یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1122673
۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳
جنگ اسرائیل و غزه

حوزه/ حجت الاسلام مهدی جبرائیلی تبریزی در متنی با عنوان «رسانه؛ ضلع سوم جنگ فلسطین و اسرائیل» به موضوع جنگ پیش رو پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مهدی جبرائیلی تبریزی در متنی با عنوان «رسانه؛ ضلع سوم جنگ فلسطین و اسرائیل» اینگونه نوشته است:

امپریالیسم رسانه‌ای را باید مدل مدرن امپریالیسم دانست که در دهه ۱۹۵۰، توسط آمریکا برای غلبه بر طرفهای متخاصم در جنگ سرد بنیانگذاری شد.

صهیونیسم همان زمان به درستی به قدرت رسانه در کنترل ذهن مردم پی برده بود. به همین دلیل در سال ۱۹۸۷ در سوئیس پروتکل رهبران صهیونیسم منتشر شد که؛ «ما هنگامی در تشکیل دولت اسرائیل موفق خواهیم شد که بر ابزارهای تبلیغاتی و مطبوعاتی جهان، تسلط داشته باشیم».

از اینرو صهیونیسم بین الملل از وسایل ارتباط جمعی و تبلیغاتی به عنوان مهم‌ترین ابزار اثبات خود استفاده می کند.

رسانه‌های صهیونیستی در یک خط مشترک و پروپاگاندای رسانه‌ای با استراتژی فریب، روایت جعلی، تحریف شده و وارونه از واقعیت غزه ارائه میکنند. این استراتژی در سه اتاق طراحی و عملیاتی میشود؛ اتاق فکر و اتاق جنگ و اتاق روایت.

کارکنان اتاق روایت، متجاوز را به عنوان نیرویی «دفاعی» و «مشروع» به مخاطب معرفی میکنند و جنبش مقاومت مردمی در برابر اشغال‌گران را به عنوان گروه «افراطی» یا «تروریستی» به تصویر میکشند.

در این راستا از راهبرد شبکه سازی تبلیغاتی هم بهره میبرند. مثلا یک فعال آمریکایی ادعا کرد که؛ «اسرائیل به ازای هر ویدیویی که علیه حماس منتشر میکند، ۱۰۰۰ دلار به اینفلوئنسرهای آنلاین می پردازد».

غول‌های رسانه‌ای تحت نفوذ صهیونیسم جهانی

بزرگترین شرکتهای رسانه ای در ملکیت صهیونیسم هستند:

۱. AOL تایم وارنر: بزرگ‌ترین کمپانی انحصار جهانی رسانه‌ای متعلق به نورمن پرل اشتاین یهودی است. بخش عظیم بازار فیلم، شبکه CNN، اینترنت و رسانه‌های چاپی از جمله مجله تایم را در اختیار دارد. تایم وارنر جایزه جوبیلی را به پاس پشتیبانی طولانی و همه جانبه از اسرائیل، از بنیامین نتانیاهو دریافت کرده است.

۲. وایاکام: دومین شرکت بزرگ رسانه‌ای آمریکا که مالک شبکه‌های تلویزیونی متعددی چون شبکه سراسری CBS است، توسط سامنر ردستون یهودی اداره می‌شود. فیلم‌های سینمایی این شرکت توسط پارامونت پیکچرز، به مدیریت زنی یهودی به نام شری لنسینگ تولید میشوند.

۳- نیوز کورپوریشن: متعلق به رابرت مرداک است. نیوزکورپ صاحب یک چهارم از کل رسانه‌های شنیداری، دیداری و چاپی جهان از جمله فاکس و فاکس نیوز است.

۴- برتلزمان: احاطه و گستره نفوذ این کمپانی در خارج از آمریکا در مقایسه با دیگر رسانه‌های آمریکایی به حدی است که برخی آن را کمپانی غیرآمریکایی قلمداد می‌کنند.

انتشارات رندوم هاوس متعلق به برتلزمان سالانه میلیون‌ها جلد کتاب در سراسر جهان منتشر می‌کند.

۵- جنرال الکتریک: به عنوان قدیمی‌ترین بنگاه اقتصادی جهان، در اوایل سال ۲۰۰۱ بخشهایی از شبکه‌های تلویزیونی خود را با بخشهایی از شرکت مایکروسافت ادغام کرد.

۶- والت دیزنی: یک شرکت‌ رسانه‌ای و سرگرمی با مدیریت میخاییل ایزنر یهودی است. این شرکت در نمایشگاه هزاره واقع در ایالت فلوریدا، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کرد.

مجموع اطلاعات و اخبار رسانه‌ای از قالب خروجی این ابر رسانههای صهیونیستی منتشر می‌شوند که به ایجاد باورهای مهندسی شده و تأثیرگذاری بر اذهان مردم به ویژه کودکان و جوانان می‌پردازند.

شانتاژهای رسانه های صهیونیستی

در جنگ اخیر هم دروغهایی مانند سر بریدن کودکان، تجاوز به زنان اسرائیلی و نگهداری کودکان آنها در قفس، توسط سیانان و لسآنجلس تایمز و تلویزیون فرانسه مطرح و سپس توسط برخی مقامات غربی با هدف همسان سازی حماس با داعش ضریب داده شدند تا با ایجاد تنفر نسبت به حماس، اجماع جهانی برای مبارزه با تروریسم داعشی شکل گیرد. چنان که نتانیاهو گفت: «جنایات حماس از زمان جنایات داعش دیده نشده است. کودکانی که به همراه خانواده‌های‌شان اعدام می‌شوند. مردان و زنان جوانی که از پشت تیر می‌خورند و اعدام می‌شوند».

همچنین دروغهایی مانند؛

  • معرفی حماس به عنوان شروع کننده جنگ،
  • دشمن اهل بیت بودن مردم فلسطین
  • مجسمه‌ صدام در فلسطین
  • ریختن خون‌های ایرانی در دریا
  • هدف قرار دادن مردم عادی توسط حماس
  • بریدن سر چهل کودک
  • یهودی بودن ساکنین اولیه فلسطین
  • جدا کردن مردم فلسطین از حماس

با هدف ایجاد گسل مذهبی، اجتماعی و سیاسی، تقلا برای بقای بیشتر یا حفظ آبرو و مدیریت افکار عمومی، سانسور خشم جهانی علیه اسرائیل، تبرئه اسرائیل از فاجعه المعمدانی در سطح داخلی و بینالمللی به ویژه در ایران به عنوان محور مقاومت انجام میگیرد.

سکوها و پلتفرم های حامی اسرائیل

امپراتوری‌هایی فضای مجازی وظیفه هدایت و جهت‌دهی و ایجاد یک گفتمان غالب را بر عهده دارند؛ بخش اعظم از جستجوهای فضای مجازی توسط گوگل(با مدیریت دو سرمایه دار صهیونیستی به نامهای لری پیج و سرگئی برین)، یاهو و ام. اس. ان انجام می‌شود.

دولت‌ها و گروه‌ها از این موتور جستجوها درخواست حذف برخی اطلاعات و یا سانسور آنها را می‌کنند؛ مثلا گوگل بنا به درخواست هند، فرانسه، آلمان، تایلند و ترکیه برخی فیلم‌های یوتیوب را سانسور میکند.

نمونه دیگر براساس گزارش روزنامه کالکالیست، به دستور نهادهای امنیتی؛ Google Maps و Waze از نشان دادن مناطق پرترافیک امتناع خواهند کرد تا گروه‌هایی همچون حماس نتوانند محل تجمع افراد و خودروها را از طریق این برنامه‌ها تشخیص دهند.

و یا برخی پلتفرمها حساب‌های کاربری فلسطینیان را حذف میکنند. صدی سوشیال اعلام کرد که شرکت متا در ۳ روز نخست جنگ ۷۹۵ هزار پست منتشر شده در رسانه‌های مختلف زیرمجموعه خود را حذف و اعلام کرده که چندین هشتگ مانند طوفان الاقصی که از سوی حماس به عنوان نام نبرد انتخاب شده، در اینستاگرام ممنوع کرده است.

البته این رژیم جعلی در جنگ رسانهای هم مانند جنگ نظامی با شکست مفتضحانه ای مواجه شد. خیزشهای جهانی علیه رژیم غاصب اسرائیل و همچنین استعفای «گالیت دیستل» وزیر اطلاع‌رسانی کابینه نتانیاهو دلیل بر این ادعا است.

همسویی صهیونیسم و رادیکالهای داخلی در جنگ مقاومت و اسرائیل

اما فقط رسانههای خارجی و وابسته به صهیونیسم جهانی نیستند که به شانتاژهای رسانهای در جهت وارونه کردن حقیقت و واقعیت متوسل میشود، در داخل هم برخی رسانه ها و قلم به دستان مزدور که نقش پر رنگی در فتنهها و اغتشاشات داخل کشور داشتند؛ به سمپاشی علیه جهاد اسلامی و محور مقاومت مشغول هستند. نکته حائز اهمیت اینکه چه بسا نقش این طیف رسانهای از کارکرد جریان خارجی موثرتر و کاراتر باشد. زیرا به عنوان جریان داخلی با ایجاد تشکیک در اصل ماجرا در مقام نظریه پرداز، بخشی از جامعه را با مساله شناختی و ذهنیتی مواجه میسازند.

ژورنالیست های اصلاح‌طلب هم با مطرح کردن مساله بازار و دلار و نوسان قیمت ارز از همان آغاز جنگ، هرگونه کنش سیاسی و اجتماعی حمایتی به نفع گروه‌های مقاومت را مغایر با منافع اقتصادی قرار داده و در واقع یک گسل اجتماعی و دوگانه حاکمیت/ مردم در موضوع فلسطین و حمایت از مقاومت ایجاد کنند.

شاهد عینی این کنش، سخنان ظریف بود که در خوشبینانهترین حالت میتوان آن را سادهلوحی و فقر شدید بینش سیاسی دانست. محور سخنان او در چند جمله خلاصه میشود که بدون اشاره به عدم حضور خود در مبارزات مردم با رژیم پهلوی و نیز جنگ هشت ساله و حقوق میلیونی دلاریاش گفت:

«من هم معتقد هستم که مردم از پرداخت هزینه خسته شده اند. نیازی نیست ما هزینه پرداخت کنیم. ما می توانیم از حق دفاع کنیم و دلیلی ندارد وجود فلسطین را تکذیب کنیم.

اگر پای ایران را به وسط معرکه جنگ بکشانند برای هیچکدام از مقام های حاکمیتی اتفاقی رخ نخواهد داد! بمب بر سر مردم ایران فرود می آید!

تا حالا مگر تحریمها به چه کسانی ضرر زده؟ به کسانی که روزی چند میلیون دلار درآمد دارند یا به مردم بیچاره؟».

همچنین تحلیل وارونه طیف رادیکال جریان اصلاح طلب مبنی بر ادعای عدم اقبال ملت ایران به مقاومت فلسطین را باید با این سنجه ارزیابی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha