یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
استاد رفیعی

حوزه/ سخنران مذهبی با بیان اینکه حداقل ۲۰ ویژگی برای خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها وجود دارد، به تبیین ویژگی‌های این خانه پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نخستین شب مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با حضور عموم مردم قم در جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی سخنران مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه به سخنرانی پرداخت و با اشاره به آیه شریفه «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ؛ [این نور] در خانه‌هایی است که خدا اذن داده [شأن و منزلت و قدر و عظمت آن‌ها] رفعت یابند و نامش در آن‌ها ذکر شود، همواره در آن خانه‌ها صبح و شام او را تسبیح می‌گویند»، عنوان کرد: رفعت دو معنا دارد، یک رفعت مکانی و یک رفعت جایگاه و مقام است، همانند جایگاه و مقام رسول اکرم صلی الله که در کنار یاد خداوند متعال قرار گرفته است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: خداوند متعال به خانه هایی، رفعت مکانی داده است، همانند مساجد که در آن، یاد خدا می‌شود. در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، خداوند متعال، بیوت الانبیا را بالا برده است، همچنین بنا بر روایاتی از کتب اهل سنت و تشیع، خانه حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها نیز مصداق این بیوت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه به ویژگی‌های خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و گفت: اولین ویژگی خانه حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها اینکه بیت الوحی است، بسیاری از آیات قرآن کریم در این خانه نازل شده، از جمله سوره «هل اتی» که روز ۲۵ ذی الحجه نازل شده و به نام روز خانواده نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه حدیث کساء جزو مسلمات تاریخ است که در خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها اتفاق افتاده است، افزود: آیه تطهیر در این خانه نازل شده و پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله به مدت ۶ ماه هر روز به این خانه می‌آمدند و آیه تطهیر را قرائت می‌فرمودند.

این سخنران مذهبی، ویژگی دوم خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را بیت ملائکه و فرشتگان عنوان کرد و افزود: روایتی از امام صادق علیه‌السلام در اصول کافی آمده که جبرئیل پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله هر روز به خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌آمد و به حضرت تسلیت می‌گفت، حضرت را آرام می‌کرد و اخباری از پدر بزرگوار و ذریه حضرت در آینده به ایشان می‌گفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی بیان کرد: ویژگی سوم خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، بیت الولایه و خانه تولّی و تبرّی است، این خانه، خانه دفاع از ولایت حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام است.

وی تصریح کرد: ما تشیع خود را مدیون حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها هستیم و اگر حضرت سکوت می‌کرد، امروز از تشیع چیزی باقی نمانده بود.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: زمانی که زنان مدینه به ملاقات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها رفتند، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها خطبه ای در میان زنان انصار و مهاجر خواندند و فرمودند: «به خدا در حالی صبح کردم که از دنیای شما متنفرم، مردان شما را دشمن می شمرم، و از آنها بیزارم»، آن حضرت سوالی پرسیدند که در مقابل چشمان تاریخ است و فرمودند چرا و به کدام مجوز مردان شما محور خلافت را از آنچه پیامبر صلی الله علیه وآله در بیانات صریح و سخنان روشن خود بیان کرده بود منحرف ساختند؟».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تأکید کرد: خداوند متعال، خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را با نزول سوره «هل اتی» و دیگر سوره‌های قرآن کریم، حضور فرشتگان، دفاع از ولایت و غیره بالا برده است.

وی با بیان اینکه این خانه، قدمگاه و حضور اهل بیت علیهم‌السلام، بیت العباده، بیت الایثار، بیت التربیت، بیت الدعا و غیره است، گفت: خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها حداقل ۲۰ ویژگی دارد که در شب‌های آینده به سایر ویژگی‌ها پرداخته می‌شود.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه خانه‌ها را با این ویژگی‌ها تطبیق دهیم، اظهار کرد: در این خانه نماز شب و دعا خوانده می‌شود، ایثار و انفاق می‌شود و ما باید تلاش کنیم خانه‌های خود را با این ویژگی‌ها تطبیق دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در دو شب بعدی مراسم به ادامه ویژگی‌های خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها خواهد پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha