شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حاج حبیب الله غفوری، در جمع طلاب و اساتید شرکت کننده در جلسه تفسیر قرآن، مرکز کلام و تفسیر واحد کرمانشاه

امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه به دلیل اینکه قرآن کریم «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ» است، گفت: اصلا قرآن کریم آمده که همه آن چیزهای نامعلوم را هم بیان کند و لذا آیات شریفه و اصطلاحاتی که بکار رفته روشن و حتی آیات متشابه هم معنی آیه معلوم است، این نیست که جمله معنی نامعلومی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه » در کرمانشاه، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری، امروز در جمع طلاب و اساتید شرکت کننده در جلسه تفسیر قرآن مرکز کلام و تفسیر واحد کرمانشاه، گفت: بحث تفسیر همانطور که از خود این عنوان پیداست از باب تفعیل و به معنای «تبیین»، توضیح و روشن کردن، ابعاد یک مطلب و به طور کلی از جهت معنا لغوی است.

وی ادامه داد: وقتی به تفسیر قرآن کریم می رسیم، اینجا خیلی روشن است، به معنای تبیین مقصود و مدلول آیات شریفه قرآن است؛ اینکه خود آیه در آن اغراق یا ابهامی در خود کلمات باشد، در خود آیه شریفه که نیست.

امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه به دلیل اینکه قرآن کریم «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ» است، گفت: اصلا قرآن کریم آمده که همه آن چیزهای نامعلوم را هم بیان کند و لذا آیات شریفه و اصطلاحاتی که بکار رفته روشن و حتی آیات متشابه هم معنی آیه معلوم است، این نیست که جمله معنی نامعلومی داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه با بیان اینکه اقدام جمعی از صحابه نسبت به تفسیر آیات شریفه قرآن ناشی از عدم فهم مدلول و مقصود بعضی از کلمات و جملات بود، گفت: همین اقدام هم بعدها، منشأ اختلاف شدید شد و مسلک‌های مختلف به وجود آمد مثلا گروهی که معتقد به مباحث عقلی بودند و اتکاء به عقل داشتند، به سمت این رفتند که احکام عقلی را پایه و اساس برای تفسیر قرار بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری خاطر نشان کرد: آنهایی که اهل ظواهر و حدیث بودند به سمت اینکه اتکاء به ظواهر احادیث رفتند تا آیات شریفه را معنا کنند و مدلول کلمات و جملاتی که قدری نامعلوم بود، آنها را تبیین کنند.

امام جمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه در یکی دو قرن اخیر که مکتب ماتریالیسم و مادیگرایی اینها ریشه شان یکی است، چون مادیت است و اعتماد به حس و تجربه است، گفت: اینها همه آیات شریفه قرآن و مفاهیم قرآنی را با حس و با تجربه بشر در عالم ماده پاسخ و آن را ملاک قرار می دهند، برای معنا کردن جملات، کلمات و واژه های قرآن کریم جریان همین بود.

وی در خصوص اختلافات مسلکهای مختلف تفسیری که بعدا پیش آمد و خیلی هم حاد شد، گفت: دلیلش هم همین بود که همه به دنبال یک ابزاری بودند که به وسیله آن بتوانند که منظور و مقصود از آیات شریفه را به قرآن و بعضی کلمات که مقصود از آن معلوم نبود، بتوانند روشن کنند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه در خصوص تفسیر برخی کلمات مشهور آیات قرآن مثلا « الرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی»، گفت: خدا ی متعال «عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی» خوب بر عرش استوی و مستقر است، معنای این جمله معلوم است معانی الرحمن «عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی» هم معلومه یعنی هیچکدام از این معانی نامفهوم نیست.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری گفت: مقصود و مدلول از عرش در آیه شریفه چیه؟ آیا همین تخت مادیه که کسی روی آن می نشیند؟ حتما این نیست، گرچه گروهی از اشاعره به این نکته رسیدند که با دید مادی کلمات را معنا کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha