دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
هنر

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در نشست خبری نخستین جشنواره ملی «معروف» و رونمایی از پوستر آن تصریح کرد: امر به معروف به معنی خشونت و یقه گرفتن نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست خبری نخستین جشنواره ملی «معروف» و رونمایی از پوستر آن با حضور حجت الاسلام والمسلمین صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر عصر امروز در محل این ستاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری توکلی دبیر این جشنواره گفت: سال گذشته جریانی در کشور ایجاد شد که رسانه های معاند بخشی از اتفاقات را مستقیم به ستاد امر به معروف ارتباط دادند که گشت ارشاد و ... از جمله اینهاست.

وی با انتقاد از کم کاری دستگاه های مرتبط با فریضه امر به معروف افزود: ستاد امر به معروف جور دستگاه های فرهنگی و هنری را می کشد که باید به احیای امر به معروف در قالب های هنری و فرهنگی می پرداختند.

توکلی با توضیح بخش های جشنواره «معروف» توضیح داد: جشنواره معروف در ۸ بخش اصلی کار خود را آغاز خواهد کرد. بخش اول، فیلم است که فیلم بلند را هم شامل می‌شود. ستاد توان این امر را دارد که در جذب فیلمهای سینمایی فعالیت کند. بخش عکس، پویانمایی، رسانه و فضای مجازی، هنرهای تجسمی و نیز بخش ادبیات و پژوهش از سایر محورهای جشنواره است.

وی ادامه داد: ستاد امر به معروف اولین جریان سازی رسانه ای خود را در قالب این جشنواره با شعار «حکمرانی عادلانه» تعریف کرد. برخی محورها را در موضوع امر به معروف و نهی از منکر در قالب فرهنگی و هنری در نظر گرفتیم.

دبیر جشنواره معروف درباره زمان شروع جشنواره «معروف» گفت: این جشنواره از امروز شروع و اختتامیه بین ۲۳ تا ۲۹ بهمن برگزار می‌شود. هدف اصلی جشنواره تولید آثاری در زمینه امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام طاهری آکردی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز در ادامۀ این نشست گفت: مقولۀ امر به معروف و نهی از منکر اساساً مفهومی انسانی است تا اسلامی. تمام باید و نبایدهای اخلاقی در حیطۀ امر به معروف است. هرچیزی که برای سعادت جامعه انجام می گیرد، معروف و آنچه سبب شقاوت می‌شود، منکر است. وحی برای اکمال مسائل اخلاقی است. مکارم اخلاق با عقل قابل فهم است. از دیگر سو هرچه باید در جامعه انجام شود، معروف است و نبایدها نیز منکر است. تمام جوامع انسانی امر به معروف و نهی از منکر را دارند. هر چند غرب برای بایدها و نبایدها حد و تعزیر گذاشته است، اما اسلام این را جزو سبک زندگی و از واجبات قرار داده است. این دو فریضه به قدری مهم است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام امر به معروف را نسبت به سایر بایدها، نسبت قطره به دریا می داند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: سینما در غرب جای کلیسا را گرفته است. ما در نظام جمهوری اسلامی معتقد نیستیم که سینما جای مسجد را گرفته بلکه معتقدیم مسجد باید در کنار سینما باشد. امام می فرماید ما با هنر و سینما مخالف نیستیم بلکه با هرزگی مخالفیم.

وی در ادامه ابراز داشت: امروز اصلی ترین عنصر برای معرفی یک فکر، فیلم و رسانه و شبکه های اجتماعی است. اینها منبرهای عصر جدید هستند. ما به عنوان مسلمانی که باید از اعتقاداتمان دفاع کنیم، باید از رسانه بهره بگیریم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پایان گفت: ابلاغ پیام دین و بیان حرف حق و معروف را که جامعه را به تعالی می رساند، ما را در کار انبیاء شراکت می دهد. ما وظیفه داشتیم بستر را فراهم کنیم. ما می خواهیم در قالب هنر مصادیق امر به معروف را بگوییم. مبلغ قانون گرایی و نظم و هویت ملی و مذهبی کشور باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم خطاب به هنرمندان گفت: شما هنرمندان باید جریان ساز باشید و فضایی را ایجاد کنید که آحاد خود را در یک مجموعه ببینند.

وی افزود: مصلحت این است که همه دلسوز و ایثارگر باشند و همه به دنبال عزت عمومی باشند. امر به معروف به معنی خشونت و یقه گرفتن و مچ گرفتن نیست و ایجاد انرژی عمومی و پیوند دادن دلهاست.

وی در پایان خطاب به مسئولان جشنواره گفت: رعایت اولویت‌ها مهم است. نکته دیگر استقامت است و باید استقامت به خرج دهید. در موضوع امر به معروف از بهترین محتواها و مجری ها استفاده شود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha