شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی  کتابخانه آستان قدس رضوی

حوزه / حجت الاسلام و المسلمین حسینی بر لزوم همکاری حوزه علمیه خراسان و کتابخانه آستان قدس رضوی در معرفی و شناسایی منابع خطی قدیمی موجود در مدارس علمیه این استان تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی رئیس کتابخانه آستان قدس رضوی، عصر امروز سه شنبه در نشست رونمایی از طرح فراهم آوری و صیانت از میراث علمی حوزه علمیه خراسان که در تالار قدس این نهاد برگزار شد، به وظایف این مجموعه اشاره کرد و اظهار داشت: گردآوری منابع عمده بر حسب اسناد و مدارک از جمله وظایف کتابخانه آستان قدس رضوی است، در بخش اسناد خطی، جزوه قرآنی مربوط به قرن ۳۲۷ هجری قمری است که از جمله موقوفات قرآنی آستان قدس رضوی است.

وی با بیان اینکه در عرصه نسخ خطی قرآنی در حرم مطهر رضوی مجموعه موقوفاتی مدون و تأثیر گذاری وجود دارد که وظیفه ما صیانت و نگهداری از آن است، افزود: ترمیم این آثار خطی و قرار دادن آن در اختیار محققان از دیگر وظایف این مجموعه می‌باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی، با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ هزار نسخه خطی در سایت کتابخانه آستان قدس رضوی برای استفاده محققان و پژوهشگران بارگزاری شده است، ادامه داد: در هفته پژوهش نیز بیش از ۱۵۰۰ نسخه بر روی سایت قرار می‌گیرد تا مخاطبان بتوانند از این نسخ بهره برداری علمی کنند.

وی در ادامه به گسترش همکاری حوزه علمیه خراسان و کتابخانه آستان قدس رضوی در معرفی منابع خطی قدیمی موجود در مدارس علمیه استان خراسان اشاره کرد و یادآور شد: در این بخش نیاز به هماهنگی و همکاری دقیق‌تر داریم که ضمن احیا این نسخ خطی، در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گیرد.

وی اظهار کرد: در مباحث مهم و راهبردی، احیا و تحقیق آغاز شده، کار تحقیقی در تصحیح، تحقیق منابع و معارف اهل بیت(ع) در کتابخانه و حوزه علمیه باید انجام شود.

سامان دهی میراث مکتوب حوزه علمیه خراسان ضروری است

ابوالفضل حسن آبادی مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی نیز در این نشست با اشاره به اینکه منابعی از قرون اولیه تا زمان حال گردآوری شده است، خاطرنشان کرد: تقریباً در ۲۰ سال گذشته کتابخانه‌های مدارس علمیه مورد توجه آستان قدس رضوی بوده، از جمله کتابخانه مدرسه عباسقلی خان، مدرسه علمیه امام صادق(ع) و مدرسه علمیه گلشن.

وی با اشاره به اهمیت سامان دهی، نگهداری نسخ خطی و چاپ سنگی در کتابخانه آستان قدس رضوی، ادامه داد: باتوجه به سرعت تحول فرهنگی، توجه به میراث مکتوب در مدارس علمیه کهن حوزه علمیه خراسان اهمیت زیادی دارد و لذا باید به درستی شناسایی و معرفی شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha