دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی

حوزه/رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: علوم انسانی در حقیقت از دانش‌های تمدنی به شمار می‌آید و برای توسعه علمی کشورها باید همزمان با علوم پایه، فنی و مهندسی و پزشکی مورد توجه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه امروز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه در دیدار سفرای کشورهای ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه و بولیوی که به منظور شرکت در نشست ظرفیت‌های فرهنگی ایران و آمریکای لاتین در قم حضور یافته‌اند، در سخنانی اظهار کرد: با وجود اشتراکات سیاسی فراوان میان جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورهای منطقه آمریکای لاتین، ضرورت دارد تبادلات علمی و دانشگاهی دوجانبه توسعه بیشتری یابد.

وی به معرفی جامعه المصطفی پرداخت و افزود: جامعه المصطفی به عنوان یک دانشگاه بین‌المللی، در کنار علوم اسلامی، رشته‌های علوم انسانی و زبان و فرهنگ شناسی را ارائه می‌کند. علوم انسانی در حقیقت از دانش‌های تمدنی به شمار می‌آید و برای توسعه علمی کشورها باید همزمان با علوم پایه، فنی و مهندسی و پزشکی مورد توجه باشند. زبان نیز بستر انتقال فرهنگ بوده، نقش زیادی در تبادلات و ارتباطات فرهنگی بین‌المللی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به تنوع کم‌نظیر ملیتی در جامعه المصطفی، ابراز کرد: تعدادی از فراگیران المصطفی از کشورهای منطقه آمریکای لاتین هستند و این آمادگی وجود دارد تا سهم بیشتری در فرآیند پذیرش جامعه المصطفی به فراگیران این منطقه اختصاص یابد.

وی با اشاره به ارتباطات علمی و دانشگاهی میان جامعه المصطفی و بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان، خاطرنشان کرد: المصطفی با حدود سیصد مرکز علمی در داخل و خارج از کشور قرار همکاری دارد. برخی از این تفاهم‌نامه‌ها با مراکز علمی و دانشگاهی امریکای لاتین منعقد شده است و امیدواریم با همکاری سفرای این کشورها، به زودی شاهد اجرای این تفاهم‌نامه‌ها باشیم.

رئیس جامعه المصطفی با اشاره به تقسیم جهان امروز به دو گروه یا جبهه اصلی، یادآور شد: نخستین گروه دولت‌هایی هستند که تلاش می‌کنند سایر ملت‌ها را تحت سلطه خود درآورند و با عناوینی همچون کشورهای استعمارگر، سلطه‌گر و یا امپریالیست شناخته می‌شوند. این گروه در چند صد سال گذشته تلاش کرده‌اند به روش‌های مختلف، تسلط خود بر کشورهای دیگر را حفظ نمایند.

وی ادامه داد: در دوره استعمار کهن، کشورهای سلطه‌گر بیشتر از روش‌های نظامی استفاده می‌کردند و در دوره‌ی استعمار نو، با روی کار آوردن جریان‌های سیاسی وابسته به خود، کشورها را تسلیم خویش می‌کردند، اما در دوران جدید، استعمارگران از سلطه سیاسی به سمت سلطه فرهنگی حرکت نمودند که بسیار خطرناک‌تر از استعمار کهن و نو است. کشورهای منطقه ما و شما کم و بیش تحت تأثیر استعمار کهن و نو قرار داشته‌اند اما باید بیش از همه مراقب استعمار نوین باشیم که در این زمینه ارتباطات علمی و فرهنگی اهمیت دوچندانی می‌یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، عدالت را یک ارزش مشترک بشری میان همه ملت‌ها دانست و گفت: در برابر دولتهای استعماری، جبهه جهانی عدالت‌خواهی قرار دارد که جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورهای آزادی‌خواه امریکای لاتین در این گروه حضور دارند. در حوادث اخیر فلسطین، تقابل این دو جریان جهانی با یکدیگر به وضوح مشاهده می‌شود. آنچه امروز در فلسطین رخ می‌دهد، از حوادث هفتم اکتبر آغاز نشد، بلکه پیامد ۷۵ سال اشغالگری رژیم صهیونیستی است.

وی رسانه‌ها را یکی از ابزارهای غرب برای نمایش غیرواقعی حقایق خواند و تصریح کرد: رسانه‌های جریان سلطه، به شکلی حقیقت را نمایش می‌دهند که گویی در حادثه هفت اکتبر، گروهی به یک کشور مشروع حمله کرده‌اند. در حالی که حقیقت این حرکت، پاسخ یک ملت مظلوم به ظلم‌ها و اشغالگری‌های ده‌ها ساله یک رژیم جعلی و اشغالگر و تلاش برای آزادی کشور و سرزمین خود از دست اشغالگران است. حتی بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل، بخش عمده این کشور جعلی از سرزمین‌های اشغالی تشکیل شده است و تلاش برای آزادی این سرزمین‌ها با هیچ منطقی محکوم نیست. رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر ضرورت تقویت ارتباط میان اعضای کشورهای عدالت‌خواه در جهان، یادآور شد: ما باید در همه عرصه‌ها از جمله حوزه سیاسی، اقتصادی، آموزشی، علم و فناوری، رسانه و فرهنگ و… در کنار یکدیگر باشیم. امروز هرچند اشتراکات زیادی در عرصه سیاسی وجود دارد، اما در عرصه‌های فرهنگی، علمی و اقتصادی نیازمند تقویت ارتباطات هستیم.

وی یکی از راهبردهای استعمارگران را جلوگیری از اجتماع جریان‌های عدالت‌خواه دانست و گفت: زمانی که انگلیسی‌ها در شبه قاره هند حضور استعماری داشتند، سیاست رسمی تفرقه بیانداز و حکومت کن را در دستور کار قرار دادند. این سیاست امروز نیز توسط قدرت‌های سلطه‌گر دنبال می‌شود و نمی‌خواهند ما در کنار یکدیگر باشیم. ابزار مهم انها برای ایجاد تفرقه، رسانه است. به کمک همین رسانه تلاش می‌کنند تا از چهره‌های ملی و آزادی‌خواه و عدالت‌طلب در جهان مانند فیدل کاسترو، هوگو چاوز و…، چهره‌های ترسناکی را در نزد افکار عمومی ترسیم کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر دستاوردها و پیشرفت‌های علمی کشورهای عدالت‌خواه، علی‌رغم همه فشارهای جبهه استکبار، تصریح کرد: این دستاوردها اگر در کنار یکدیگر قرار گیرند، ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای را برای کشورهای عدالت‌خواه رقم خواهند زد.

رئیس جامعه المصطفی به تشریح برخی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری پرداخت و گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در رتبه پانزدهم تولید علم دنیا قرار دارد و در بسیاری از رشته‌های نوین همچون هوافضا، سلول‌های بنیادی، نانوتکنولوژی و… از کشورهای پیشرو جهان به شمار می‌آید. همه این پیشرفت‌ها در زمانی پدید آمد که جمهوری اسلامی ایران تحت سخت‌ترین فشارها و تحریم‌های بین‌المللی قرار داشت. ما آمادگی داریم یافته‌هایی که نتیجه چند دهه تلاش است را در اختیار برادران خود در کشورهای دوست قرار دهیم. المصطفی نیز به عنوان یک دانشگاه بین‌المللی، علاقه‌مند است به عنوان رابط میان دانشگاه‌های ایران و مراکز علمی کشورهای امریکای لاتین نقش‌آفرین باشد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha