شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط سه شنبه های فرهنگی  کتابخانه استان قدس رضوی

حوزه / حجت الاسلام و المسلمین خیاط تصریح کرد: معرفی میراث فرهنگی ایران به نسل امروز از خودتحقیری در مقابل سایر فرهنگ ها و ملل جلوگیری می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان عصر سه شنبه ۲۱ آذر در مراسم معرفی و رونمایی از طرح فراهم آوری و صیانت از میراث علمی حوزه علمیه خراسان درکتابخانه آستان قدس رضوی ضمن تقدیر از فعالیت های کتابخانه، موزه آستان قدس رضوی حفظ میراث فرهنگی و دینی اظهار داشت: یکی از مهم ترین مسائلی که در بقاء هر مجموعه، ملت، گروه و حزب اهمیت دارد، هویت است .

وی با بیان اینکه عامل ماندگاری یک ملت حفظ هویت است و آنچه که باعث فروپاشی آن می شود هویت زدایی است، ادامه داد: در ۲۰۰ سالی که انگلیس وارد ما منطقه شده است با تمام قدرت برای هویت زدایی ملت ها تلاش کرده است، به شکل های مختلف مختلف پان ترکیسم، پان عربیسم و ... تلاش کرده است تا هویت جمعی را از مسلمانان بگیرد .

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به سلطه رسانه ها در جنگ غزه و مسئله فلسطین گفت: تمام دروغ های استعمار با ابزارهای جهانی رسانه بر ملا شد.

وی تصریح کرد: آنچه که هویت را تثبیت و تقویت می کند ،میراث های موجود ملت ها در هر زمینه است که بتواند به هویت بخشی کمک کند .

وی در ادامه به تلاش استعمار در هویت زدایی در کشورهای اسلامی مانند عربستان با ایجادفرقه ضاله وهابیت اشاره کرد و افزود: غرب با ایجاد این فرقه در این کشور به دنبال هویت زدایی در بین مسلمانان بود و امروز با ایجاد مراکزی با فرهنگ غربی در کنار حرم حضرت نبی اکرم (ص) شاهد فروپاشی هویت دینی هستیم .

وی یکی دیگر از تلاش های کشورها هویت سازی بیان کرد و ادامه داد: معرفی میراث فرهنگی ایران به نسل امروز از خودتحقیری در مقابل سایر فرهنگ ها و ملل جلوگیری می کند؛ وجود نسخ خطی قرآنی قدیمی و منابع متعدد علمی از گذشتگان را باید به نسل امروز معرفی کرد، وجود میراث های مکتوب نشان دهنده هویت این کشور در منطقه است که در چه جایگاهی قرار دارد .

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به میراث مکتوب دینی در حوزه های علمیه اضافه کرد: این میراث هویت بخشی دینی را به همراه دارد و گذشته دانش را برای ما روشن می کند.

وی یکی از فعالیت های کتابخانه آستان قدس رضوی معرفی این میراث مکتوب را به جامعه دانشگاهی و حوزوی عنوان کرد و افزود: هم اکنون در استان های خراسان مدارس علمیه ای وجود دارد که دارای نسخ خطی دینی بسیار قدیمی هستند، دسترسی به این منابع و تهیه آن در کتابخانه آستان قدس رضوی کاری ارزشمند است .

در پایان این مراسم از سه نسخه خطی با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدجلال حسینی رئیس کتابخانه آستان قدس رضوی و ابوالفضل حسن آبادی مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی رونمایی شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسینی IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    0 0
    متأسفانه حوزه خراسان در سالیان اخیر راکد مانده و مسئولین به سخنرانی اکتفا می کنند. لطفا آیت الله اعرافی درباره حوزه خراسان نگاه جدی تری داشته باشند و برنامه های قم رو در خراسان هم اجرا کنند تا ما هم با برنامه ریزی بهتری پیش برویم