یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
image.png

حوزه/ دهمین دوره‌ی آیین نکوداشت پژوهشگران، انجمن‌ها و تشکل‌های برتر پژوهشی صبح امروز در سالن عارف حسینی مجتمع جامع امام خمینی(قدس سره) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباسی در آیین نکوداشت پژوهشگران و انجمن های علمی، ضمن تقدیر از همه دست‌اندرکاران برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش، خاطرنشان کرد: از همه پژوهشگران و محققان جامعةالمصطفی که شاهد دستاوردهای چشمگیر علمی ایشان در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی المصطفی هستیم، صمیمانه تشکر می‌نمایم.

وی پژوهش را اصلی‌ترین مؤلفه برای شناخت مرجعیت علمی مراکز علمی آموزشی دانست و ابراز داشت: سهم عمده امتیاز جایگاه مجموعه‌های علمی، معطوف به امر پژوهش است و به تعبیری همه فعالیت‌های علمی و آموزشی، مقدمه‌ای برای تولید دانش به شمار می‌آیند. بنابراین پژوهش نقطه اوج همه تلاش‌های صورت گرفته در سازمان‌ها و مراکز علمی است.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به برخی مؤلفه‌ها و عناصر پژوهش کارآمد، یادآور شد: قطعاً یکی از عناصر مهم فعالیت پژوهشی، برخورداری از زیرساخت‌های لازم همچون کتابخانه‌ها، مراکز اسناد و بانک‌های اطلاعاتی مناسب است که در این زمینه باید با ابتکار و نوآوری به دنبال رفع کمبودهای موجود باشیم.

وی با اشاره به جایگاه ساختارهای سازمانی در امر پژوهش، تصریح کرد: در انجمن‌های دانش‌پژوهی المصطفی ساختارهای خوبی پدید آمده است اما باید به دنبال حضور گسترده‌تر اساتید متخصص در این انجمن‌ها باشیم. در ساختار پژوهش المصطفی، حضور دبیران پژوهشی در گروه‌های علمی پیش‌بینی شده است اما در این زمینه اصلاحاتی باید در دستور کار قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به تدوین و اجرای طرح تحول آموزشی در جامعةالمصطفی، خاطرنشان کرد: در این طرح، مسئله نیازسنجی پژوهشی لحاظ شده است و ورود به عرصه‌های گسترده‌تر دانشی در دستور کار قرار گرفته است و قلمروهای دانشی المصطفی در سه حوزه‌ی علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ شناسی دیده شده است.

وی ادامه داد: در حوزه علوم اسلامی به سمت تخصصی شدن رشته‌ها حرکت نموده‌ایم و علوم انسانی نیز از جمله علوم تمدنی و فرهنگی به شمار می‌آید و لازمه ارائه نسخه تمدنی جدید به بشریت است. رشته‌های زبان و فرهنگ شناسی نیز ابزار انتقال فرهنگ و تمدن به شمار می‌آیند که البته تمدن غربی از این ابزار برای سلطه بر سایر ملت‌ها بهره می‌برد.

رئیس جامعةالمصطفی پیشرفت پژوهشی را نیازمند برخورداری از یک نقشه جامع دانست و ابراز داشت: تلاش برای تدوین این نظام جامع پژوهشی در ایستگاه‌های پایانی خود قرار دارد و می‌تواند به عنوان یک نقشه راه در عرصه پژوهش المصطفی مورد استفاده قرار گیرد.

وی نیروی انسانی را مهم‌ترین عنصر و مؤلفه در هر فعالیتی از جمله پژوهش خواند و تأکید کرد: در امر پژوهش باید بیش از هر مؤلفه‌ای به شناسایی، تقویت و پشتیبانی پژوهشگران بپردازیم.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر ضرورت شکوفاسازی ظرفیت‌های پژوهشی محققان مستعد در جامعةالمصطفی، ابراز داشت: هم اکنون افراد، با استعدادها و ظرفیت‌های متفاوت در حوزه پژوهش فعال هستند اما تربیت افراد برجسته و تاثیرگذار، نیاز به شناسایی و شکوفاسازی ظرفیت‌ها دارد که باید در قالب برنامه‌ها دنبال شود.

وی مربیان پژوهشی را یکی از نیازهای المصطفی در حوزه پژوهش دانست و گفت: بخشی از ظرفیت اساتید هیئت علمی و همکار ما باید در این زمینه ساماندهی گردد.

رئیس المصطفی با اشاره به حضور شخصیت‌های بزرگ پژوهشی در تاریخ حوزه‌های علمیه، اذعان داشت: هرچند تأکید بر تخصص گرایی در دوره معاصر بسیار رایج شده، اما آشنایی با نظام طبقه‌بندی علوم برای همه پژوهشگران به عنوان یک آموزش عمومی و پایه مشترک علمی ضروری است. هر مقدار این پایه مشترک غنی‌تر باشد، در نگاه کلان پژوهشگر به علم مؤثرتر است. تفاوت پژوهشگران پیشین با پژوهشگران عصر کنونی نیز در همین عمق نگاه جامع علمی است. امثال مرحوم علامه طباطبایی، شهید مطهری و… که از اسوه های پژوهشی ما هستند، از یک نگاه مبنایی و جامع برخوردار بودند که موجب می‌شد در بخش تخصصی خود نیز اثربخش‌تر باشند. در جامعةالمصطفی نیز باید به دنبال پرورش ده‌ها و صدها نمونه از این پژوهشگران باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در پایان انقلاب اسلامی را دارای یک گفتمان جهان شمول انسانی دانست و خاطرنشان کرد: یک تمدن، زمانی می‌تواند ادعای جهانی شدن داشته باشد که از ارزش‌های مشترک انسانی بهره‌مند باشد. بخشی از مأموریت انتشار پیام تمدنی انقلاب اسلامی در جهان، بر عهده جامعةالمصطفی است و باید متناظر با چنین مسئولیتی برنامه‌ریزی و تلاش نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha