شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب

حوزه/ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر لزوم صیانت و حمایت از طلاب استانی توسط رؤسای نمایندگان طلاب تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و مسئولین مجامع استانی، در ابتدای سخنان خود ابراز داشت: متأسفانه امروزه شاهد کشتار بیرحمانه هزاران کودک و زن و مرد و آواره شدن تعداد بسیاری از مردم و بمباران خانه ها و بیمارستان ها و تنگناهای گسترده معیشتی و آب و غذا در غزه هستیم.

امت‌هایی که دارای وجدان بیدار هستند، از حرکت وحشیانه رژیم صهیونیستی شرم می‌کنند

وی افزود: امت اسلامی بلکه همه امت‌هایی که دارای وجدان بیدار و آگاهی هستند زمانی که به این قضایا نگاه می‌کنند، شرم می‌کنند که چرا برخی نام انسان و بشریت را یدک می‌کشند، ولی در مقام عمل حرکتی وحشیانه دارند.

امام جمعه قم بیان کرد: مجامع بین المللی نیز به یک تشکیلات بی‌خاصیت مبدل شده‌اند. از روزی که حق وتو برای کشورهای قدرتمند در سازمان ملل قرارداده شد، یعنی مسایلی به تصویب می‌رسد که تامین کننده منافع یک یا چند قدرت باشد. در اینجا کسی به ملت‌ها کاری نداشت و اگر بنیان این امر بر اساس قدرت طلبی و نژادپرستی باشد انتظاری جز این نیست.

وی اظهار داشت: کشورهای عربی نیز به دلیل طولانی شدن اشغال فلسطین و مسایل دیگر آنچنان طوق بندگی را به گردنشان آویخته‌اند که کاری به جز حرف زدن و سخن گفتن و یک سری همایش‌های نمایش گونه بیشتر انجام نمی‌دهند و در نهایت هم اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

وی افزود: جای تاسف آن است که یکی از کشورهای به ظاهر اسلامی روزانه ۶۵ درصد انرژی اسرائیل را در حال جنگ با حماس تامین می‌کند. یکی دیگر از کشورهای مسلمان منطقه بیشترین ارتباط را در منطقه با رژیم صهیونیستی دارد. ما حوزویان و ده‌ها و صدها نفر از حوزویان و دانشگاهیان و مردم ایران از این مسایل افسوس می خوریم و در این شرائط حساس جز دعا کاری از ما ساخته نیست.

آنچه امروز علیه رژیم صهیونیستی رخ داده از ناحیه جبهه مقاومت است

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: آنچه امروز علیه رژیم صهیونیستی رخ داده از ناحیه جبهه مقاومت است. امیدواریم که بتوانیم با رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب از این شرایط عبور کنیم چنانچه از بحران های بزرگی در جهان اسلام عبور کرده‌ایم.

وی ادامه داد: آمریکا به دنبال دوگانه سازی بین شیعه و سنی بود، ولی امروز عمده حامیان فلسطینی که سنی هستند، شیعیان لبنان، ایران، یمن و عراق هستند.

اقداماتی که در مجمع نمایندگان طلاب انجام می‌شود، اقدامات قابل توجهی است

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، خطاب به اعضای هیئت رئیسه مجمع نمایندگان حوزه و مسئولین مجامع استانی بیان کرد: یکی از مسایلی که همیشه تاکید دارم این است که گاهی اوقات ما مطالبی مطرح می کنیم که این مطالب ارتباطی با بالندگی کار ما و برنامه ریزی کار ما ندارد و همین را عامل توقف خود می دانیم درصورتی که این چنین نیست. همین اقداماتی که در مجمع انجام می شود و بنده نیز در جریان فعالیت های شما هستم اقدامات قابل توجهی است.

وی افزود: امروز این مجمع به خوبی در حال فعالیت است و کسی به دنبال امر و نهی‌های روزانه که مانع کار مجمع بشود نیست. اگر چیزی هم به ذهن ما برسد از باب خیرخواهی مطرح می‌کنیم.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: خوشبختانه مجمع ارتباط خوبی با علما و بیوت مراجع و مدیران حوزوی دارد که در این امر کمک شایانی به بالندگی این مجمع می‌کند. در خصوص اینکه بیان می شود که اساسنامه مجمع باید بروز شود نظر قابل احترامی است، ولی قطعا به عنوان کسی که سالها است با این اساسنامه آشنایی دارم هر فعالیتی که در این حوزه باید انجام شود طبق اساسنامه قابل انجام است.

وی گفت: دست کسی برای هر نوع فعالیتی بسته نیست. قطعا جای زیادی برای فعالیت وجود دارد که اگر بخواهیم فقط از مسیر تغییر اساسنامه کار را پیش ببریم کار درستی نیست، زیرا همین الان هم از ظرفیت های این اساسنامه به شکل کامل استفاده نمی شود.

راه برای فعالیت‌های اصولی بسته نیست

آیت الله حسینی بوشهری اظهار کرد: کمیسیون های تخصصی در اساسنامه جا نمایی شده است، ولی البته کمیسیون های مورد نیاز نیز می تواند تشکیل شود. واقعا راه برای فعلایت‌های اصولی بسته نیست. در گذشته نیز کارها در جامعه مدرسین همیشه با تعامل پیش رفته است و همه امور با حضور بزرگانی که در گذشته حضور داشتند با تعامل دنبال می شد.

وی افزود: نمایندگان استان‌ها در مجمع باید افرادی مقبول و وزین باشند. بنای ما بر تشویق اساتید بود که آن‌ها به این مجمع وارد شوند؛ اما در کل مجمع را موفق و با نشاط و منظم و بدون تنش قلمداد می‌کنیم.

مجمع نمایندگان طلاب پارلمان حوزه نیست

وی خاطر نشان کرد: اینجا پارلمان حوزه نیست چون تصمیمات آن الزام آورنیست؛ ولی راه کارهایی اندیشیده شد و تلاش می‌شود که در این رفت و برگشت‌ها که در اساسنامه پیش بینی شده است، فعالیت‌ها به خوبی جلو برود و نظرات نمایندگان محترم تأمین شود.

تلاش برای حل مشکلات معیشتی طلاب تنها یکی از ابعاد فعالیت‌هاست که در جای خود قابل تقدیر است

وی اظهار داشت: عمده کاری که بر دوش نمایندگان است که به آن نیازمندیم، مراقبت از وضعیت طلبه های حوزه انتخابیه است. باید با مراد و مرید بازی و باندبازی های سیاسی مقابله کرد. باید دائما با فضلا و طلاب ارتباط داشته باشید و از حال آنها با خبر باشید. باید از حوزه انتخابیه مراقبت کنید با طلاب ارتباط داشته باشید. مراقبت تنها مربوط به امور معیشتی نیست این‌ها جای خود محفوظ است که باید برای رفع مشکلات معیشتی و مسکن آنان فعالیت کنید و از ظرفیت‌های مراکز حوزوی در استانتان استفاده کنید؛ اما این یکی از ابعاد فعالیت‌هاست که برای حل مشکلات آنها تلاش می‌کنید و در جای خودش حقیقتا قابل تقدیر است.

تمامی مشکلات طلاب را برای مقام معظم رهبری و مراجع تقلید (دامت برکاتهم) به تفصیل نوشته و پیگیر هستیم

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که با همفکری مدیر حوزه‌های علمیه، تمام مشکلات طلاب را به محضر رهبر معظم انقلاب – مد ظله العالی – و مراجع معظم تقلید – دامت برکاتهم – به تفصیل نوشته و تقدیم کرده و پیگیر هم هستیم ادامه داد: ولی علاوه بر مسائل معیشتی، بحث اعتقادات و باورهاست، طلبه‌ای که می‌خواهد در آینده حوزه نقش آفرین باشد، باید از لحاظ اعتقادی و باورها سلامت لازم را داشته باشد و پیشرفت تحصیلی، زی طلبگی، اخلاقی و رفتاری و بینش او در تراز یک طلبه حوزه باشد.

مجمع علاوه بر نظارت بر هدایت تحصیلی طلاب، فعالیت‌های خدماتی و پشتیبانی را نیز دنبال می‌کند

گفتنی است در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با ارائه گزارشی از فعلیت های مجمع بیان کرد: این دوره از مجمع، دوره بالنده و متحولی است. ۱۰۰ نیروی با انگیزه و ارزشمند در این جمع، هوای تازه ای را ایجاد کرده است. ۷۰ درصد از اعضای ما جزو اساتید سطوح عالی و مورد وثوق و اعتماد طلاب و فضلای منطقه خود بوده و هستند.

وی افزود: مجمع دارای فعالیت ترکیبی است که علاوه بر نظارت بر هدایت تحصیلی طلاب، فعالیت های خدماتی و پیشتیبانی را نیز دنبال می کند.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: دعوت از نماینده ولی فقیه همراه با استاندار و مسئول حوزه علمیه شهرها، معرفی چهره های و نخبه های جوان، تجلیل از گروه های تبلیغی از فعالیت های این گروه در مجمع بوده است.

وی خاطر نشان کرد: همه این فعالیت های این مجموعه به اطلاع مدیران جامعه مدرسین می رسد و جلسات طبق اساسنامه برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha