یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ناوشکن

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ناوشکن ایرانی دنیا را متحیر کرد

سخنگوی دولت گفت: جوانان ایرانی با ناوشکن صد در صد ایرانی دنیا را متحیر کرده اند.علی بهادری جهرمی در اختتامیه رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج تهران بزرگ اظهار کرد: شرکت‌کنندگان رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج پایتخت را جهادگران اصلی خط مقدم میدان مبارزه می‌دانم که مشتی از نمونه خروار و ظرفیت و توان قدرت نرم انقلاب اسلامی است. وی افزود: من شک ندارم این همت شما نوجوان و جوانان دهه هفتادی و هشتادی و ان‌شاءالله دهه نودی در انتهای گام دوم انقلاب جایگاه ایران اسلامی، در حوزه رسانه و فضای مجازی، قدرت نرم و سخت انقلاب اسلامی را به رخ جهانیان خواهد کشید. بهادری تاکید کرد: برگزاری رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج پایتخت که بسیج پیشگام برگزاری آن شده، ظرفیت بسیار مناسبی برای فعال کردن این پتانسیل موجود در توان و استعداد ایران و ایرانی است. سخنگوی دولت در پایان گفت: جوانان نسل جدید در قلب اقیانوس و بیخ گوش دشمن آنچنان رزمایشی اجرا کردند که دشمن هیچ وقت تصور نمی‌کرد که جوانان این مرز و بوم با ناوشکن صد در صد ایرانی این‌گونه دنیا را متحیر کرده است. بنابراین گزارش در رشته پویانمایی رتبه اول توسط گروه سید ابراهیم از ناحیه مقاومت بسیج حضرت امیرالمومنین (ع)، رتبه دوم توسط گروه معید از ناحیه مقاومت بسیج حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) و رتبه سوم مشترک توسط گروه فاران از ناحیه مقاومت بسیج حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) و گروه دلزار از ناحیه مقاومت بسیج کربلا کسب شد. همچنین در رشته بازی‌های ویژه تلفن همراه، رتبه اول توسط تیم ریوو از ناحیه مقاومت بسیج مقداد، رتبه دوم توسط تیم ایلیا از ناحیه مقاومت بسیج شهید مطهری و رتبه سوم توسط تیم ثاقب از ناحیه مقاومت بسیج حبیب ابن مظاهر و همچنین در رشته نرم‌افزارهای ویژه تلفن همراه، رتبه اول توسط تیم شهید خادم شریف از ناحیه مقاومت بسیج سلمان فارسی، رتبه دوم توسط تیم هم‌دوره از ناحیه مقاومت بسیج شهید بهشتی و رتبه سوم توسط تیم شهدای شاهین دژ از ناحیه مقاومت بسیج حضرت امیرالمومنین (ع) معرفی شدند. در حوزه پویانمایی نیز گروه خورشید دوکوهه، استودیو منظومه، گروه پویانمایی حی شایسته تقدیر قرار گرفتند.

منبع: مهر

وضعیت هوای تهران قرمز شد

شاخص کیفیت هوای تهران در عصر شنبه با قرار گرفتن روی عدد ۱۵۳ در وضعیت قرمز و ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفت.شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: اکنون شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای تهران در وضعیت قرمز قرار دارد و این در حالی است که بیش از ۱۰ نقطه پایتخت اکنون در وضعیت قرمز است. در این شرایط به کودکان، زنان باردار و بیماران قلبی و ریوی توصیه می‌شود در فضای باز تردد نکنند و در صورت لزوم حتما از ماسک استفاده کنند مناطق پیروزی در منطقه ۱۳، شاد آباد منطقه ۱۸، شریف منطقه ۱۹، ستاد بحران منطقه هفت، دانشگاه تربیت مدرس منطقه ۶ و همچنین شهرداری مناطق ۲، چهار، ۱۹، ۲۱ و ۲۲ اکنون در وضعیت قرمز قرار دارد. براساس این گزارش در ۲۴ ساعت گذشته، شاخص کیفیت هوای تهران بر روی عدد ۱۴۷ (آلوده برای گروه‌های حساس) قرار داشت. از ابتدای سال جاری تا امروز ۹ روز هوای پاک، ۱۷۹ روز هوای قابل قبول، ۶۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۷ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها در روز شمار شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است. شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

منبع: ایرنا

راه‌آهن اسرائیل هک شد

گروه انتقام جویان سایبری در جدیدترین اقدام خود به سرور مرکزی شرکت راه آهن رژیم صهیونیستی نفوذ کرده و اطلاعات زیرساخت های آن را استخراج کرده است. اداره ملی سایبر اسرائیل و شرکت امنیتی چک‌پوینت نفوذ به زیرساخت‌های ملی رژیم صهیونیستی را امکان ناپذیر توصیف کرده بود! در اسناد منتشر شده توسط گروه انتقام جویان سایبری تصاویری از تجهیزات برقی مورد استفاده در زیرساخت‌های راه‌آهن نیز به چشم می‌خورد؛ کارشناسان سایبری معتقدند که این اقدام ضربه اطلاعاتی سختی به ادعاهای صهیونیست‌ها در حوزه امنیت سایبری وارد کرده است. به نظر می‌رسد این اطلاعات بخشی از واقعیتی است که تاکید میکند پشت اختلالات و قطعی‌های ایستگاه‌های اسرائیل گروه انتقام جویان سایبری قرار دارد.

منبع: تسنیم

والیبال ایران جهانی شد

فدراسیون جهانی والیبال با ارسال نامه‌ای به فدراسیون کشورمان مواضع ایران را در خصوص نحوه تعیین تیم‌های آسیایی در رقابت‌های قهرمانی مردان جهان در سال ۲۰۲۵ تایید کرد.شورای والیبال فدراسیون جهانی والیبال که امیر طلوع‌کیان از ایران نیز در این شورا حضور دارد، پارسال روش حضور و انتخاب تیم‌های ملی کشورهای مختلف با توجه به افزایش تعداد تیم‌های این رقابت‌ها در هر دو گروه مرد و زن را تعیین کرد و در هیئت رئیسه فدراسیون جهانی والیبال نیز به تصویب رسید. با توجه به اینکه در این روش تعداد تیم‌ها به ۳۲ عدد رسید و شیوه انتخاب آن‌ها نیز به صورتی بود که سه تیم برتر مسابقات قهرمانی هر قاره به طور مستقیم می‌توانند به مسابقات قهرمانی مردان جهان راه یابند، محمدرضا داورزنی بلافاصله درخواست فدراسیون والیبال ایران را به کنفدراسیون والیبال آسیا ارسال کرد و هیئت رئیسه، ایران را میزبان این رقابت‌ها اعلام کرد. با آغاز مسابقات قهرمانی مردان آسیا به میزبانی ارومیه مورخ ۲۷ مرداد تا ۴ شهریور، کیاتیپونگ دبیر کل کنفدراسیون آسیا که در این مسابقات حضور داشت در جلسه مشترک بین میزبان این مسابقات و اعضای کمیته کنترل به صراحت اعلام کرد که یکی از مهمترین مسابقات تقویم آسیا، مسابقات قهرمانی مردان آسیا است که در ارومیه برگزار می‌شود. وی یکی از دلایل اهمیت آن را نیز انتخابی قهرمان مردان جهان اعلام کرد، اما پس از انتشار این خبر، با رایزنی برخی کشورها از جمله استرالیا که به دلایل کاملا سیاسی از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در ارومیه انصراف داده بودند، کمیته مسابقات کنفدراسیون والیبال آسیا اعلام کرد که مسابقات انتخابی قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۵ به صورت جداگانه برگزار می‌شود و به یک باره در پیشنویس تقویم مسابقات قاره آسیا در سال ۲۰۲۴ مسابقات قهرمانی مردان و زنان آسیا را گنجاندند. این درحالی بود که به طور معمول در تقویم آسیا مسابقات قهرمانی قاره در سال‌های فرد به صورت هر دو سال یک بار برگزار می‌شود.

منبع:شبکه خبر

رئیس جمهور کوبا راهی تهران شد

«میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا به دعوت رسمی رییس جمهوری اسلامی ایران عصر روز یکشنبه و پس از ۲۲ سال از آخرین سفر فیدل کاسترو رئیس جمهور فقید این کشور در صدر هیأت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران خواهد شد. مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهور کوبا صبح روز دوشنبه توسط رئیسی و در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار خواهد شد. پس از مراسم استقبال رسمی و معارفه هیأت‌های همراه، ملاقات خصوصی رؤسای دو کشور، نشست مشترک هیات عالیرتبه و مراسم امضای اسناد و تفاهمنامه‌های همکاری برگزار می‌شود و سپس دو رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی مشترک نتایج و دستاوردهای رایزنی‌های فیمابین را تشریح خواهند کرد. میگل دیاز کانل در جریان این سفر علاوه بر دیدار رسمی با رئیسی دیدارهایی نیز با برخی مقامات عالی‌رتبه کشورمان خواهد داشت و از نمایشگاه توانمندی‌ها و آخرین دستاوردهای فناوران جمهوری اسلامی ایران و نیز انستیتو پاستور که در عرصه‌های پزشکی و دارویی با کوبا همکاری دارد، بازدید خواهد کرد. پس از سفر فیدل کاسترو رییس جمهور فقید کوبا در خردادماه سال ۱۳۸۰، این نخستین سفر رئیس جمهور این کشور به ایران است. خرداد ماه امسال رئیسی در قالب سفر منطقه‌ای به آمریکای لاتین پس از ۱۲ سال به دعوت رسمی همتای کوبایی خود به هاوانا سفر کرده بود که در جریان این سفر ۶ سند و تفاهم نامه همکاری در بخش‌های قضائی، همکاری‌های جامع سیاسی، مناسبات گمرکی و مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات به امضای مقامات عالی‌رتبه دو کشور رسیده بود.

منبع: مهر

عراق میزبان سرلشکر باقری شد

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در رأس یک هیأت بلندپایه نظامی به بغداد سفر می‌کند. بر اساس این گزارش، دیدار با مقامات بلندپایه سیاسی و دفاعی و مذاکره پیرامون همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و همچنین بازدید از مراکز نظامی کشور عراق از برنامه‌های مهم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در این سفر خواهد بود.

منبع: مهر

هشدار وقوع سونامی برای فیلیپین صادر شد

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۶ در مقیاس ریشتر امروز شنبه در فیلیپین به وقوع پیوست. بر اساس اعلام این شبکه تلویزیونی، پس از وقوع زمین لرزه مذکور هشداروقوع سونامی صادر شد. هنوز گزارشی از تلفات و میزان خسارات وارده گزارش نشده است. طبق گزارش کانال فیلیپین ABS-CBN، 3 زمین لرزه بزرگ ۷.۵ تا ۷.۷ ریشتری به طور همزمان رخ داد و سومین آن ۶.۹ ریشتر بوده است. مقامات منتظر پس لرزه هستند و خطر سونامی را اعلام کرده اند.

منبع: مهر

ابتدایی های تهران غیر حضوری شدند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: مقاطع کودکستان، دبستان و متوسطه اول استان تهران به غیر از فیروزکوه در دو نوبت صبح و عصر فردا یکشنبه ۱۲ آذرماه غیرحضوری شد.میر محمد غراوی بعد از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به تشدید آلودگی هوا و در معرض خطر قرار گرفتن شهروندان، بر اساس مصوبه کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا، فعالیت آموزشی مقاطع کودکستان، دبستان و متوسطه اول استان تهران به غیر از فیروزکوه در دو نوبت صبح و عصر فردا یکشنبه ۱۲ آذرماه غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود. وی ادامه داد: همه مقاطع تحصیلی مدارس استثنایی در دو نوبت صبح و عصر نیز غیرحضوری می‌باشد، همچنین پلیس راهور تهران بزرگ و پلیس راهور شرق و پلیس راهور غرب تهران، از تردد شبانه خودروهای گازوئیلی سنگین که آلایندگی قابل رؤیت دارند، جلوگیری کنند.

منبع: مهر

روسیه ریاست بریکس را بر عهده گرفت

ریاست دوره‌ای بریکس(قدرت‌های اقتصادی نوظهور) برای سال ۲۰۲۴ در نشست مسئولان ارشد این نهاد از آفریقای جنوبی به روسیه منتقل شد. در این نشست آنیل سوکلل شرپای آفریقای جنوبی ریاست بریکس را به ریابکوف معاون وزیر خارجه و شرپای روسیه تحویل داد. هیئتی از جمهوری اسلامی ایران که از جمله ۶ کشوری است که از ژانویه ۲۰۲۴ عضو رسمی بریکس خواهد شد هم در این نشست حضور داشت. BRICS نام گروهی از قدرت‌های اقتصادی نوظهور متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی(بریکس)، آرژانتین، اتیوپی، امارات متحده عربی، ایران، عربستان سعودی و مصر است.

منبع: ایرنا

برف اروپا را مختل کرد

بارش برف و طوفان زمستانی در جنوب آلمان و بخش‌هایی از کشورهای اتریش و سوئیس موجب لغو پروازها در این کشورها شده است. همه پروازهای روز شنبه در فرودگاه مونیخ به دلیل شرایط نامساعد جوی لغو شده است. پس از اعلام اولیه توقف ترافیک هوایی تا ظهر روز شنبه، مسئولان فرودگاه مونیخ اعلام کردند که پروازها تا ساعت ۶ صبح یکشنبه لغو خواهد شد. سایر فرودگاه‌های منطقه، از جمله زوریخ، پایتخت اقتصادی سوئیس، نیز اعلام کردند که پروازهای خود را با تاخیر انجام خواهند داد. راه آهن ملی آلمان (دویچ بان) نیز ضمن دادن هشدارهای لازم و توصیه‌های مراقبتی ترددی به مسافران، اعلام کرد که قطارها به مقصد و از ایستگاه مرکزی مونیخ نیز متوقف شده‌اند. مقامات بوندسلیگا آلمان نیز اعلام کردند که مسابقه فوتبال بین بایرن مونیخ و یونیون برلین که قرار بود بعدازظهر شنبه در مونیخ برگزار شود، لغو شده است. در اتریش و سوئیس، بارش برف موجب شده تا مقامات نسبت به خطر سقوط بهمن هشدار دهند. در استان‌های تیرول و فورارلبرگ در غرب اتریش نیز بارش برف به ۵۰ سانتی‌متر رسیده است و مقامات سطح هشدارها را در بالاترین رقم ممکن قرار داده‌اند. کاهش شدید دمای هوا و بارش سنگین برف در بیشتر مناطق انگلیس باعث شد تا همه پروازها در فرودگاه گلاسکو لغو و هزاران مسافر سرگردان شوند. روابط عمومی این فرودگاه صبح شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در حال حاضر عملیات پروازی به‌دلیل بارش سنگین برف متوقف شده‌است. کارشناسان دیشب سرگرم یخ‌زدایی بودند و امیدواریم هرچه زودتر پروازها از سرگرفته شود. این درحالیست که تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد مسافران در فرودگاه گلاسکو سرگردان هستند و خطوط هواپیمایی نیز به سایر مسافران توصیه کرده‌اند که پیش‌از حرکت به سمت فرودگاه، از وضعیت پرواز خود مطمئن شوند. فرودگاه گلاسکو شلوغ‌ترین گذرگاه هوایی اسکاتلند بشمار می‌رود که سالانه حدود ۸.۵ میلیون مسافر از طریق آن جابه‌جا می‌شوند. بارش برف سیستم حمل‌ونقل شهری را نیز مختل کرده است. شبکه ملی ریل انگلیس درباره تاخیر طولانی در تردد قطارها طی سه روز آینده هشدار داد. پلیس هم از رانندگان خواسته تا هنگام تردد در خیابان‌ها احتیاط کنند. اداره هواشناسی انگلیس برای سواحل شمالی و جنوب غرب اسکاتلند و همچنین سواحل جنوبی انگلیس هشدار زرد آب‌وهوایی صادر کرده است. بر اساس گزارش این سازمان، وضعیت شدید آب‌وهوایی و هشدارها تا تا پنجم دسامبر (۱۴ آذر) ادامه دارد. بنا بر پیش‌بینی‌های هواشناسی، مناطق شمالی انگلیس و ارتفاعات در روزهای آتی بارش برف تا چهار اینچ (بیش از ۱۰ سانتی متر) و کاهش دما تا منفی ۱۰ درجه سانتی‌گراد را شاهد خواهند بود. گفته می‌شود که سرمای هوا ناشی از ورود سامانه بارشی از قطب شمال است.

منبع: ایرنا

کمبود شیرخشک به خط پایان رسید

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: توزیع ماهانه شیر خشک در سال جاری نسبت به پارسال افزایش یافته است که نشان از افزایش سرعت تأمین و توزیع شیر خشک دارد. سیدحیدر محمدی روز شنبه در اجلاس شورای کلان منطقه ۹ کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مجتمع شهدای سلامت این شهر برگزار شد، افزود: این افزایش تامین و توزیع، حاکی از آن است که کمبود شیرخشک رو به پایان است و بازار به سمت اشباع پیش می‌رود. وی ادامه داد: طی آبان ماه امسال هشت میلیون و ۷۰۰ هزار عدد قوطی شیرخشک معمولی (رگولار) در کشور توزیع شد که عددی بی‌سابقه است. رئیس سازمان غذا و دارو گفت: این در حالی است که سال گذشته که وضعیت عادی بود، ماهانه بین پنج میلیون تا پنج میلیون و۵۰۰ هزار عدد قوطی توزیع شده است. دکتر محمدی افزود:خوشبختانه در آبان ماه وضعیت خوبی در بحث تأمین شیرخشک داشتیم و امیدواریم که این وضعیت مطلوب و حتی بهتر از آن را در آذر ماه هم شاهد باشیم. او گفت: گروه‌های نظارتی در سراسر کشور بازدید از تمامی شرکت‌های پخش را در دستور کار قرار داده‌اند و با صدور برنامه توزیع توسط معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی، شیرخشک موجود در انبارهای شرکت‌های پخش، بین داروخانه‌ها توزیع می‌شود. رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در راستای اصلاح سیاست‌های ارزی شیرخشک و به‌منظور اطمینان از مدیریت صحیح زنجیره تأمین آن برای نوزادان، سازمان غذا و دارو گروه‌های نظارتی گسترده در سطح کشور ایجاد کرد بدین ترتیب که شرکت‌های توزیع‌کننده شیرخشک، در سطح کشور به صورت همزمان مورد بازرسی قرار می‌گیرند. دکتر محمدی گفت: کشور در شرایط جنگ اقتصادی است و متناسب با آن تدابیر لازم در تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه سلامت اندیشیده می شود مثلا حوزه سلامت وابسته به نرخ ارز بوده و یکی از مواردی که رابطه تنگاتنگ با مسائل ارزی دارد بحث تأمین دارو، تجهیزات پزشکی، اقلام دارویی و شیرخشک بوده است. وی افزود: در سخت‌ترین شرایط تحریمی با مدیریت جهادی مدیران ولایی و انقلابی عملکرد بسیارخوبی داریم و تحت هیچ شرایطی اجازه نداده ایم که کشور در حوزه غذا ودارو با وجود این شرایط بسیارسخت دچار مشکل شود. رییس سازمان غذا و دارو گفت: وی ادامه داد:در حوزه دارو به ثبات نسبی رسیده ایم و در زمینه اقلام و مواد آرایشی و بهداشتی هم مشکلی نداریم و در تمامی بخش‌های مرتبط با حوزه‌ غذا و دارو نظارت جدی داریم.

منبع:شبکه خبر

شهادت دو پاسدار در سوریه تایید شد

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت پاسداران رشید اسلام « محمدعلی عطایی شوچه » و «پناه تقی زاده» حین انجام ماموریت مستشاری در جبهه مقاومت اسلامی سوریه ، توسط دژخیمان غاصب صهیونیستی خبر داد.روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهادت دو تن از پاسداران انقلاب اسلامی حین انجام ماموریت مستشاری در جبهه مقاومت اسلامی سوریه خبر داد .در شرایطی که جهانیان شاهد تداوم جنایات گسترده و وحشیانه رژیم جعلی و کودک کش صهیونیستی تحت حمایت آشکار امریکا برخی دولت‌های اروپایی علیه غزه و شهادت مظلومانه هزاران تن از مردم فلسطین به ویژه زنان و کودکان در این جنگ نابرابر و ناجوانمردانه هستند، پاسداران رشید و سرافراز اسلام " محمدعلی عطایی شورچه " و " پناه تقی‌زاده " حین انجام ماموریت مستشاری در جبهه مقاومت اسلامی سوریه ، توسط دژخیمان غاصب صهیونیستی به شهادت رسیدند و نشان دادند خط سرخ شهادت همچنان زنده و رهپویان سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام ) با اقتدا به مولای خود، راست قامت و جان برکف هستی خویش را پای دفاع از اسلام و ولایت و عزت و شرافت مسلمین خالصانه فدا می‌کنند. شهادت پرافتخار این شهدای عزیز تربیت یافته مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی را به محضر ولی امر مسلمین و فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای ( مدظله العالی ) ، ملت شریف ایران اسلامی ، خانواده‌های مکرم ، همکاران و همرزمانشان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز آحاد مجاهدان مومن صمیمانه تهنیت و تسلیت عرض نموده و علوه درجات آنان را از درگاه احدیت مسئلت داریم .

منبع:شبکه خبر

ایران ۲۵ جهان شد

جدیدترین آمار منتشر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مورد وضع ناوگان تجاری کشورهای جهان نشان می‌دهد ایران با ۹۴۲ فروند کشتی تجاری بالاتر از آمریکا، آلمان و فرانسه، در جایگاه ۲۵ جهان قرار دارد.بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مورد وضع ناوگان تجاری کشورهای جهان، ایران با ۹۴۲ فروند کشتی تجاری بالاتر از آمریکا قرار گرفته است. ایران در میان ۱۸۶ کشور بررسی شده در این گزارش رتبه ۲۵ را به خود اختصاص داده است. بر اساس این آمار، ایران در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) ۳۲ کشتی فله‌بر، ۳۱ کشتی کانتینری، ۳۹۳ کشتی باری عمومی،۸۳ نفتکش و ۴۰۳ فروند کشتی از انواع دیگر داشته است. به این ترتیب، از جمله کشورهایی که از این نظر پایین‌تر از ایران قرار دارند می توان به آمریکا، برزیل، پرتغال، دانمارک، کانادا، آلمان، استرالیا، فرانسه، بنگلادش، اسپانیا، سوئیس اشاره کرد. بر اساس این گزارش، آمریکا در رتبه ۷۰، آلمان در رتبه ۳۸ و فرانسه رتبه ۴۰ و بسیار پایین‌تر از ایران قرار دارند. به لحاظ تعداد کشتی‌های تجاری در میان ۲ کشور نخست (خاورمیانه) غرب آسیا نیز قرار دارد. بر اساس آماری که از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای کشورهای غرب آسیا منتشر کرده است، ایران با ۹۴۲ فروند کشتی تجاری پس از ترکیه با یک هزار و ۲۳۷ فروند کشتی قرار گرفته است. پس از ایران، امارات با ۶۳۶ فروند کشتی و پس از آن عربستان با ۴۱۳ فروند کشتی قرار دارند، بحرین نیز با ۱۹۰ فروندکشتی تجاری در جایگاه پنجم قرار دارد. ناوگان کشتی‌های تجاری ایران بیش از ۳۰۰ فروند از امارات بیشتر و بیش از ۲ برابر تعداد کشتی‌های تجاری عربستان است. کشورهای بررسی شده در این گزارش به عنوان خاورمیانه (غرب آسیا) شامل، ترکیه، ایران، امارات، عربستان، آذربایجان، بحرین، کویت، قطر، عراق، عمان، لبنان، رژیم صهیونیستی، اردن، یمن، گرجستان و سوریه به ترتیب رتبه‌هایشان هستند. کل کشتی‌های تجاری فعال در منطقه خاورمیانه بررسی شده در این گزارش در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۳۹۸ فروند بوده است که بیش از یک پنجم این کشتی‌ها به ایران اختصاص داشته است.

منبع:شبکه خبر

خانه های پلاک قرمز اخطار گرفتند

فرمانده کل انتظامی کشور به صاحبان واحدهای مسکونی موسوم به پلاک قرمز هشدار داد تا سه ماه آینده ملک خود را تعیین تکلیف کنند. سردار رادان امروز در حاشیه بازدید از طرح پاکسازی مناطق شوش و مولوی از لوث معتادان متجاهر گفت: یکی از اقدامات پلیس در بحث معتادان متجاهر شناسایی واحدهای موسوم به پلاک قرمز بود یعنی واحدهایی که رها و تبدیل به مرکز توزیع و استعمال ماده مخدر شده اند. وی ادامه داد: به مالکان آن‌ها هشدار داده‌ایم تا سه ماه نسبت به تعیین تکلیف واحد خود از تاریخی که به آن‌ها گفته‌ایم، اقدام کنند. سردار رادان ادامه داد: یکی از مسایلی که اهالی شوش و هرندی با آن روبرو هستند، موضوع معتادان متجاهر است و قول داده‌ایم که این دغدغه را از روی دوش مردم برداریم و در این راستا دستگاه قضایی، شهرداری و حتی مردم محل همراه شدند. وی افزود: ابتدا معتادان متجاهر را جمع آوری کردیم، تعدادی کارتن خواب هم بود که مردم را از لحاظ روحی و روانی آزار می‌دادند و از سوی دیگر مکان‌های موسوم به پلاک قرمز بود که به حال خود رها شده بودند. فرمانده فراجا با بیان اینکه از این مکان‌ها معتادان برای تجمع و سرقت‌های خرد استفاده می‌کردند، گفت: با اجرای طرح، تعداد آن‌ها کم و کمتر شد؛ از دیشب تعداد معتادان متجاهر به ۶۰ نفر رسیده البته که ساماندهی، تغییر چهره و لباس آن‌ها مهم است. سردار رادان یادآور شد: خانه‌های پلاک قرمز را دیگر پلمب نکردیم و با مصالح ساختمانی آن‌ها را پوشاندیم و باید انشعابات آب و گاز و برق آن‌ها نیز قطع شود. وی ادامه داد: یک تعداد دستفروش هم در شوش و هرندی بودند که در واقع وسایل سرقتی را جابجا می‌کردند و یک حضور غیر طبیعی داشتند که منطقه را از حضور این به ظاهر دستفروشان آزاد کردیم. فرمانده فراجا با تاکید بر اینکه باید بسترهای تخلفات مثل ضایعاتی فروشی‌ها، پلاک قرمز را پاک کنیم، گفت: ضایعات را معتادان جمع می‌کنند و به این محل می‌آوردند، ما محل را بلوکه کردیم و از شهرداری می‌خواهیم که نسبت به ساماندهی اقدام کند گو اینکه بسیار فعال هستند. فرمانده فراجا افزود: از همکارانم خواستم که به صورت مستمر در اینجا حضور داشته باشند و باید با افتخار بگوییم که بچه شوش و هرندی هستیم چرا که این محله جانباز خیز است و در دفاع مقدس اهالی اینجا زحمات زیادی کشیده‌اند. وی تاکید کرد: دستگاه‌های دیگر هم باید به مقوله معتادان متجاهر ورود کنند شاید هم این منطقه را خوب نمی‌شناسند و از طرفی توزیع غذا از طرف خیرین در این محلات هم موجب افزایش معتادان شده است. سردار رادان با بیان اینکه ما براساس خواسته مردم ورود انتظامی کردیم و همچنان می‌مانیم، گفت:، اما انتظار داریم دستگاه‌ها هم ورود فرهنگی کنند؛ اقدام بعدی ما دیگر محله‌ها و خیابان‌های تهران است؛ به مردم این محله قول می‌دهم زمانی که تهران باشم و در ماموریت نباشم حتما به این محله شبانه و کوچه به کوچه سر بزنم.وی اضافه کرد: بچه‌های بسیج هم فعال هستند و سردار حسن زاده فرمانده سپاه محمدرسول الله (ص) هم پای کار است.

منبع:شبکه خبر

انفجار اسکاتلند را لرزاند

انفجارمهیب در یک ساختمان مسکونی در شهر ادینبورگ اسکاتلند واقع در شمال انگلستان دست کم یک کشته و دو زخمی در محل انفجار و دو زخمی در خارج از آن برجای گذاشت.سازمان خدمات آتش نشانی اسکاتلند اعلام کرد بر اثر این انفجار که شامگاه جمعه روی داد، ساختمان کانون انفجار به کلی تخریب شده است و زخمی‌ها به بیمارستان منتقل شدند. پلیس همه راه‌های منتهی به این ساختمان را مسدود کرده است و از آمد و شد افراد به خودروها جلوگیری می‌کند. هنوز علت انفجار اعلام نشده است، اما رسانه‌های محلی به نقل از همسایگان وحشت زده این ساختمان که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند: "مثل انفجار بمب بود. "مقامات محلی می‌گویند: اگرچه هنوز برای حدس زدن درباره آنچه اتفاق افتاده زود است، ما از نزدیک با مقامات برای کمک به کشف علت انفجار کار می‌کنیم. به گفته اهالی، پس از انفجار، قطعات ساختمان بر روی خانه‌ها و خودروهای آنان سقوط می‌کرد، شیشه‌های پنجره ساختمان‌های اطراف این ساختمان شکست و به درون خانه‌ها و بیرون آن می‌ریخت، دزدگیر همه ماشین‌ها به صدا درآمده بود و کودکان و زنان با شنیدن صدای مهیب انفجار و صحنه‌های پس از آن، فریاد می‌زدند که موجب رعب و وحشت شدید شد. رسانه‌های محلی می‌گویند: بر اثر این انفجار که صدای آن صدها متر دورتر از محل حادثه موجب رعب و وحشت مردم شد، ده‌ها ساختمان دیگر و خودروهایی که در خیابان و محوطه خانه های اطراف بودند خسارت دید.

منبع:شبکه خبر

حزب‌الله پایگاه صهیونیستی را به توپ بست

پس از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه، حزب‌الله در حمایت از مردم و مقاومت پایگاه‌های صهیونیست را هدف قرار داد. مقاومت اسلامی لبنان حزب‌الله شنبه با موشک مناسب، پایگاه توپخانه «خربه ماعر» را در مرز لبنان و فلسطین اشغالی هدف قرار داد. براساس گزارش المیادین، مقاومت لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمندگان مقاومت در ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی روز شنبه سایت خربه ماعر رژیم صهیونیستی را هدف قرار دادند و این سایت مستقیما مورد اصابت قرار گرفت. بر اساس این بیانیه، این هدف در حمایت از مردم ثابت قدم فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت شجاعانه و شرافتمندانه آن‌ها در برابر اشغالگری صورت گرفت. حزب الله بامداد شنبه نیز اعلام کرد که در ساعت ۲۳:۲۰ روز جمعه، مواضع توپخانه دیشون را که شهر حولا را با راکت‌های کاتیوشا گراد هدف قرار داده است که تصاویر نشان می‌دهد هدف گیری آن منجر به تلفات مستقیم شده است. ‏رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که پس از ارزیابی ارتش اشغالگر از وضعیت، دستوراتی به شهرک نشینان در شمال داده شده است، رفت و آمد نکنند. دو روز پیش، پس از پایان آتش‌بس، رسانه‌های صهیونیستی به نقل از آویچای استرن، رئیس شهرک کریات شمونه، در پیامی به ساکنان این شهرک شمالی گفته بودند به شهر بازنگردند. رسانه‌های صهیونیستی تایید کردند که «اسرائیل» از نظر شرایط آغاز جنگ در جبهه شمالی علیه حزب الله در بدترین وضعیت از زمان تأسیس خود قرار دارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

سقف دانشگاه فرهنگیان تغییر یافت

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: براساس اصلاحات جدید حداکثر سن مجاز برای ورود به دانشگاه فرهنگیان از ۲۲ سال به ۲۴ سال تمام اصلاح شد. عبدالرسول پورعباس گفت: تاکنون بیش از ۸۲۰ هزار نفر برای نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرده‌اند و به منظور ارائه تسهیلات و فرصت بیشتر برای آن دسته از متقاضیانی که تاکنون برای ثبت‌نام نوبت اول آزمون سراسری و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم در دانشگاه فرهنگیان سال ۱۴۰۳ اقدام نکرده‌اند ترتیبی اتخاذ شده است که مهلت ثبت‌نام تا پایان روز چهارشنبه ۱۵ آذر ماه تمدید شود. معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: متقاضیانی که قبلاً در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند، در صورت تمایل، صرفاً در بازه زمانی مذکور می‌توانند نسبت به مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی خود اقدام کنند. پورعباس همچنین با تأکید بر ضرورت توجه و مطالعه دقیق اطلاعیه‌های منتشر شده در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور و دفترچه راهنمای ثبت‌نام در آزمون سراسری، خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین اصلاحات دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم در دانشگاه فرهنگیان حداکثر سن مجاز برای ورود به دانشگاه فرهنگیان از ۲۲ سال به ۲۴ سال تمام اصلاح شد که ضرورت دارد متقاضیان آزمون دانشگاه فرهنگیان که دارای ۲۴ سال سن (مبنا اول مهر هر سال تحصیلی) هستند در زمان تمدید شده در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم دانشگاه فرهنگیان ثبت‌نام نمایند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

دانشگاه شهیدبهشتی مقصد بعدی رئیس جمهور شد

رئیس جمهور در هفته جاری و همزمان با فرارسیدن روز دانشجو به دانشگاه شهیدبهشتی می‌رود و در جمع دانشجویان این دانشگاه حضور می‌یابد. شنیده‌ها حاکی از این است که سیدابراهیم رئیسی به مناسبت روز دانشجو و ۱۶ آذر در جمع دانشجویان تهرانی حضور پیدا می‌کند. رئیس جمهور به احتمال زیاد در هفته جاری برای مراسم گرامیداشت روز دانشجو به دانشگاه شهیدبهشتی می‌رود. با پیگیری از مسئولان دانشگاه شهید بهشتی این موضوع تکذیب نشد، اما اطلاع رسانی درباره زمان دقیق برگزاری مراسم و قطعی شدن حضور رئیس جمهور به آمدن نامه از سوی دفتر ریاست جمهوری موکول شد. سال گذشته همزمان با هفتادمین سالگرد روز دانشجو، سید ابراهیم رئیسی به دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در این دانشگاه حضور یافت.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

رژیم صهیونیستی از مذاکرات قطر خارج شد

رژیم صهیونیستی که تعدادی از اعضای موساد را برای مذاکره در خصوص آتش‌بس غزه به پایتخت قطر فرستاده بود، اعلام کرد تیم خود را بازگردانده است. دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که به دنبال «بن‌بست در مذاکرات» به تیم مذاکره‌کننده خود دستور داده به تل‌آویو بازگردند. خبرگزاری رویترز ساعاتی پیش به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد که گروهی از اعضای سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (موساد) برای گفتگو با میانجیگران قطری در خصوص برقراری وقفه در جنگ غزه به دوحه رفته‌اند. آتش بس پیشین جمعه ۲۴ نوامبر (جمعه هفته گذشته) آغاز شد و با دو بار تمدید به مدت یک هفته ادامه پیدا کرد. گفتنی است، رژیم صهیونیستی پس از اتمام آتش‌بس مجددا بمباران را آغاز کرده و تمام مناطق غزه را هدف قرار داده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

بغداد به واشنگتن هشدار داد

دفتر نخست وزیر عراق اعلام کرد که محمد شیعه السودانی طی تماس تلفنی به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص هرگونه حمله به خاک عراق هشدار داده است. سودانی همچنین گفت که دولت عراق متعهد است «از امنیت مستشاران ائتلاف بین المللی حاضر در عراق اطمینان حاصل کند». السودانی در این گفتگو تاکید کرد که حملات هوایی آمریکا به مواضع گروه‌های مسلح مرتبط با نیروهای شبه‌نظامی «الحشد الشعبی» عراق در منطقه «جرف النصر» در استان مرکزی بابل، نقض حاکمیت عراق است. السودانی و بلینکن همچنین درباره تحولات در اراضی اشغالی گفتگو کرده و توافق کردند که آتش بس را تثبیت کنند، حملات را متوقف کنند و اطمینان حاصل کنند که درگیری به گونه‌ای گسترش نمی‌یابد که تهدیدی واقعی برای امنیت و ثبات در منطقه باشد. گفتنی است، ۲۲ نوامبر هواپیماهای آمریکایی به مواضع نیروهای حشد الشعبی در منطقه جرف النصر در جنوب بغداد حمله کرده و هشت نفر از اعضای این گروه را به شهادت رساندند. این حمله در پاسخ به اقدامات اخیر گروه‌های مقاومت عراق بود. این گروه‌ها از زمان آغاز جنگ غزه حملات متعددی به پایگاه‌های آمریکایی انجام داده‌اند. مقاومت اسلامی عراق امروز در بیانیه جدید خود بار دیگر تأکید کرد که هرگز مردم غزه و جنوب لبنان را در مواجهه با رژیم صهیونیستی و طاغوتیان جهان تنها نخواهد گذاشت.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

ارتش از زیردریایی ضد مین رونمایی کرد

شناور زیرسطحی بدون سرنشین با قابلیت انهدام انواع مین‌هایی دریایی توسط نیروی دریایی ارتش رونمایی شد.در جریان برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دفاعی نیروی دریایی ارتش از یک شناور زیر سطحی بدون سرنشین(ROV) رونمایی شد. این شناور جدید قابلیت شناسایی و انهدام انواع مین‌های لنگردار و کف خواب را دارد. قابلیت حمل انواع محموله‌ها برای انهدام انواع مین‌ها از دیگر قابلیت‌های این شناور بدون سرنشین جدید است. این شناور همچنین توان اجرای عملیات تا عمق 200 متری و مداومت 24 ساعت دریانوردی را دارد. مین‌های دریایی معمولاً مجهز به حسگرهایی هستند که نسبت به تغییرات میدان مغناطیسی،‌ فشار آب و صوت تولیدشده توسط پروانه شناورها حساس هستند و در صورت تغییر در یکی از این مؤلفه‌ها منفجر می‌شوند، علاوه بر این، برخی دیگر از مین‌های دریایی نیز در صورت برخورد مستقیم با شناورها منفجر می‌شوند و برخی دیگر به‌صورت همزمان به چند حسگر مجهز هستند و به‌صورت ترکیبی عمل می‌کنند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha