای بارورتر شدن آن تأکید و اظهار کرد: باب های جدیدی برای کار علمی در حوزه علمیه هست که ساختارها را مقداری تغییر می دهد ولی ابواب جدید را به روی ما باز می کند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: مولف و نظریه پرداز حوزوی با پرداختن به مواردی همچون نحوه ساختار مباحث، کیفیت تدریس، تحقیق و تحلیل و توسعه حقیقی علم، توصیه کرد که افراد نخبه و مستعد علمی یک استاد را برای چند مدت انتخاب کرده و به تکثر جابجایی نپردازد تا با نظام فکری استاد انس بگیرند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر ضرورت پایبندی طلاب به حضور منظم در جلسات تحصیل و فراگیری علم از زبان اساتید اظهار کرد: نخبگان بیشتر از سایر طلاب در معرض آسیب هستند و این یک حقیقت است، زیرا آن‌ها با جریان عادی تعلیم و تعلم در حوزه‌ها اقناع نمی‌شوند و حتی ممکن است پاسخ شایسته به سؤالاتشان هم نگیرند؛ به همین دلیل، پیش می‌آید که طلاب نخبه، تحصیل فردی را در دستور کار قرار دهند و به سراغ منابع و مراجع علمی بروند که باید از چنین رفتاری پرهیز کنند زیرا نتیجه بخش نیست.

وی با توصیه به اساتید درباره لزوم زحمت آنان برای ارائه مطالب پرفایده به شاگردان، افزود: تحصیل فردی شاید بتواند ختم به برخی نتایج شود، اما این امر اشتباده است زیرا شاید با یک اشاره از اساتید صاحب‎نام از بین برود؛ به همین دلیل، طلاب باید خود را مکلف به حضور در کلاس‌های درس بدانند و در وهله اول با نظام فکری استاد آشنا شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع روش تدریس به دو سبک توسعه ای که از آن دفاع می کند و نیز اختصار اشاره و البته به تدریس مبسوطی به عنوان نماینده مکتب بودن نه نقل اقوال و بیان تاریخچه تذکر داد و ابراز کرد: تکرار مکرر در بحث اصولی فایده ای ندارد و رشد نکردن آن نیز به خاطر همین چند دوره تدریس یک علم است در حالی که می تواند به جای آنکه ۵ دوره ۵ ساله تدریس کند، در طول ۲۵ سال به بحث آن علم بپردازد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه همه رفت و آمد و تلاش ما باید بر اساس فکر اخلاقی خداپسندانه باشد تا محقق مفید جامعه باشیم، توجه به نماز شب، تلاوت قرآن کریم و عبادات را متذکر شد.

وی عمل بدون تقوا، اخلاص و یاد حق تعالی را به کف روی آب تعبیر کرد زیرا اگر کارها بر این اساس نباشد، انسان حسرت خواهد خورد و برای خودش در آخرت سرمایه ای نخواهد برد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha