دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عراق

حوزه/ گروه‌های مقاومت عراق از روزهای اول عملیات طوفان الاقصی در دفاع از ملت مظلوم غزه مواضع آمریکایی و صهیونیستی را در سایه فشارهای داخلی و خارجی به مجاهدان عراقی، هدف قرار دادند و شهدایی را تقدیم کردند...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، از همان روزهای اول عملیات طوفان الاقصی گروه‌های مقاومت عراق ضمن اعلام همبستگی با گروه مقاومت فلسطین اعلام کردند در حمایت از ملت مظلوم غزه تا پایان یافتن حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع این منطقه به حملات خود علیه پایگاه‌های آمریکایی در عراق و حتی مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی ادامه می‌دهند.

در بین گروه‌های مقاومت عراقی، گردان‌های حزب‌الله، عصائب اهل‌الحق، جنبش نجباء و گردان‌های امام علی (ع) و کتائب سیدالشهدا به دلیل نقش‌آفرینی علیه اشغالگران آمریکایی و برخورداری از ارتباط شبکه‌ای در این مسیر جایگاه ویژه‌ای دارند و هسته مرکزی مقاومت عراق را تشکیل داده‌اند.

این گروه‌ها با پشتیبانی ملت و مرجعیت عراق سال‌ها است که در شرایط سخت سیاسی و پیچیده حاکم بر عراق که ناشی از دخالت‌های مستقیم کشورهای اروپایی و آمریکا و برخی از دول عربی در این کشور هست، به حمایت از عزت و حاکمیت سرزمین عراق ادامه می‌دهند.

بعد از ترور فرماندهان مقاومت؛ شهیدان سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و جمعی از همراهانشان پارلمان عراق قانون اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی از این کشور را به تصویب رساند، اما متاسفانه هنوز بعد از گذشت ۴ سال این قانون به طور کامل اجرا نشده است.

عباس المالکی، یکی از اعضای ائتلاف دولت قانون (به رهبری نوری المالکی)، در این باره به المعلومه گفت: «دلیل ادامه حضور آمریکا اختلافات و تناقضات داخلی عراق است، آمریکا برای مدت طولانی با هراس افکنی از ایران حضور خود در خلیج [فارس] را توجیه می‌کند، اخیرا نیز حالت فوق العاده در عراق را یک سال دیگر تمدید کرده و بارها گفته است که نیروهایش را از عراق و منطقه خارج نخواهد کرد و در این میان تنها راه‌حل اخراج آمریکا یکپارچگی در تصمیم‌گیری و توافق همه گروههای سیاسی است.»

از این رو در حال حاضر گروه‌های مقاومت عراق در دوجبهه دفاع از آرمان فلسطین و حفظ حاکمیت عراق از ابتدای عملیات طوفان الاقصی جانفشانی‌های زیادی را از خود نشان دادند.

اتاق عملیات مشترک عراقی‌ها با سایر گروه‌های مقاومت در منطقه

از روزهای اول عملیات طوفان الاقصی گروه‌های مقاومت اسلامی عراق در راستای حفظ همکاری با سایر گروه‌های مقاومت منطقه اتاق مشترکی با آنها تشکیل دادند.

حاج صفا المالکی معاون اجرایی کتائب سید الشهدا در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل حوزه با اشاره به همکاری با سایر گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه اظهار کرد: هماهنگی ما با سایر گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه در سطح بسیار عالی قرار دارد و اتاق عملیات ما با یکدیگر مشترک است.

المالکی افزود: ما عملیات جهادی خود را در عراق و خارج از آن گسترش دادیم و راهبرد افزایشی و ابتکاری اتخاذ کردیم.

معاون اجرایی کتائب سید الشهدا با اشاره به زمان اتمام عملیات نیروهای مقاومت عراق علیه آمریکایی‌ها گفت: این عملیات‌ها زمانی پایان می‌یابد که علمیات نظامی در غزه متوقف شود و ما با مقاومت اسلامی در منطقه دارای اتاق عملیات مشترکی در این خصوص هستیم.

وی گفت: سطح هماهنگی مشترک گروه‌های مقاومت با یکدیگر بسیار عالی و فوق تصور دشمن است و همه ما تحت فرماندهی مرجعیت و ولی امر مسلمین رهبر معظم انقلاب آیت الله سید علی خامنه‌ای هستیم.

نگاهی بر آتش به اختیاری گروه‌های مقاومت عراق در عملیات طوفان الاقصی

همچنین ابوعلاء الولایی دبیرکل کتاب سیدالشهداء در روزهای آغازین عملیات طوفان الاقصی به طور حضوری بر عملیات‌های انجام شده در مرز لبنان و فلسطین اشغالی نظارت داشت.

رابطه برادری گروه‌های مقاومت عراق با حزب الله لبنان در روزهای گذشته نشان از همبستگی این گروه‌ها با یکدیگر دارد. رهبرای ن مقاومت در سخنان و سخنرانی‌ها و بیانیه‌های خود بارها بر این همدلی و همبستگی‌ها اشاره کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نمایندگی نُجَباء در ایران، پیرو سخنرانی مهم دبیرکل حزب‌الله لبنان، شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء عراق، پیامی صادر کرد: «از بیانات سنجیده جناب سید [حسن] نصرالله که دل‌های گداخته ما را آرام کرد، تشکر می‌کنیم.

نگاهی بر آتش به اختیاری گروه‌های مقاومت عراق در عملیات طوفان الاقصی

ما به برادران خود در فلسطین و لبنان اطمینان می‌دهیم که برادران آنها در عراق - که از فردای عملیات به قلب معرکه زدند تا همراهی‌شان کنند - به لطف خدا از آمادگی کامل و توان پایداری بر مبارزه برخوردارند و بر کل میدان درگیری احاطه‌ای گسترده دارند.

مقاومت عراق با نیروهای زمینی ویژه خود که توانستند گروه‌هایی از قبیل داعش را در عراق و سوریه شکست دهند، آماده است و می‌تواند دوشادوش شما صهیونیست‌ها را شکست دهد تا نماز پیروزی را در مسجد الاقصی بخوانیم. برای تحقق این امر، منتظر ارزیابی و تصمیم شما هستیم.

همچنین تأکید می‌کنیم نبردی که با اشغالگران آمریکایی آغاز شده، جز با آزادی همه‌جانبه عراق نباید پایان پذیرد. زیرا کارزار کنونی علیه دشمن فریبکار و خائن، به جنگ بقا و موجودیت یکی از طرفین تبدیل شده است. اما با یاری خدا و به لطف وجود رهبران حکیم، مدبر و شجاع که عقب‌نشینی نمی‌کنند و تن به ذلت نمی‌دهند، اثری از آنان باقی نخواهد ماند.»

هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق و فلسطین

مسئولان گروه‌های مقاومت عراق از ابتدا در هماهنگی کامل با مسئولان حماس بودند. شیخ اکرم الکعبی دبیرکل نجبا در تماس با رهبران حماس و جهاد اعلام کرد که اگر اسرائیل میدان نبرد را گسترش دهد، با پهپادها و موشک‌های مقاومت مواجه خواهد شد. وی همچنین آمادگی کامل جنبش نجبا برای حمایت از مقاومت فلسطین را اعلام نمود.

شیخ «اکرم الکعبی» دبیر کل النجبا در گفت‌گو با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با اعلام آمادگی کامل جنبش نُجَباء برای حمایت حداکثری از مقاومت فلسطین، گفت: طبق میثاقی که بسته‌ایم، با صفر تا صد تسلیحات، نیروی انسانی و امکانات‌مان پشتیبان شماییم و هرگونه صلاح ببینید مهیای کمک هستیم.

دبیرکل نُجَباء حمایت از مسجد الأقصی را یک ارزش عقیدتی برشمرد و تصریح کرد: همه برادران ما برای نصرت فلسطین و قدس شریف بی‌تاب و منتظرند. افراد زیادی ـ حتی استشهادی‌ها ـ به‌صورت فوج‌فوج نزد ما می‌آیند و برای اعزام به غزه اعلام داوطلبی می‌کنند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در این مکالمه تلفنی ضمن قدردانی از ملت و مقاومت عراق، گفت: خداوند به شما عراقی‌های جوانمرد که اهل یاری و مقاومت هستید، اجر و عزت بدهد. ان‌شاءالله تعالی با کمک شما سرزمین معراج را آزاد کنیم.

مروری بر برخی از عملیات‌های مقاومت اسلامی عراق

گروه‌های عراقی در هفته‌های اخیر بارها پایگاه‌های آمریکا را در این کشور و سوریه آماج حملات پهپادی و راکتی قرار داده‌اند که نگرانی مقامات کاخ سفید را در پی داشته است.

گروه مقاومت عراقی موسوم به «مجاهدین مقاومت اسلامی عراق» با انتشار بیانیه‌ای در دوم آبان ماه اعلام کردند که با استفاده از پهپادهای تهاجمی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در العمر و الشدادی حمله کرده است.

بر اساس اعلام ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده این حملات تعدادی زیاد تلفات به همراه داشت؛ به گونه‌ای که بیش از ۲۰ نظامی این کشور در عراق و سوریه زخمی شدند.

گروه‌های مقاومت عراقی در صبح دوازدهم آبان یکی از مواضع رژیم صهیونیستی در دریاچه المیت در شرق فلسطین اشغالی را مورد حمله قرار داد. به فاصله چند ساعت بعد از این حملات، مجدداً مواضع رژیم در منطقه ام الرشاش در شهر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی مورد هجوم این گروه‌ها قرار گرفت. در بیانیه این گروه‌ها آمده است: «در راستای یاری و حمایت از مردم غزه و در پاسخ به جنایاتی که رژیم غاصب علیه غیرنظامیان فلسطینی اعم از زنان و کودکان و سالخوردگان مرتکب می‌شود، رزمندگان مقاومت اسلامی عراق نقطه‌ای را در منطقه ام الرشاش در شهر ایلات مورد هدف قرار دادند.»

نگاهی بر آتش به اختیاری گروه‌های مقاومت عراق در عملیات طوفان الاقصی

در همین راستا مقاومت اسلامی عراق در روزهای اخیر پایگاه اشغالگران آمریکایی حریر در شمال عراق با پهپاد را هدف قرار داد. بمباران پایگاه الحریر توسط مقاومت عراق در نهم ماه گذشته، منجر به کشته شدن دو نفر و مجروحیت شدید پنج تن دیگر و خسارت شدید بالگردها شد که آنها را از مدار خارج کرد.مقاومت اسلامی عراق به دنبال بمباران بیمارستان المعمدانی غزه توسط رژیم صهیونیستی، به آمریکا هشدار داد که از این پس حملات علیه پایگاه‌های آمریکایی در خاک عراق آغاز می‌شود.

از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، مقاومت اسلامی عراق مسئولیت هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی در عین الاسد و حریر در کردستان عراق و پایگاه های التنف و المالکیه در سوریه را بر عهده گرفته است. گروه های مقاومت اسلامی عراق در این راستا اعلام کردند که هرگز دربرابر نسل کشی فلسطینیان در غزه دست بسته نمی‌نشیند و و سکوت نخواهند کرد.

در همین راستا، پنتاگون اعلام کرد؛ حمله به نیروهای ما در عراق و سوریه، طی ۳ هفته اخیر ۴۵ درصد افزایش یافته است.

شهادت نیروهای مقاومت اسلامی عراق در راه آزادی قدس

نیروهای مقاومت اسلامی عراق در راه آرمان فلسطین و آزادی قدس در این مدت شهدایی را تقدیم کردند. در حمله هوایی آمریکا به منطقه «جرف النصر» در جنوب بغداد بیش از پنج شهروند عراقی به شهادت رسیدند. وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای در خصوص این حمله اعلام کرد که نیروهای ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در دو حمله جداگانه مواضع نیروهای مقاومت و حشد شعبی را در منطقه جرف النصر (جرف الصخر سابق) در استان بابل هدف قرار دادند.

نگاهی بر آتش به اختیاری گروه‌های مقاومت عراق در عملیات طوفان الاقصی

پنتاگون مدعی شد که در این حمله که در پاسخ به حمله با موشک‌های بالستیک کوتاه برد به پایگاه عین الاسد آمریکا انجام گرفت، شماری از نیروهای مقاومت و حشد شعبی کشته یا زخمی شدند.

حملات آمریکایی‌ها به مواضع عراقی در حالی صورت می‌گیرد که آن‌ها اشغالگر هستند و نیروهای آمریکایی حاضر در عراق مطلقاً حق انجام هیچ گونه عملیات نظامی را ندارند و آنچه در بمباران و هدف قرار دادن سرویس‌های امنیتی انجام دادند، تخلفی آشکار است.

در پی شهادت رزمندگان نُجَباء طی شبیخون آمریکایی‌ها به کرکوک، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء پیامی صادر و اعلام کرد: قسم به یتیمان، اشک مادران داغدیده، قلب برافروخته خانواده‌هایشان و خون پاک شهدا، تاوان سنگینی برای این جنایت خواهید داد. وی آمریکایی‌ها را "متجاوزان جنایتکار یاغی" خواند و افزود: عراق کشور ماست و این زمین، سرزمین ماست. به‌زودی آن را از وجود پلید شما پاک و از استعمار آزادش خواهیم کرد و خداوند بر آنچه می‌گوییم گواه است.

نگاهی بر آتش به اختیاری گروه‌های مقاومت عراق در عملیات طوفان الاقصی

اسامه حمدان از رهبران حماس در پاسخ به این جنایت گفت: به گروه‌های مقاومت عراقی درود می‌فرستیم و برای شهدای آنها که به دست جنایتکار آمریکایی به شهادت رسیدند دعا می‌کنیم.

شیخ حسن العبادی نماینده کتائب سیدالشهدا در ایران در واکنش به جنایت آمریکایی‌ها در عراق و در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه گفت: ما در مقاومت اسلامی عراق تصمیم گرفته‌ایم به خون خواهی شهدای صالحی که در بمباران پایگاه‌های ما توسط آمریکا به شهادت رسیدند قیام کنیم، و کار در چندین محور آغاز شده است، دشمن منتظر عملیات‌های جهادی بیشتر ما باشد که هیمنه آمریکا را در عراق و منطقه در هم خواهد شکست . خون شهدا ارزان نخواهد بود، بلکه این آتشی است که آمریکا و عوامل آن را در منطقه خواهد سوزاند. محور مقاومت اسلامی به فرماندهی مقام معظم رهبری یکی است و فرقی بین این تشکیلات نیست و همه ما در مقابل آمریکا و متحدانش کوه‌های سر به فلک کشیده هستیم.

تهدید به ترور رهبران مقاومت عراق

آمریکایی‌ها در واکنش به حضور موثر نیروهای مقاومت عراق در حمایت از فلسطینی‌ها در هفته‌های اخیر علاوه بر به شهادت رساندن تعدادی از مجاهدان به طور آشکار از ترور فرماندهان مقاومت عراق سخن گفتند.

آلینا رومانوفسکی، سفیر آمریکا در بغداد، به برخی از گروه‌های سیاسی اعلام کرد؛ «آمریکا ممکن است برخی از رهبران عراقی و در راس آنان شیخ مجاهد اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النجبا را به دلیل حمله به منافع آمریکا هدف قرار دهد.»

نگاهی بر آتش به اختیاری گروه‌های مقاومت عراق در عملیات طوفان الاقصی

شیخ مجاهد شیخ اکرم الکعبی که مورد هدف آمریکاست در بیانیه قبلی خود گفته بود: سلاح مقاومت مقدس است، کرامت زیر پا گذاشته را بازگرداند، به اشغالگران توهین کرد و استکبارگران را دراشغالگری پیشین و کنونی را تحقیر کرد و قطب نمایش به سمت اشغالگران، چه آمریکایی و چه صهیونیست تکفیری ها و داعشی ها، ثابت است . وقتی از سلاح مقاومت صحبت می‌کنیم، از سلاحی صحبت می‌کنیم که جان دلشان به قدس بسته است و این سلاح تا زمان تحویل به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دست مجاهدین باقی خواهد ماند.

اتحاد عظیم جبهه مقاومت مقدمه تشکیل خاورمیانه جدید است

محاصره و حمله چند جانبه به رژیم صهیونیستی در طول عمر این رژیم اشغالگر بی سابقه بوده است و رژیم اشغالگر با وجود دارا بودن تجهیزات سنگین و بهره مندی از حمایت نظامی از سوی کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا در طول دو ماه جز کشتار زنان و کودکان در غزه پیشروی نداشته و این ارتش مجهز چند هفته است که در خاکریزهای غزه زمین گیر شده است.

همکاری گروه‌های مقاومت عراق، حزب الله، یمن و فلسطین در عملیات طوفان الاقصی اتحاد عظیم جبهه مقاومت را در برابر جبهه غربی و صهیونیستی به نمایش گذاشت اتحادی که بیانگر خاورمیانه جدید است. به تعبیر رهبر انقلاب« این خاورمیانه جدید ۱۸۰ درجه با این چیزی که امروز هست تفاوت دارد.. آنها می‌خواستند عراق را یکجا ببلعند و نتوانستند، نشد. آنها می‌خواستند سوریه را قبضه کنند، عوامل نیابتی خودشان را به اسم «داعش» و «جبهةالنّصرة» و از این حرفها انداختند به جان دولت سوریه، حدود ده سال هم مدام تزریق کردند، پشتیبانی کردند، پول دادند، امکانات دادند، نشد. ناکام شدند؛ [در تحقّق] خاورمیانه‌ی جدیدی که آنها می‌خواستند درست کنند، به کلّی ناکام شدند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha